וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרום מסרבים לחזור לשגרה: "בעיית הירי לא נפתרה"

רמי שני, ענת שלו ויהושע בריינר

13.3.2012 / 18:00

סבב הלחימה הקשה ביותר מאז מבצע עופרת יצוקה החזיר לתושבי הדרום את הטראומות שכבר הספיקו לשכוח. עם זאת, הלימודים יתקיימו מחר כסדרם בכל מוסדות החינוך באזור הדרום

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, קובי אליהו, רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ')

אחרי חמישה ימים של לחימה עזה בין ישראל לפלסטינים, במה שנחשב לסבב ההסלמה החמור ביותר מאז מבצע עופרת יצוקה, ביישובי הדרום מנסים לחזור לשגרה כאשר מחר יתקיימו הלימודים כסדרם בכל מוסדות החינוך בדרום, זאת לאחר התייעצות שערכו ראשי הרשויות בדרום עם אלוף פיקוד העורף, אייל אייזנברג.

עם זאת, ישנם קולות אשר אינם ממהרים להכריז על רגיעה. "אני לא מכיר הפסקת אש", אמר היום יצחק אהרונוביץ', השר לביטחון הפנים. "יש 'הבנות', וזה תלוי בצד השני - בחמאס, בוועדות ההתנגדות, בג'יהאד. אם יירו טילים לעבר מדינת ישראל, ישראל תגיב", אמר, בביקור בבית-ספר בבאר שבע, שניזוק מפגיעת רקטת גראד.

אולי מחר נהיה חכמים יותר

לצד שני עובדים זרים מקובה, שעמלו זמן רב כדי לטאטא את שברי הזגוגיות מהרצפה, עמדה יעל גלאון, תושבת אשקלון ."אנחנו מקווים שכבר מחר יהיו לימודים", אמרה, "אבל חייבים למצוא דרך לפתור את המחסור במיגון בבתים. אני אמורה לעבור לדירה שבה אין ממ"ד, וזה ממש מפחיד", אמרה.

בבאר שבע, חביבת משגרי הגראדים, הורים רבים העלו ספק אם צריך לשלוח את הילדים לבתי הספר מחר, למרות הרגיעה היחסית בלחימה. אבנר ביטון, ראש ועד ההורים העירוני, אומר כי טרם התקבלה החלטה בנושא. "אולי, אם המצב יישאר ככה, כלומר בלי הרבה ירי, אולי יהיה אפשר לחזור לשגרה". בהציעו פרשנות אישית למצב, ביטון אינו תולה תקוות רבות בהבטחות הפלסטינים. "אולי, מאוחר יותר, נהיה חכמים יותר".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
בית ספר שנפגע ברקטה בבאר שבע, מרץ 2012. דרור עינב
בבית הספר בבאר שבע מנסים לשקם את נזקי הרקטה. בוועד ההורים, בינתיים, כלל לא בטוחים אם להמליץ לשלוח את הילדים ללימודים/דרור עינב

גם בשדרות לא ממהרים לקבוע כי ניתן לשוב לשגרת החיים של השבוע שעבר. "אנחנו כל הזמן בשגרה", התלוצץ אלי עזריאלי, בעל עסק באזור התעשייה של העיר. לדבריו, הלקוחות המשיכו לבוא לחנות שבבעלותו גם בזמן האזעקות.

ששון שרה, בעל מכולת במרכז המסחרי של אשקלון, מסרב להעלות את המילה "שגרה" על דל שפתיו. "גם כשמכריזים על הפסקת אש, זה מאוד נפיץ", אמר. "אני כועס על הממשלה הזאת, היא שגתה כשהסכימה להפסיק את האש. לא יכול להיות שמיליון איש יהיו תחת איום. אם בפעם הבאה הרקטות יגיעו לתל אביב, רק אז הממשלה תתעורר?" לדבריו, העולם צריך לראות ש"אנחנו מחסלים" את פעילי הטרור. "רק לחמור מראים חצי עבודה".

המלחמה של 2009 חוזרת, ומגיעה גם לחדרה

מאז יום שישי, נורו אל יישובי הדרום מעל 200 רקטות גראד, קסאם ופצצות מרגמה, ו-26 פלסטינים נהרגו בהפצצות של חיל האוויר ברצועת עזה. מדובר בסבב הלחימה העז ביותר בין ישראל לפלגים החמושים ברצועת עזה מאז מבצע "עופרת יצוקה". עם כל אזעקה וצפירה, טראומות רבות שנקשרו במבצע, שהתחולל לפני שלוש שנים, צצות מחדש בקרב תושבי הדרום.

ד"ר שולה פיורה, מנהלת סניף ער"ן בבאר שבע, אומרת כי חרף הפסקת האש, לכאורה, רבים מתושבי העיר מטילים ספק ברגיעה, ועדיין שרויים בפחד רב. "השגרה עדיין רחוקה מהם", אמרה בשיחה עם וואלה! חדשות. במוקד פועלים מתנדבים במשמרות של 24 שעות, ומתקבלות בו בין ארבע לחמש פניות מדי שעה. משך כל שיחה נאמד ברבע שעה, ולעתים רבות מתארך אף יותר.

"מרבית הפניות הן מקשישים שחווים קושי בגלל מוגבלויות פיזיות שלהם. רבים מהם מחוסרי מיגון, מבוהלים וסובלים מחרדה", אומרת ד"ר פיורה. "גם הורים לילדים פונים הרבה, ושואלים איך אפשר להרגיע את הילדים ומה לעשות איתם. אנחנו מנחים אותם להסביר לילדים שהכל בסדר ושמדובר במשהו זמני. העיקר, בעינינו הוא לתת צידוק ולגיטימציה לתחושות הקשות".

מערכת כיפת ברזל. דרור עינב
"האם הממשלה תתעורר רק כשהרקטות יגיעו לתל אביב?", תוהה אלי עזריאלי, בעל עסק מאשקלון. "העולם צריך לראות חיסולים. רק לחמור מראים חצי עבודה"/דרור עינב

לדברי ד"ר פיורה, תושבים רבים שחוו על בשרם את מבצע עופרת יצוקה, מגלים בימים אלה סממנים של פוסט-טראומה. "יש אנשים מאשקלון ומבאר שבע שחוו ביתר שאת את מתקפות הטילים האחרונות במלחמה, ורואים שהם כבר מגיבים באופן פוסט-טראומתי. זה כאילו שהם חזרו לשגרה עם תום המלחמה, וכעת, עם המתקפה הרצינית הזאת, מספיקה אזעקה אחת שתגרום להם להתפרצות".

במוקד בבאר שבע מתקבלות גם פניות של אנשים שמתגוררים הרחק מאוד מהעיר. "פנתה אלינו אישה מחדרה, שהחבר שלה גר באשדוד. עם הישמע האזעקה ביום שישי, היא החלה לסבול מחרדה, ולא הייתה מסוגלת להשתחרר ממנה עד עכשיו".

השגרה תבוא מבורא עולם

גם הסטודנטים במכללת אשקלון עדיין לא מרגישים די ביטחון כדי לשוב מחר לכיתות הלימוד. מאור יפרח, ראש אגודת הסטודנטים בכמללה, אמר כי "את הבעיות שיש לנו מעזה, צריך לפתור מהשורש, ולא להסתפק בהפסקת אש". לדבריו, הסטודנטים נמצאים במצב מסובך – "מצד אחד הלימודים חשובים להם, אך אימת הגראדים עדיין מרחפת מעל".

הסוחרים באשקלון, מנגד, מעודדים מההצלחה הרבה שנרשמה לזכותה של מערכת היירוט "כיפת ברזל", שאפשרה להם לפתוח את בתי העסק גם בימי ההסלמה. "האירועים נמשכו כרגיל, ולא קיבלנו ביטולים", סיפר לירן רז, בעל עסק לצילום. "אנשים חגגו גם בימים האחרונים, למרות שהיו כמה אזעקות וחוגגים נאלצו ללכת מרחבת הריקודים אל המרחבים המוגנים".

החשוב מכל, אומר לירז, הוא "ההשגחה של בורא עולם". בזכותו, כנראה, כמעט לא היו נפגעים, בצד הישראלי לפחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully