וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: "להחרים הישות הציונית ולגרש את השגריר שלה"

12.3.2012 / 6:10

הפרלמנט המצרי קרא גם להפסיק לייצא גז לישראל. במקביל פועלים לזרז את העברת השלטון לקבינט נבחר ולהפסיק את הסיוע הכספי של ארה"ב. כל עוד הצבא שולט, להצהרות אין כח בפועל

הפרלמנט המצרי בשליטת האחים המוסלמים: הפרלמנט המצרי אישר אמש (שני) הצהרה הקוראת לגרש את שגריר ישראל למדינה, יעקב אמיתי. ההצעה, שגובשה על ידי הוועדה לענייני ערבים, קראה גם להפסיק את ייצוא הגז לישראל במחאה על תקיפותיה ברצועת עזה. "מצרים לאחר המהפכה לא תהיה לעולם חברה של הישות הציונית, האויב הראשון של מצרים והאומה הערבית", כלשון ההצעה. כמו כן, ההצעה קראה להחרים את ישראל ואת החברות הבינלאומיות המקיימות סחר עמה.

האחים המוסלמים הסלימו את מאבקם הפוליטי נגד הממשלה מטעם הצבא. הפרלמנט של מצרים אישר שלשום הצהרת אי אמון בממשלה שמונתה על ידי הצבא לאחר הדחתו של הנשיא לשעבר חוסני מובארק במהפכה לפני שנה. ההצהרה, שאושרה ברוב כמעט מוחלט, קוראת להתחיל בהליך סיום הכהונה של הממשלה שמונתה על ידי הצבא. אישור ההצהרה, שבא לאחר דיון שעסק בשחרורם של פעילי העמותות הזרים, צפוי להוסיף לחץ על המועצה הצבאית למנות ממשלה חדשה בהנהגתם של "האחים המוסלמים". עם זאת, אם הגנרלים לא יענו לדרישת הפרלמנט שנבחר רק לפני כשלושה חודשים, בבחירות הדמוקרטיות ביותר שהתנהלו במצרים בששת העשורים האחרונים, הם עלולים לגרום לעימותים מחודשים ברחובות קהיר.

מוכנים לסכן את הסיוע הכלכלי

על אף שלפי שיטת הממשל במצרים רק למועצה הצבאית יש את הסמכות לפזר או למנות את הקבינט, ההצעה עלולה לסבך את המשא ומתן המתנהל כעת בין קרן המטבע העולמית לבין מצרים לגבי הלוואה של 3.2 מיליארד דולרים לממשלה של כמאל גנזורי. גנזורי והמועצה הצבאית מעוניינים לקבל הלוואה מהקרן ולהימנע ממשבר כלכלי חמור שמסכן את המדינה לאחר חוסר היציבות הפוליטית והכלכלית שנמשכת כבר שנה. בתוך כך, הפרלמנט המצרי מקדם הצעת חוק נוספת אשר תשים קץ לסיוע האמריקאי של מעל מיליארד דולרים בשנה, כך דיווח שלשום עיתון "הוושינגטון פוסט".

טקס הפתיחה בקהיר של הפרלמנט של מצרים, בישיבתו הראשונה אחרי הבחירות. ינואר, 2012. רויטרס
תגובה לאיום של ארצות הברית לבטל את הסיוע הכספי? הפרלמנט במצרים/רויטרס

גם הגוש הליברלי נגד הממשלה

כמעט כל חברי הפרלמנט הצביעו בעד ההצעה להצהיר על אי אמון בממשלה. בהצבעה נכחו שרים מהממשלה והיא שודרה בטלוויזיה המצרית. בדיון שלפני ההצבעה, חברי פרלמנט רבים השמיעו ביקורת על תפקודה של הממשלה ביחס לעמותות אזרחיות ועל החלטתה להסיר את איסור היציאה שהוטל על זרים במצרים, בהם גם אמריקאים, שהואשמו בהשפעה על הפוליטיקה הפנימית. כמו כן, הפרלמנט ביקר את ההתמודדות של הממשלה עם המהומות שהתפתחו לאחר משחק כדורגל בפורט סעיד לפני כחודש ואשר במהלכן נהרגו 73 בני אדם.

דובר הפרלמנט וחבר ב"מפלגת החופש והצדק" של האחים המוסלמים, סעד קטטני, ביקש מחברי הפרלמנט להצביע בעד אי האמון בממשלה. זאת לאחר שחבר פרלמנט אחר דרש מהממשלה להתפטר. "הפרלמנט החליט" אמר קטטני לאחר ההצבעה וביקש מהממשלה לקבל את ההכרעה. "נדמה כי הממשלה רוצה משבר עם הפרלמנט", אמר והודיע כי הוא ינעל את הישיבה עד שהממשלה תשתתף מחר. "אם הם לא יופיעו מחר, הם מסתכנים בסכסוך עם הפרלמנט". חבר הפרלמנט פאריד איסמעיל, גם הוא ממפלגת החופש והצדק", אמר כי "אנו נמשיך להסלים עד שהמועצה הצבאית תגיב".

לא רק האחים המוסלמים, שקיבלו בבחירות האחרונות 43% מהמושבים בפרלמנט, קראו לממשלה להתפטר אלא גם חברי פרלמנט מטעם המפלגה הליברלית. למשל, חבר הפרלמנט חתאם עזאם, מהגוש הליברלי, קרא ממושבו "לפטר את הממשלה, לפטר את הממשלה". על אף ההצבעה, פרשנים מעריכים כי המועצה הצבאית לא תפטר את הממשלה חודשים ספורים לפני המועד שנקבע להעברת השלטון לפרלמנט ולסיום תפקידו של ראש הממשלה גנזורי, אולם ייתכן וגנזורי יפרוש.

עוד על השלטון במצרים:
שנה להדחת מובארק: מחלוקות בין חילונים ומוסלמים
האחים המוסלמים: אנשי מובארק אשמים באסון הכדורגל
מצרים: הפרלמנט החדש התכנס, לראשונה בלי מובארק
רשמית: רוב לאחים המוסלמים בפרלמנט המצרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully