וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקר שריפות מסביר: כך מתלקחת אש בשניות

גלעד גרוסמן

27.3.2012 / 17:00

בעקבות הטרגדיה ברחובות מבהיר חוקר דליקות כיצד האש יכולה להתפשט תוך זמן קצר, וקורא להנחות את הציבור כיצד להתגונן משריפות. "ליד תנור, שמיכה יכולה לבעור תוך 10 שניות"

קצר במכשיר חשמלי שמתחיל לבעור יכול לגרום לשריפה כמו זו שפרצה אמש ברחובות, אבל יותר סביר שמדובר בתנור חימום שנפלה עליו שמיכה - כך אומר היום (שלישי) חוקר הדליקות, יעקב מור-ישעיהו. לדבריו, במקרה של שמיכה שנפלה על תנור, השריפה מתפתחת תוך זמן קצר מאוד, ועלולה לגרום למוות משאיפת עשן רעיל.

זירת השריפה רחובות תמונות בוקר  מרץ 2012. נמרוד סונדרס
"כדאי להתקין ספרינקלרים". הזירה ברחובות היום/נמרוד סונדרס

מור-ישעיהו, בעברו קצין חקירות בכיר בכיבוי אש תל אביב וכיום חבר ועד אגודת חוקרי הדליקות בישראל, מסביר כי לא סביר שהשריפה פרצה כתוצאה מקצר בשקע חשמלי. לדבריו, האפשרויות הריאליות יותר הן קצר שגרם למכשיר חשמלי לבעור ולהתחיל את השריפה, או שמיכה שעלתה באש. "מרגע ששמיכה באה במגע עם תנור זה יכול לקחת 10 שניות עד שהיא מתחילה לבעור", הוא אומר. "אם היא עשויה מחומר סינתטי, השריפה מתפתחת מהר מאוד ומתפשטת למקומות נוספים", הסביר.

בעקבות אסון הכרמל: מודעות גבוהה יותר לסכנות השריפה

לאחר ששמיכה או מכשיר מפלסטיק מתחילים לבעור, מסביר מור-ישעיהו, מתחילים להיפלט לאוויר ציאנידים רעילים מאוד שחודרים לריאות ולגוף. כאשר מדובר בחדר סגור, מתחיל להיווצר מחסור בחמצן, ואז נפלט הגז הקטלני - חד תחמוצת הפחמן. "הגז הזה מטשטש ומרדים מהר מאוד, ונחשב לאחד הגזים הרעילים שנמצאים בכל שריפה", הוא מסביר.

כבר לאחר מספר שאיפות של הגז הרעיל, תופעה שמתרחשת לרוב מספר דקות בודדות לאחר פריצת השריפה, מתחילים להרגיש טשטוש ואובדן הכרה. "בחדר קטן וסגור אין ספק שנוצרים הרבה מאוד גזים רעילם, וזה גורם למי שנמצא בחדר לא להרגיש שבוערות להם הרגליים אפילו", מסביר מור-ישעיהו.

לדבריו, מאז האסון בכרמל יש מודעות גבוהה יותר לסכנות השריפה, וגם החוק שונה כך שכיום חובה להתקין גלאי עשן ומתזי מים ברבי קומות. עם זאת, לדבריו, יש צורך במתן הנחיות ברורות לציבור כיצד להתגונן מפני שריפות. "כיום ניתן לרכוש ולהתקין לבד גלאי עשן שמצפצפים ומעירים את מי שישן", הוא מסביר וממליץ: "בנוסף, אם אפשר אז כדאי להתקין ספרינקלרים, וגם להחזיק בכל בית מטף כיבוי אש".

הטרגדיה ברחובות - כתבות אחרונות
חקירת השריפה: נבדק חשד לרשלנות
משפחת הנספים בהלם: "למה אלוהים עשה לנו את זה?"
שכניהם של הנספים ברחובות בכו: "נהרסה משפחה"

  • עוד באותו נושא:
  • שריפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully