וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני: "הגיע הזמן לומר די, החרדים חייבים לשרת"

פנחס וולף

22.2.2012 / 15:31

לאחר פסילת חוק טל בבג"ץ, שתי הצעות חוק להחלת גיוס או שירות אזרחי על כלל האזרחים נפלו בהצבעה במליאה. ח"כ חסון לח"כים החרדים: "אתם מנותקים מצעירי המגזר שלכם"

ערוץ הכנסת

(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת)

הכנסת סוערת סביב הוראת בג"ץ על ביטול "חוק טל" והצעות להחלת גיוס לכלל האזרחים הוגשו על ידי חברי כנסת ממפלגות שונות. בין היתר, הצעת חוק "גיוס שווה לכולם" שהגיש ח"כ יואל חסון (קדימה) נפלה היום (רביעי) בהצבעה במליאה ברוב של 55 מתנגדים לעומת 27 תומכים. גם הצעתו של חברו לסיעה, ח"כ נחמן שי, העוסקת באותו הנושא נפלה ברוב של 40 מתנגדים נגד 23 תומכים.

יושבת ראש מפלגת קדימה ציפי לבני אמרה בנוגע להצעתו של חסון כי "הצעת החוק קובעת שכל אזרח צריך לתרום למדינה על ידי שירות צבאי או אזרחי. צה"ל הפסיק להיות צבא העם ולא היינו צריכים את בג"ץ כדי לדעת שאין שוויון".

"הגיע הזמן לומר די", אמרה לבני, "אחדות העם עוברת דרך תרומה משותפת למדינה ולחברה, ולכן החקיקה היום היא לא נגד חרדים אלא בעד. אנחנו לא נוותר לכם. נבוא עם פרחים ואהבה, אבל גם עם צווי גיוס לצה"ל או לשירות אזרחי. אין ברירה, אתם חייבים לשרת יחד איתנו בכל מקום שצריך אתכם. עם ישראל חייב להמשיך להגן על עצמו. אתם מאמינים בתפילות, גם אני. אבל אתם תתפללו גם בצבא, גם בטירונות וגם במילואים, בבתי החולים ובמכבי האש. אין לנו ברירה כי העוול של ההשתמטות נמשך יותר מדי זמן", אמרה.

"אני פונה לח"כים החרדים", המשיכה יו"ר האופוזיציה, "תנו לרבנים שישתפו פעם אחת פעולה עם זה. היהודים כבר לא חיים בגטו. זו מדינה של כולנו. העם היהודי ימשיך לשמור על קיום המדינה, ואתם תהיו שם איתנו. שירות לכולם יעזור גם לחרדים וגם לערביי ישראל. כך אזרחי ישראל יעבדו, ישרתו ויפרנסו עצמם. אנחנו מוכנים להמשיך להיות מגש הכסף, אבל לא זה שעליו יינתנו ארוחות חינם".

השר בני בגין הגיב להצעת חוק של שי ואמר כי הנושא עומד במוקד של דיונים סביב החלופות האפשריות לחוק טל. "ברור לנו שצריך למצוא דרך אחרת כדי לטפל בסוגיית הפטורים, איננו יכולים להתעלם ממציאות", ציין בגין, "אני מפקפק ביכולת לכפות אפילו שירות אזרחי. אין הדבר נאה בשלמות כאשר נוצרת משוואה בין שירות צבאי לבין דרכים חלופיות. יש ייחוד לשירות הצבאי ויש לשמור עליו ואין לטשטש את החשיבות של השירות הצבאי, גם אם יוטל בכפייה על חלק מהחיילים המתגייסים".

"שירות בצה"ל הוא זכות גדולה"

לפני ההצבעה, ח"כ חסון (קדימה) אמר במליאה לחברי הכנסת החרדים כי הם "לא מייצגים את הדור הצעיר של הציבור שלכם. אתם מנותקים ממה שהציבור שלכם רוצה. אני לא אנטי חרדי, הם אחים שלי, אבל הם צריכים לקחת חלק בנטל. מה ההבדל בין שומרי מצוות בבני ברק לבין אלו שגרים במנהטן או בברוקלין? שם הם יוצאים לעבודה, אין להם ברירה. כאן, רוב הציבור החרדי הצעיר רוצה לצאת לעבוד".

יו"ר הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ, התייחס גם הוא להצעה להחיל שירות צבאי או אזרחי על כלל האזרחים: "הממשלה אישרה לפני כמה חודשים הצעת חוק ממשלתית לשירות אזרחי, פרי יוזמתי, שנכתבה תוך תיאום עם משרדי המשפטים והאוצר. ההצעה הזאת מצויה בימים אלו בסיום הנוסח של משרד המשפטים והיא תובא לקריאה ראשונה. ההצעה משאירה את המצב כפי שהוא היום: שהשירות יהיה על בסיס התנדבותי ולא שירות חובה. אנחנו מתנגדים לכך שזה יהפוך לשירות חובה. ערך ההתנדבות הוא ערך חשוב מאוד".

"בשנים האחרונות הצטרפו למערך השירות האזרחי גם אנשים מהמגזרים החרדי והערבי ועוד", המשיך הרשקוביץ. "הם מצטרפים לשירות הלאומי רק בגלל היותו התנדבותי ולא חובה. במאמץ עילאי המנהלת מצליחה להגביר את גיוס האנשים לשירות לאומי. שירות בצה"ל הוא זכות גדולה, אבל אי אפשר לפתור זאת ב'זבנג וגמרנו'. השינוי צריך להיעשות בצורה מובנית והדרגתית, בשכל ובחכמה. כבר אתמול בערב, עם פרסום הפסיקה, התחילו במינהל השירות הלאומי לעבוד על הצעות למתווה שיתאים לפסיקת בג"ץ, שהשוויוניות תעלה יותר".

"ישראל ביתנו" מציגה גם היא הצעה חלופית. על פי הצעת החוק שיגיש ח"כ דוד רותם, ושיתמכו בה כל חברי סיעתו, תוגדר מכסה קבועה של מקבלי פטור בחוק, והיא תחול על חרדים, סטודנטים באקדמיה, ספורטאים ואמנים מצטיינים".

לקריאה נוספת:
החרדים על ביטול חוק טל: "העליון נגדנו בכל תחום"
במקום חוק טל: מכסות קבועות לחרדים, גם ערבים יגויסו
בג"ץ קיבל העתירות: "חוק טל" לא יוארך אחרי אוגוסט

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully