וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחה ערעור איש העסקים דודי אפל: "מכונת שוחד"

גלעד גרוסמן

15.3.2012 / 10:15

אפל, שהורשע ב-3 עבירות שוחד ונידון ל-3.5 שנות מאסר, טען כי לא היו ראיות לכך ששילם לראשי רשויות. לאחר הדיון אמר: "גם אם היו מאשימים אותי ברצח ארלוזרוב הייתי מורשע"

דרור פיקלני

(צילום: דרור פיקלני, עריכה: גדי וינסטוק)

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה הבוקר (חמישי) את הערעורים שהוגשו על ההרשעה והעונש שהוטל על איש העסקים דודי אפל, שהורשע במתן שוחד לאנשי ציבור ונידון לעונש מאסר של שלוש שנים וחצי. בית המשפט דחה גם את הערעורים שהוגשו על הרשעתם של ראש עיריית לוד לשעבר בני רגב ובני תבין, וכן את הערעורים על העונשים שנגזרו עליהם. עם זאת, קבע בית המשפט כי הקנס של אפל יעמוד על 678 אלף שקלים במקום מיליון ודחה את תחילת ריצוי העונש של השלושה לסוף חודש אפריל.

אפל שנידון למאסר לפני כשנה וחצי - לאחר שהורשע בבית משפט השלום בתל אביב בשלוש עבירות שוחד, אמר בתגובה להחלטה ש"יראו לי שנתתי שקל למישהו. גם אם היו מאשימים אותי ברצח ארלוזרוב הייתי מורשע". אפל הורשע בכך שבשני מקרים סייע לקמפיינים של מועמדים שרצו לראשות רשויות מקומיות בתמורה לקידום שאיפותיו הנדל"ניות. לבני רגב, ראש עיריית לוד לשעבר, שילם אפל 1.4 מיליון שקלים ולזמיר בן ארי, לשעבר ראש מועצת גבעת שמואל, שלא הועמד לדין, שילם אפל 95 אלף שקלים.

במקרה נוסף הורשע אפל כי נתן שוחד לעודד טל, שהיה ממלא מקום מנהל מחוז מרכז במינהל מקרקעי ישראל. בית המשפט קבע כי אפל יצר אצל טל ציפייה כי יסייע לקידומו במינהל. בני תבין, מי שהיה "יד ימינו" של אפל בחלק ממעשי השוחד, נידון לשנתיים מאסר. על רגב נגזרו שנה וחצי מאסר.

"הצטברות הפרשות צובעת בצבעים עזים של חומרה את מעשיו של אפל"

השופטים, דבורה ברלינר, ג'ורג' קרא ומרים סוקולוב כתבו בפסק הדין כי "שלושת האישומים שלפנינו מעידים על שחיתות שמעידה על ריקבון, ושחיתות שיש לעצור בעדה". הם ציינו עוד כי רגב היה הנאשם הבכיר. וכי לא בחל בקבלת כספי שוחד כדי "לקנות את ראשות העיר לוד". הם הוסיפו שנגזר עליו עונש קל, אולם הם לא יתערבו בו בשל עינוי הדין שעבר, הזמן הרב בין ביצוע המעשים להגשת כתב האישום

על אפל אמרו השופטים כי טענת הפרקליטות כי הוא "מכונת שוחד" - נכונה. הם קבעו כי הצטברות הפרשות "צובעת בצבעים עזים של חומרה את מעשיו של אפל". גם במקרה שלו קבעו השופטים כי לא מדובר בעונש מחמיר, אולם גם כאן לא התערבו בשל התמשכות ההליכים.

ביחס לתבין נקבע בפסק הדין כי הוא היה "המוציא והמביא" מטעם אפל, וכי לא בחל באמצעים כדי להשיג את מטרותיו.
גם הפרקליטות וגם אפל ערערו על החלטת השלום. אפל טען כי פסק הדין של השלום נשען על ראיות נסיבתיות ואין ראיות ישירות לכך שהעביר תשלום לראשי רשויות מקומיות. לטענתו, במשך שנתיים וחצי הוא היה נתון להאזנות סתר של המשטרה, אולם בכל השיחות שתומללו לא נמצאה אמירה אחת הקושרת אותו לתשלומי שוחד או למתן טובות הנאה לאנשי הציבור. פרקליטו של אפל, עורך הדין משה ישראל, הודיע בדיון כי ישקלו לערער על פסק הדין.

עורכת הדין ענת סבידור, מפרקליטות מחוז מרכז, אמרה כי "מדובר בפרשה שפגעה קשות בדימוי של המנהל הציבורי". היא דימתה את הפרשה לסרטן בגוף המדינה והוסיפה כי "נעשתה עבודה של שנים בפרקליטות ובמשטרה עד שהגענו לשלב זה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"פרשה המהווה מקרה דגל לענישה על שוחד"

אפל טען בערעורו כי בית המשפט התגבר על המחסור בראיות בדמות משפטים כגון "למי מלבד אפל קיים אינטרס לשחד את אישי הציבור". כמו כן, טען כי בית משפט השלום לא התייחס לכך שמרבית תשלומי השוחד לכאורה הוענקו לאיש הציבור לאחר שהאינטרסים של אפל כבר לא היו רלוונטיים.

מנגד, טענה הפרקליטות כי יש להחמיר בעונשם של אפל, רגב ותבין. "המשיבים הורשעו באחת מפרשיות השוחד החמורות והבוטות שנודעו עד כה בישראל, שהנפגע הישיר ממעשיהם הינו הציבור הישראלי והאמון שהוא רוכש לרשויות השלטון. מבחינה ציבורית, מהווה פרשה זו מקרה דגל לענישה בעבירות שוחד", נכתב בערעור הפרקליטות. בפרקליטות הוסיפו כי "עיני הציבור נשואות אל בית המשפט ליידע מהו 'תג המחיר' העונשי על עבירות שוחד".

עוד בנושא
הפרקליטות ערערה על קלות עונשו של דודי אפל
ביהמ"ש גזר 3.5 שנות מאסר על דודי אפל
דודי אפל: "אבי חטף שבץ כששמע על הרשעתי"

עדכון ראשון: 07:30

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully