וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל מטולוז לא התקבל לצבא בשל "אי-יציבות"

מיהו מוחמד מראח - עבריין קטן או לוחם טליבן באפגניסטן? קיצוני דתי או צעיר רגיל שאהב כדורגל ומועדונים? פעיל באל-קאעדה או שכן אדיב? כנראה שכל התשובות נכונות. פרופיל

עבור מוחמד מראח - הצעיר הצרפתי ממוצא אלג'יראי שהוציא לפועל את הפיגועים האחרונים בצרפת, בהם רצח הרב ושלושת הילדים בבית הספר היהודי "אוצר התורה" ורצח עוד שלושה חיילים בצבא צרפת - מסלול ההקצנה אל הטרור עבר על הציר שבין העיר טולוז שבדרום צרפת לעיר קנדהאר שבדרום אפגניסטן. המסלול הזה הגיע היום (רביעי) ככל הנראה אל סיומו, עם המצור הנמשך מאז שעות הבוקר המוקדמות על ביתו של מראח - שעדיין מסרב להסגיר את עצמו.

אירועי טולוז - סיקור נרחב בוואלה! חדשות:
המצור נמשך, "המחבל תכנן לרצוח שוב היום"
"החשוד התראיין ואמר: אפרסם היום תיעוד הרצח"
הלוויות הנרצחים: "העם היהודי ניצב מול חיות פרא"
נלחמים בטרור בטולוז: קווים לדמות הביון הצרפתי
בזמן הדרמה בטולוז: פיגוע בשגרירות אינדונזיה
"כבוד איסלמי" בצרפת: ארגונו של המחבל מטולוז
לייב בלוגינג - אירועי טולוז, דקה אחר דקה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שוחרר מהצבא עקב "אי יציבות". החשוד ברצח, מוחמד מראח/מערכת וואלה!, צילום מסך

מראח בן ה-23, שנולד בטולוז ב-10 באוקטובר 1988, טען היום במהלך המגעים בינו לשוטרים כי הוא קשור לארגון אל-קאעדה, וכי פעל כדי "לנקום את מותם של ילדים פלסטינים בעזה". לא ברור עד כמה הוא באמת קשור לג'יהאד העולמי או לאל-קאעדה, אולם ידוע כי הוא היה נתון כבר מספר שנים למעקב של שירותי המודיעין הצרפתיים, בעקבות מסעות שלו לאפגניסטן. עם זאת, הוא גם ניהל, לדברי שכנים וחברים, אורח חיים רגיל לגמרי בטולוז - ובין היתר שיחק כדורגל ואף בילה במועדוני לילה. שכניו, כך נראה, כלל לא היו מודעים לנסיעותיו לאפגניסטן.

נמלט מהכלא במבצע נועז של הטליבן

שר הפנים הצרפתי, קלוד גיאן, אישר כי למראח היה עבר פלילי בצרפת, שכלל 18 עבירות לא חמורות, בהן כמה עבירות אלימות. לדבריו, "לא היו כל ראיות שהוא מתכנן פשעים כאלו". עם זאת, דווקא באפגניסטן, כך התברר היום, הוא נעצר ב-19 בדצמבר 2007 בגין "הרכבת פצצות" בעיר הדרומית קנדהאר - העיר בה צמח ארגון הטליבן הקיצוני ששלט במדינה עד שהופל על ידי ארה"ב בתחילת העשור הקודם. גורמי מודיעין באפגניסטן מסרו לרויטרס כי לאחר מעצרו של מראח העבירו הרשיות האפגניות את פרטיו למודיעין הצרפתי - וכך כנראה החל המעקב אחריו.

לדברי מנהל בתי הכלא באפגניסטן, גולאם פארוק, כמה חודשים לאחר מעצרו, ביוני 2008, הצליח מראח להימלט מהכלא, במהלכו של מבצע נועז שבו תקף הטליבן את הכלא, פוצץ בשעריו משאית תופת והצליח להבריח ממנו כ-1,000 אסירים, בהם 400 לוחמי הארגון.

במהלך המגעים שהתנהלו עם מראח לאורך היום, התרשמו הפסיכולוגים המשטרתיים שניסו לשכנע אותו להיכנע כי הוא ניחן באותן נחישות ושליטה עצמית שתוארו גם על ידי עדי הראייה לפיגוע בבית הספר ביום שני. "הוא קר רוח, נחוש, בשליטה עצמית - ומאוד אכזרי", אמר השר גיאן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

אמו של מראח: "הוא לא יקשיב לי"

לדברי שר הפנים, מהמגעים שהתנהלו היום עמו גם למדו אנשי המו"מ על המסלול שעבר מראח עד להחלטה להוציא לפועל פיגועים: "ההקצנה הדתית שלו התרחשה כששהה בקרב ארגון סלפי קיצוני (הפלג הסלפי הוא אחד הפלגים הקיצוניים באיסלם), ובמהלך שתי נסיעות שלו לפקיסטן ולאפגניסטן". גם אחיו של מראח, שנעצר היום בחשד שסייע לו, תואר כ"פעיל סלפי". אמם של השניים הובאה לבית על ידי המשטרה בניסיון לשכנע את בנה להסגיר את עצמו, אך סירבה בטענה שהוא "לא יקשיב לה".

השר לא פירט לגבי זהות הארגון הסלפי בו היה מראח חבר, אולם במקורות אחרים דווח כי מדובר ב"פורסאן אל-עיזה" ("אבירי הכבוד") - ארגון איסלמי-צרפתי שפעל בתחום הפוליט-חברתי והוביל בחודשים האחרונים כמה קמפיינים, בין היתר למלחמה באיסלמופוביה ונגד ישראל. אתר האינטרנט של הארגון ירד הבוקר מהאוויר, על רקע האירועים בטולוז, והופיעה בו הודעה לפיו הוא "פורק" והפסיק את פעילותו.

בנסיעה הראשונה לאפגניסטן, כאמור, נכלא מראח וברח. הנסיעה השנייה שלו התרחשה כנראה בתקופה האחרונה, והיעד היה הפעם פקיסטן. העיתון הצרפתי "לה מונד" דיווח היום כי הוא התאמן עם לוחמים של הטליבן הפקיסטני באזור סמוך לגבול האפגני, ואז חצה את הגבול ונשלח להילחם נגד כוחות נאט"ו - לא ברור בדיוק מתי.

ניסה להתקבל לצבא - וגם לליגיון הזרים

גורמי מודיעין צרפתיים מעריכים כי עוד כ-30 מוסלמים צרפתים עברו מסלול דומה בשנים האחרונות, ולחמו בשורות הטליבן באפגניסטן. הפרופיל של מראח, לדבריהם, דומה מאוד לזה של צעירים אחרים שעברו את המסלול הזה - כולם בני דור שני או שלישי למהגרים מצפון אפריקה. רבים מאות צעירים עברו הקצנה בשל זעמם על מצב הסכסוך הישראלי-פלסטיני - שהוביל בין היתר לגל התקפות אנטישמיות של מוסלמים בצרפת בתחילת שנות ה-2000, שכללו אף הצתת בתי כנסת.

זירת פיגוע הירי בבית ספר אוצר התורה בטולוז צרפת, מרץ 2012. רויטרס
זעזוע בטולוז בעקבות הפיגוע שלשום/רויטרס

חברותם של חיילים צרפתים בכוח נאט"ו באפגניסטן, שם נלחם נגדם, עשויה להסביר את הרקע להחלטתו לתקוף חיילים עם שובו לצרפת: ביום ראשון שעבר בפרבר של טולוז, שם רצח חייל אחד, וביום חמישי שעבר בעיירה מונטובן, שם רצח שני חיילים נוספים. שלושת החיילים שנרצחו, אגב, היו ממוצא מוסלמי - אולם לדברי גיאן, מוצאם לא היה המניע לרציחתם.

מנגד, דיווח אחר מעלה כי מראח דווקא ניסה להתגייס בעצמו לצבא צרפת - אולי כניסיון "להסתנן לשורות האויב". רדיו "אירופה 1" הצרפתי דיווח כי בין שתי נסיעותיו לאפגניסטן, במהלך 2008, הוא ניסה להציע את עצמו בשני מרכזי הגיוס בעיר טולוז - אחד של הצבא והשני של ליגיון הזרים - אולם בשני המקומות סירבו לקבלו בשל עברו הפלילי ו"אי-יציבות פסיכולוגית".

"הוא פשוט איבד את זה"

ובכל זאת, אנשים שהכירו את מראח מעידים שחי חיים רגילים למדי. סדריק למברט, שבנו התגורר בקומה מעל מראח, סיפר היום כי הוא היה חביב, ואף סייע לו לפני כעשרה חודשים לסחוב ספה במדרגות. "הוא היה נורמלי לחלוטין", טען. "מכל השכני של בני, הוא לא זה שעה הכי הרבה רעש".

קבוצה של כמה צעירים בני גילו של מראח, שטענו כי הם חבריו, ניסו היום להתקרב לזירת ההתבצרות במטרה לשכנע אותו להיכנע, אך נעצרו במחסום של המשטרה. כולם סיפרו כי מראח מעולם לא דיבר עמם על דת, והם לא ידעו על נסיעותיו לאפגניסטן.

כוחות משטרה מחוץ לבית המחבל מוחמד מארח אשר ביצע את פיגוע הירי בטולוז, צרפת, מרץ 2012. רויטרס
חברי של מראח ניסו היום להגיע אליו - אך נעצרו במחסום משטרתי/רויטרס

צעיר בן 24 שהזדהה בשם כמאל, העובד כבנקאי, סיפר כי למד עם מראח בבית הספר, וכי לפני שנתיים נפגשו שוב והתאמנו יחד בכדורגל. "הוא היה מאוד דיסקרטי", סיפר. "הוא לא היה טיפוס שמסתובב ומשוויץ ביכולותיו או בחברה שלו. הוא היה מאוד מנומס ותמיד התנהג יפה. הוא מעולם לא דיבר על איסלם, אך נהג להתפלל. אבל כולנו מתפללים חמש פעמים ביום. אין בכך שום דבר חריג". צעיר אחר, שלא הזדהה בשמו, סיפר כי למד עם מראח בבית הספר היסודי, ומאז נותרו חברים. "הוא אוהב כדורגל ואופנועים כמו כל בני גילו", סיפר הצעיר, לבוש בחולצה של נבחרת צרפת בכדורגל. "אפילו לא ידעתי שהוא נוהג להתפלל".

חבר שלישי, ממוצא מרוקאי, אישר את הדיווח על ניסיונו הכושל של מראח להתגייס לצבא, והוסיף כי רק בשבוע שעבר (אז כבר החל במסע הרצח) ראה אותו במועדון לילה בעיר. לדבריו, הוא לא שתה אלכוהול, "אבל אני לא חושב שהוא היה יותר דתי ממני. אני מאמין שהוא פשוט 'איבד את זה'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully