וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: הפרלמנט החדש התכנס, לראשונה בלי מובארק

ניר יהב

23.1.2012 / 14:37

לראשונה זה 30 שנה, נפתח מושב פרלמנט ללא הנשיא המצרי, המדלג בימים אלה בין מעצר בבית החולים לבית המשפט. הנואמים בטקס שיבחו את המהפכה: "דם השהידים יצר את החירות"

יומיים לפני שמצרים מציינת את יום השנה הראשון למהפכה העממית שהביאה להדחת הנשיא חוסני מובארק, התכנסו הבוקר (שני) צירי הפרלמנט בקהיר לישיבתם הראשונה. הדיון החגיגי נוהל על ידי זקן חברי הבית, מחמוד א-סקא, בן 81, ממפלגת "אל-וופד". הוא ביקש מחברי הפרלמנט לעמוד דקת דומייה לזכר "השהידים שנהרגו" במהלך אירועי המהפכה, ואמר כי "חללי מהפכת ינואר יצרו בדמם את יום היוולדה של החירות עבור אזרחי מצרים. הם סיכנו את עצמם למען המולדת.

לצדו של א-סקא עמדו שני חברי הפרלמנט הצעירים ביותר, מחמוד אחמד, בן 28, ומריאן מלאק, בת 27. א-סקא הקריא צו בשם ראש המועצה הצבאית העליונה, גנרל מוחמד חוסיין טנטאווי, שעסק בבחירות ובמינוי עשרה חברי פרלמנט מטעם המועצה. חבריה נשבעו אמונים לקראת מינוי יו"ר קבוע לפרלמנט. לפי כל ההערכות, יתמנה לתפקיד סעד כתאתני, איש מפלגת "החירות והצדק" של תנועת האחים המוסלמים, שזכתה במירב הקולות בבחירות לפרלמנט. גם ראש הממשלה, כמאל גנזורי הוזמן לנאום בטקס. מחוץ לבניין התקהלו מאות אזרחים, שבאו לצפות בחברי הפרלמנט הנכנסים לבניין לישיבה ההיסטורית. כוחות הביטחון התאספו מולם בכוחות מתוגברים.

טקס הפתיחה בקהיר של הפרלמנט של מצרים, בישיבתו הראשונה אחרי הבחירות. ינואר, 2012. רויטרס
כמה חברי פרלמנט הניפו שלטים וקראו להעמיד את מובארק למשפט "פוליטי-מהפכני"/רויטרס

חברי הפרלמנט מטעם "החירות והצדק", החולשים על כמעט מחצית מהפרלמנט, התיישבו בצד הימני של אולם המליאה, שהיה שמור בעבר לחברי "המפלגה הלאומית" של חוסני מובארק. חברי הפרלמנט מטעם השמאל התיישבו בצד השני. בפרלמנט 498 מושבים למפלגות הנבחרות, ועשרה מושבים נוספים השמורים לצירים הממונים על ידי הצבא.

מרבית המושבים בבית - למפלגות האיסלמיות

שלשום פורסמו התוצאות הסופיות של הבחירות לפרלמנט, בהן נקבע כי מפלגת "החירות והצדק", של האחים המוסלמים זכתה ב-47.18 אחוזים מקולות המצביעים, וב-235 מושבים בבית. המפלגה הסלפית, "א-נור", המזוהה עם האיסלם הקיצוני, זכתה במקום השני, וקיבלה 121 מושבים בפרלמנט.

זו הייתה הפעם הראשונה ב-30 השנה האחרונות שנשיא מצרים נעדר מישיבת הפתיחה של מושב הפרלמנט. שלב ההגנה במשפטו של חוסני מובארק ממשיך להתנהל בימים האלה. פרקליטו, עו"ד פריד א-דיב, טען לפני כמה ימים כי מרשו לא היה מעורב בחתימת עסקת הגז מול ישראל, וכי הנשיא לשעבר אף "דרש להעלות את המחיר כששמע כמה הוא נמוך".

עוד בנושא
האחים המוסלמים כבשו את הבחירות במצרים
קו ההגנה של מובארק: "הוא עדיין נשיא מצרים"
פרשנות: המהפכה עדיין לא הגיעה למצרים

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully