וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב החלה בתיאומים למבצע צבאי בסוריה

גורמים בממשל דיווחו ל"וושינגטון פוסט" כי למרות ההצהרות הפומביות, כבר החלו מגעים ברחבי העולם על חימוש המורדים או אפילו התערבות פעילה. אנאן ייפגש היום שוב עם אסד

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

אף שהממשל האמריקאי ממשיך להצהיר בגלוי כי הפתרון היחיד למשבר בסוריה הוא דיפלומטי, בפועל, החל כבר ממשל אובמה במגעים עם מגוון שותפים ברחבי העולם לתיאום התערבות צבאית במדינה - כך מדווח היום (ראשון) ה"וושינגטון פוסט". בעיתון מסבירים כי לנוכח ההתקדמות האפסית שחלה מאז כינוס "ידידי סוריה" בטוניס לפני שבועיים, בו התחייבו 70 מדינות וארגונים בינלאומיים לתאם את מאמציהם הדיפלומטיים וההומניטריים, הולכת וגוברת במסדרונות וושינגטון הנכונות לשקול אופציות חלופיות.

העיתון מבסס את המידע על מקורות בממשל ובמדינות נוספות. לדברי מקורות אלו, ישנן שלוש אפשרויות עיקריות העומדות כעת לדיון: חימוש כוחות המורדים נגד שלטונו של הנשיא בשאר אסד; שיגור בפועל של כוחות צבאיים, שיגנו על פרוזדור הומניטרי או "אזור בטוח" של המורדים; או אפילו מתקפה אווירית על בסיסים של צבא סוריה, ובעיקר על כוחות הנ"מ. עם זאת, מובהר כי עדיין מדובר במגעים ראשוניים, והרעיונות הללו עדיין נתקלים באופוזיציה חריפה במישור הבינלאומי, בעיקר מכיוונה של רוסיה.

כותרות אחרונות מסוריה:
ארקדי דוכין יוזם: מופע למען העם הסורי
אתמול: למרות ביקור אנאן, עשרות הרוגים
יום שישי: הפגנות ענק גם בדמשק, עשרות הרוגים
אחרי חומס: חשש שאידליב תהיה מוקד הטבח הבא

השליח הבינלאומי המיוחד קופי אנאן, המבקר בבירת סוריה, דמשק, בארוחת צהריים עם שר החוץ וואליד מועלם ועם יועצת הנשיא, בותיינה שעבאן, 10 במרץ 2012. רויטרס
ישיג הפסקת אש? אנאן, אתמול בארוחת צהריים בדמשק עם שר החוץ וואליד מועלם ויועצת הנשיא אסד, בותיינה שעבאן/רויטרס

בינתיים בסוריה, ממשיך היום השליח המיוחד של הקהילה הבינלאומית, מזכ"ל האו"ם לשעבר קופי אנאן, במשימת השכנת השלום שלו, והוא צפוי לקיים היום סבב שיחות שני עם הנשיא בשאר אסד, עמו נועד כבר פעם אחת אתמול. בפגישה אתמול הבהיר אסד שוב כי אינו מתכוון לקיים כל דיאלוג עם "הטרוריסטים החמושים" המורדים נגד שלטונו. אנאן צפוי להמשיך היום לנסות ולתווך בהסכם הפסקת אש, ולתאם את כניסתם של גורמי סיוע הומניטרי לאזורי העימות. עם תום הביקור היום צפוי אנאן להמשיך לשיחות במדינות נוספות, אותו יתחיל כנראה בטורקיה - עד לפני שנה בעלת ברית קרובה של שלטון אסד, וכיום אחת המבקרות החריפות ביותר שלו.

תשעה הרוגים היום; אתמול חוסל גנרל

בשטח, נהרגו היום כבר לפחות תשעה בני אדם מאז שעות הבוקר מאש כוחות הביטחון ברחבי המדינה, כך דיווחו פעילי זכויות אדם סורים לרשת CNN. ההרוגים נמנו בערים אידליב, חלב, לאטקייה וחומס, ובפרברי דמשק. ארגון "רשת זכויות האדם" דיווח כי אחד ההרוגים, וואיל מסרי, נורה בצווארו בערבין, פרבר של הבירה, וכעת מסרבים השלטונות להשיב את גופתו לבני משפחתו, עד שיסכימו לחתום על הצהרה לפיה הוא "נרצח בידי כנופיות חמושות".

ארגון "ועדות התיאום המקומיות" הוסיף כי גנרל מצבא סוריה יצר קשר עם זקני העיירה ביניש שבצפון המדינה, והורה להם להסגיר את כל הנשק שבידי המורדים בתוך 24 שעות - ולא, יחל הצבא מחר להפציץ את העיירה. ארגון אחר דיווח בי בין ההרוגים באידליב ישנם שלושה חיילים מהצבא.

הרס מהפגזת צבא סוריה בעיר חומס, מרץ 2012. רויטרס
עשן עולה מחומס המופגזת, בסוף השבוע/רויטרס

גם אתמול נהרגו עשרות בני אדם מאש כוחות הביטחון ברחבי המדינה, רובם במחוז אידליב הצפוני, לשם עבר בסוף השבוע מוקד הקרבות לאחר למעלה מחודש של הפגזות בלתי פוסקות בעיר המרכזית חומס. בעוד "ועדות התיאום המקומיות" דיווחו על 63 הרוגים, ארגון זכויות האדם הסורי היושב בלונדון העמיד את המניין על 98 - הכוללים 39 אזרחים, 39 לוחמים משורות המורדים ו-20 חיילים מהצבא, בהם גם קצין בדרגת בריגדיר-גנרל.

הפגנה נגד שלטון אסד בעיירה קוסייר שבמחוז חומס, 9 במרץ 2012. רויטרס
הפגנה נגד שלטון אסד לאחר תפילת יום שישי האחרונה בעיירה קוסייר שבמחוז חומס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully