וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"על מנהלי המשא ומתן לשכנע המחבל שהוא גיבור"

22.3.2012 / 11:51

מומחה לניהול משא ומתן עם מתבצרים מסביר את המצור החריג על בית המחבל מוחמד מראח בטולוז ומעריך: "אם הצרפתים יפרצו פנימה עכשיו זה יהיה בגלל לחץ חיצוני"

בעוד המצור על ביתו של מוחמד מראח, החשוד ברצח שבעה בני אדם בטולוז, נמשך כבר קרוב ל-30 שעות, מסביר פקד בדימוס אבנר סער, קצין המודיעין לשעבר של יחידת המשא ומתן של משטרת ישראל, מה קרה שם בשעות הראשונות. סער, שבמסגרת תפקידו במשטרה ניהל 350 אירועי משא ומתן עם מתבצרים והיה ב"חוליה הקדמית" שמנהלת את השיחות הישירות עם המתבצר, ניתח עבור וואלה! חדשות את התרחישים האפשריים בזירת האירוע אליה הוקפצו מיטב כוחות המשטרה הצרפתית.

לדברי סער, נראה כי המשא ומתן בזירת האירוע בטולוז מתנהל בצורה נכונה. "נראה שמנהלים את האירוע ברמה מאוד גבוהה. המחבל מסר אקדח תמורת טלפון, זו הצלחה", אמר וציין כי "אין בני ערובה ולכן יש להם את כל הזמן לנהל את המשא ומתן בשיקול דעת. המחבל כבר היה בדרכו החוצה והתחרט לבסוף. יש רמה מאוד גבוהה של משא ומתן באירוע". כמו כן, ציין כי "בדרך כלל החוליה הקדמית שמנהלת את המשא ומתן במצבים מהסוג הזה מורכבת מארבעה בני אדם".

כוחות משטר צרפת מחוץ לבית המחבל מוחמד מארח אשר ביצע את פיגוע הירי בטולוז, צרפת, מרץ 2012. AP
"אין בני ערובה ולכן יש להם את כל הזמן לנהל את המו"מ בשיקול דעת". זירת האירוע/AP

לצד זאת סיפק סער תשובה אפשרית לשאלה המרכזית שעלתה ביממה האחרונה: מדוע המשטרה הצרפתית לא שמה לאירוע סוף ופורצת פנימה כדי להוציא את המחבל? "אם היה סיכון לסביבה או סיכון שהאירוע יתפשט הם היו מזמן פורצים פנימה", אמר קצין המודיעין לשעבר, "צרפת היא מדינה חזקה. יש לה יכולות איכותיות לממש את הריבונות שלה".

לדבריו, "מה שעשו מנהלי המשא ומתן ב-24 השעות האחרונות הוא ליצור ערך ומשמעות לקשר שלהם עם המחבל המתבצר. מדובר בקשר עם עליות וירידות מאחר וכל הקשר בין הצדדים מבוסס על חשדנות. יש רגעים בהם המחבל נח ויש רגעים שהוא מתפרץ בגלל חרדות כי הוא שואל את עצמו האם הדרך שבחר היא הנכונה והוא עסוק בלבחון את עצמו אל מול הרצון של 'הדובר' לרכוש את אמונו כל הזמן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מפת זירת האירוע, הסביבה ופרישת הכוחות/מערכת וואלה, צילום מסך

לצד זאת התייחס סער למשך הזמן החריג של ההתבצרות ואמר כי "היו דברים מעולם", והסביר את המצב הפיזי והנפשי בו נמצא המחבל. "המחבל נמצא ברמת אדרנלין גבוהה מאוד. הוא נלחם על חייו ובטח מבין שאחרי שהוא ירה על השוטרים מצבו בעייתי. כל פושע מתחיל יודע שברגע שירית על שוטרים זה סיפור אחר לגמרי".

"לפחות מהנתונים שפורסמו הוא רוצה לחיות", אומר סער, "אבל יש לו קונפליקט. הוא רוצה לקבל סולם מכובד ביותר כדי לסיים את הסיפור. פה מתחילה העבודה של 'הדובר' מולו שצריך להסביר לו שיש לו עדיין מה לתרום. שהוא גיבור לאומי. זה נשמע לאזרח הממוצע מוזר אבל זה השיח וככה זה מתנהל. 'הדובר' חייבר להאדיר אותו וליצור ביניהם יחסי כבוד".

"בפועל אין מניעה שהמצב יימשך גם שבוע"

יחד עם זאת הוסיף סער כי בשעות אלו משתנה התמונה ומנהלי המשא ומתן מבינים כי עליהם לנקוט בפעולה משמעותית יותר. "מהרגע שיחצו 30 שעות יתחילו לחצים מהמעגל השלישי", אמר והסביר כי "בשלב מסוים מגיעים הלחצים מבחוץ. זה יכול לבוא מכלי התקשורת או מאזרחים. מנהלי המשא ומתן גם מבינים שלא ניתן להחזיק את טולוז בפרט וצרפת בכלל במתח שכזה. מנהלי המו"מ מחכים כעת לסבב נוסף כדי להוציא אותו חי". יחד עם זאת העריך סער כי בפועל אין מניעה שהמצב הזה יימשך אפילו שבוע. "בפועל אני מעריך שיש לו נתונים לחיות עוד שבוע בדירה אבל אני לא רואה איך הצרפתים מאפשרים את זה. הם גם לא ירצו שתקום קואליציה חיצונית שתתחיל ללחוץ אותם ולהתערב להם באופן הטיפול במחבל", אמר וקבע כי "אם תהיה החלטה לפרוץ פנימה היא תבוא רק בגלל לחץ חיצוני ולא בגלל לחץ פנימי של היחידה שמנהלת את המו"מ".

בתוך כך, הדרמה בטולוז נמשכת, ולא נראית כל תנועה חריגה בשטח. במהלך הלילה אף נקטו הכוחות בדרכים אחרות על מנת להביא לכניעתו של המחבל המתבצר כשערכו פיצוצים מבוקרים באזור במטרה "לשבור את רוחו". שר הפנים הצרפתי קלוד גיאן אמר הבוקר כי כוחות הביטחון אינם בטוחים כי מוחמד מראח עדיין בין החיים והוסיף כי המחבל ביקש למות "כשנשקו בידו".

גיאן דחה את הביקורת על שירותי הביון הצרפתיים, לפיה היה ניתן לתפוס את מראח קודם לכן, שכן היה מידע מודיעיני לפיו הוא התאמן עם אנשי ארגון אל-קאעדה באפגניסטן. "ה-DCRI (סוכנות הביון הצרפתית) מאתרת הרבה אנשים שמעורבים באיסלם הרדיקלי. לבטא רעיונות זה לא מספיק על מנת להביא אדם לפני בית משפט".

המצור בטולוז - סיקור נרחב בוואלה! חדשות:
המצור בטולוז נמשך: "לא בטוחים כי המחבל עדיין חי"
פיצוצים מבוקרים מחוץ לבית המחבל בטולוז: "מנסים לשבור אותו"
פורסם סרטון של המחבל מטולוז, המצור נמשך קרוב ליממה
המחבל מטולוז לא התקבל לצבא בשל "אי-יציבות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully