וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגמר ירח הדבש בין חמאס לג'יהאד האיסלמי

ניר יהב

13.3.2012 / 13:05

ההסלמה בימים האחרונים חידדה את ההבדלים בין הג'יהאד האיסלמי, שעמד מאחורי הירי לעבר ישראל ובין חמאס שלא הצטרף ללחימה. גורמים בעזה: הפופולריות של הג'יהאד בשיא

קובי אליהו

באתר של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלמי נכתבו הבוקר (שלישי) כמה משפטי ניצחון פיוטיים במיוחד: "הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלמי - פלוגות אל-קודס – שעמדה לבדה במערכה בשטח, רושמת היום ניצחון מופלא והיסטורי במאבקה במכונת ההרג הציונית-אמריקאית. הזרוע אומרת לעולם שדמו של העם הפלסטיני אינו זול ושהיא נושאת באמתחתה הפתעות נוספות שיפילו אימה על הציונים".

למתבונן מהצד נראה כי הג'יהאד האיסלמי מביך את עצמו כשהוא מדבר על "ניצחון היסטורי" בזמן שרבים מפעיליו חוסלו ובזמן שהרקטות שלו יורטו בהצלחה על ידי "כיפת ברזל". אלא שלא כך. הפופולריות של הג'יהאד האיסלמי ברצועת עזה מעולם לא הייתה כה גבוהה ויש כאלו, שדווקא אינם נמנים על מחנה התומכים שלו, שסבורים כי בעקבות ההסלמה בימים האחרונים זוכה הג'יהאד האיסלמי לאהדה רבה יותר משל חמאס ופתח.

הג'יהאד האיסלמי ידע היטב מתי לסיים את סבב האלימות האחרון. ראשית, הוא לא רצה להסתבך יתר על המידה על חמאס ומצרים שדרשו ממנו להפסיק את הירי. שנית, יחסית להסלמות קודמות, מעט אזרחים פלסטינים חפים מפשע נהרגו על ידי ישראל בעזה. שלישית, הוא הצליח להכניס מיליון ישראלים למקלטים ואיים להוסיף ערים נוספות לטווח האש. טילים רבים שלו אמנם יורטו בהצלחה על ידי "כיפת ברזל" אך הוא העדיף להתגאות באלו שדווקא כן הצליחו לפגוע ביישובי הדרום "ולהבהיל את הישראלים".

הסלמה בדרום - כותרות אחרונות:
הנשיא פרס בדרום: "בעזה הסכימו לרגיעה בגלל האבידות"
דיווח: "הושגה הפסקת אש"; גנץ: "שקט ייענה בשקט"
ב-72 שעות: כ-200 שיגורי רקטות ו-23 פלסטינים הרוגים

הלוויתו של הג'יהאד האיסלאמי חאמד אבו מלטק בחאן יונס דרום רצועת עזה , מרץ 2012.. רויטרס
למתבונן מהצד נראה כי הג'יהאד האיסלמי מביך את עצמו כשהוא מדבר על "ניצחון היסטורי" בזמן שרבים מפעיליו חוסלו ובזמן שהרקטות שלו יורטו בהצלחה על ידי "כיפת ברזל". לוויה בעזה/רויטרס

בימים האחרונים הבהיר הג'יהאד האיסלמי פעמים רבות כי לא יסכים להפסקת אש שלא תכלול התחייבות ישראלית שלא לבצע חיסולים בעזה. למרות שישראל מכחישה שנתנה התחייבות שכזו, הג'יהאד מתפאר בה וטוען שבידיו יש הוכחות כתובות ממצרים להתחייבות שכזו. הציבור העזתי, שצופה בדוברי הג'יהאד מתראיינים על הנושא הזה, מתמלא הערכה לארגון ש"הצליח לכפות תנאים חדשים על ישראל", כדברי רבים. הג'יהאד - בעקיצה כואבת לכיוון חמאס - טען כי מדובר בהפסקת אש "ראשונה מסוגה" שאינה דומה לזו שקדמו לה. והציבור העזתי? מקשיב ומתרשם.

הג'יהאד האיסלמי תמיד זכה להערכה מצד תושבי עזה. הוא תמיד נתפס כארגון אנטי-ממסדי שמסרב לקחת חלק במשחק הפוליטי. בכל מערכות הבחירות שנערכו ברשות הפלסטינית מהקמתה ועד היום הוא סרב להשתתף. הימים האחרונים רק חיזקו את מעמדו: ברמה הצבאית הוא הצליח לירות כמות רקטות אדירה לעבר ישראל, ברמה הפוליטית הוא עמד איתן מול ישראל והתגמש מול חמאס ומצרים, וברמה התקשורתית הוא הצליח להסיט את השיח הישראלי מ"אירן" ל-"עזה", לאיים על ישראל בשיגור טילים לעבר גוש-דן בסבב הבא ולעורר גאווה בקרב עמו כיצד הוא "הכניע את צה"ל" והכניס מיליון ישראלים למקלטים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
משגר רקטות רב קני של הג'יהאד האסלמי מרץ 2012. יו-טיוב, ספק 500
אנשי הג'יהאד האיסלמי משגרים טיל חדש/ספק 500, יו-טיוב

נשאר גורם נוסף שטרם עסקנו בו: חמאס. הג'יהאד האיסלמי עקץ בימים האחרונים פעמים רבות את חמאס שבחר לשבת בחיבוק ידיים לנוכח ההסלמה ולפעול ברמה המדינית כדי לגבש הפסקת אש. הדוגמא הטרייה ביותר היא דברי הג'יהאד לפיהם אנשיו "עמדו לבדם בשטח והשיגו ניצחון היסטורי". בימים האחרונים הופעל לחץ אדיר על חמאס להשתתף בירי. הם השולטים בעזה והם לא "הגנו על העם", כדברי רבים בעזה.

רבים סבורים כי לו ההסלמה הייתה נמשכת, חמאס היה נאלץ להצטרף. בסופו של דבר הוא נאלץ להסתייע במצרים כדי לדרוש מהג'יהאד להפסיק את הירי. הפופולאריות של חמאס נסדקה בימים האחרונים מאד: משבר הדלק שטרם נפתר מרתיח את הציבור, ולכך יש להוסיף את סירובו של הארגון השולט בעזה לירות רקטות לעבר ישראל (בזמן שאנשי הארגון מדברים כל הזמן על 'איחוד השורות במאבק בישראל'). באחרונה שררה מערכת יחסים הדוקה למדי בין חמאס לבין הג'יהאד האיסלמי. לכולם ברור כי זהו סופו של ירח הדבש.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully