וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיוס 2011: ההתנחלויות הדתיות הודחו מראש הרשימה

יהושע בריינר

8.3.2012 / 12:54

לפי נתוני הגיוס של השנה החולפת, נדחקו ההתנחלויות הדתיות מצמרת היישובים המובילים בגיוס ובמיצוי ללחימה. ראש מועצת אפרת: "הנתונים משובשים בגלל אחוז הבנות המתגייסות"

אגף כח אדם של צה"ל פרסם השבוע את רשימת הרשויות המקומיות המובילות בגיוס ובמה שמוגדר על ידם כ"שירות משמעותי". מהנתונים עולה כי בשנת 2011 הובילו בגיוס המועצות מודיעין, מכבים רעות ונס ציונה אשר מככבות לרוב בראש הרשימות, אך ביהודה ושומרון הורמו לא מעט גבות כאשר התברר כי ההתנחלויות הדתיות, שמתגאות בגיוס ילדיהם ליחידות קרביות מובחרות ולקצונה, נדחקו מהפסגה. מי שתפס את מקומן היו דווקא ההתנחלויות החילוניות שכבשו הטבלאות.

כך למשל, נמצאת אריאל במקום השלישי ברשימה עם 91% גיוס. מדד נוסף שנבדק הוא מדד המיצוי ללחימה - כלומר, אחוז המתגייסים לקרבי מתוך בעלי הכשירות המתאימה. באריאל נמצא גם אחוז מיצוי לחימה גבוה. חמש מתוך עשר המועצות המקומיות המופיעות בדירוג נמצאות מעבר לקו הירוק ובתוכם רק מייצגת דתית אחת להודה ושומרון - אפרת. מתוך חמש מועצות אלה במקום הראשון נמצאת הר אדר עם מאה אחוזי גיוס, אחריה בית אריה, אורנית, אלפי מנשה ואפרת היא האחרונה. בצמרת המועצות האזוריות לא נמצאה ולו התנחלות אחת.

ראש מועצת בית אריה: "ייתכן והסיבה בתהליכים המדיניים בשנים האחרונות"

ראשי המתנחלים הסבירו את הנתונים בכך שהם כוללים את נתוני הגיוס של בנים ובנות ביחד ומכיוון שרבות מהבנות ביהודה ושומרון אינן מתגייסות אלא ממלאות שירות לאומי, הדבר משבש את הנתונים. לדברי ראש מועצת אפרת, עודד רביבי, בצה"ל מציגים נתונים לפיהן המיצוי ללחימה ביהודה ושומרון גבוה פי שתיים מזה של גוש דן, נתון אותו הוא מייחס לאחוזי הגיוס הגבוהים בקרב הבנים.

"מכיוון שאצלנו ישנם אחוזי גיוס גבוהים יחסית של בנות אנחנו נמצאים ברשימה", מסביר רביבי, "העובדה שאנחנו בצמרת הרשימה (מבין ההתנחלויות הדתיות - י.ב) היא שילוב של המעגלים התומכים כמו משפחה והחברה ביישוב לבין מערכת חינוך שמעודדת את הנוער לתרום ולהתנדב. אנחנו משקיעים משאבים ואנרגיה כדי להכין את הנוער לגיוס וגם תוך כדי השירות מעמידים אוטובוס לחיילים מדי יום ראשון שמסיע אותם לבסיסי הדרום ואני מניח שהכל ביחד עוזר לאותו חייל פשוט ומעודד אותו לתרום".

ראש מועצת בית אריה, אבי נעים, אמר כי מדובר בתחרות חיובית בסך הכל אך הוא מנסה לספק הסברים לתופעה: "ייתכן והסיבה נעוצה בתהליכים המדיניים שקרו בשנים האחרונות שגרמו אולי לחלק מהאוכלוסיה בהתנחלויות השונות להתרחק מעט מהעניין. מעבר לכך, אני חושב שישנה אוכלוסיה ערכית, חילונית ומעורבת שלא נופלת מהאוכלוסיה של הציונות הדתית בחינוך לערכים. אנחנו מאוד גאים בנתונים האלה ובכך שאנו מובילים בארץ במיצוי לקצונה. זו תוצאה של תהליך שאנחנו מובילים בשנים האחרונות שמתחיל בבתי הספר ובתנועות הנוער ומתנקז בסופו של דבר לכדי ביטוי בשירות הצבאי ואני בטוח שאחרי שירות משמעותי החברה מרוויחה אזרחים ערכיים בעלי מודעות חברתית גבוהה".

לקריאה נוספת
לבני: "הגיע הזמן לומר די, החרדים חייבים לשרת"
בדרך לאישור: חוק נגד משתמטות "שקרניות"
מופז: "צה"ל עלול להפוך לצבא חצי העם"



לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully