וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מופז: "צה"ל עלול להפוך לצבא חצי העם"

פנחס וולף

23.1.2012 / 11:58

בדיון בוועדת בחוץ וביטחון של הכנסת, שעסק בנתוני הגיוס, בשילוב חרדים בצבא וביישום חוק טל, אמרה ראש אכ"א כי "צה"ל עמד ביעדיו לשילוב חרדים". פלסנר: "לא להארכת חוק טל"

ערוץ הכנסת

(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל)

"היקפי ההשתמטות יוצרים מציאות עגומה מאוד, שבעוד מספר שנים לא נוכל לתקן אותם. איננו יכולים לקבל את זה שצבא העם יהפוך לצבא חצי העם, ובעוד זמן לא רב לצבא של מיעוט מבני העם הזה" – במילים חריפות אלה הגיב הבוקר (שני) יו"ר ועדת חוץ וביטחון, שאול מופז, לנתוני הגיוס לצה"ל בישיבת הוועדה, בה בדגש על נושא שילוב החרדים בצבא ויישום חוק טל. לדבריו, "ההשתמטות הפכה לנורמה וזה מסוכן מאוד למדינה. זה איום שאינו נופל מחומרתו ממערכה אידאולוגית נגד מדינת ישראל. אני מזהה סימנים חמורים של התפרקות ערכית אל מול איומים מבית, והם חמורים מאוד. אינני רוצה להכניע שום ציבור בישראל, אבל אני כן רוצה שהציבור בישראל יהיה שותף, ועל זה אני זועק מרה".

האלופה הראשונה בצה"ל אורנה ברביבאי בטקס חילופי ראש אגף כוח האדם בצריפין\, יוני 2011\. אורי לנץ
"אחד מכל ארבעה לא מתגייס ואחת מכל שתי נשים לא מתגייסות. זה מערער את רעיון צבא העם". ראש אכ"א, אלוף אורנה ברביבאי/אורי לנץ

בישיבה הציגה ראש אגף כוח האדם, אלוף אורנה ברביבאי, את היערכות הצבא לגיוס ושילוב חרדים במסלולי השירות השונים. "פתחנו מסלולים שמאפשרים מגוון השתלבות יוצא מן הכלל. נכון לייצר מסלולים מותאמים, תנאי שירות שמאפשרים לחרדים לבצע את השירות באופן משמעותי. יש רצון של הזרועות והגופים לשלב חרדים". לדברי ברביבאי, "סך כל פוטנציאל היקף החרדים בשנתון הוא 8,500. למול התוכניות והיעדים שנקבעו צה"ל עמד באופן כללי ביעדים. ב-2011 הייתה תוכנית לגיוס 1,200 וגייסו 1,400 חרדים".

היא הוסיפה כי "המציאות הביטחונית מחייבת גיוס של כולם לשירות משמעותי. אחד מכל ארבעה לא מתגייס ואחת מכל שתי נשים לא מתגייסות. זה מערער את רעיון צבא העם". ראש המועצה הלאומית לכלכלה, יוג'ין קנדל, הציג אף הוא נתונים המציגים גידול בשילוב החרדים בצה"ל. "ב- 2007 כשהוארך החוק ב-5 שנים התגייסו 287 לצה"ל ו- 15 לשירות אזרחי. ב-2011: 2,700 שירתו, 1,090 בשירות האזרחי".

"לא לביטול חוק טל, להאיץ חקיקת השירות הלאומי"

ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה), יו"ר הצוות לבחינת יישום חוק טל, אמר כי "חלון ההזדמנויות הולך ונסגר: בחצי השנה הקרובה יש לנו אפשרות חד-פעמית לעצב מדיניות חדשה שתביא לשילוב אמיתי של חרדים במסגרות השירות והתעסוקה. הבעיות ידועות והשינויים הנדרשים מוכרים לכולם ולכן לא נכון להאריך את תחולת חוק טל רק כדי לאפשר היערכות לחקיקה מחודשת. אנחנו, בכנסת, נרים את הכפפה ונפעל לגיבוש מדיניות חדשה שתמנע את הפגיעה בערך השוויון בנטל ותתבסס על עיקרון חובת שירות לכל".

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) מחה מצידו על הביקורת שהוטחה בציבור החרדי על כך שאינו נושא בנטל השירות, באומרו שהציבור החילוני מנגד לא עושה מאמץ להתקרב אל החרדים. "האם מדברים גם על זה שיהיה שילוב הפוך – שבני נוער חילוניים ילמדו תורה?", קבל גפני, "גדל פה נוער שלא יודע מתורה כלום. עוד חמש שנים לא נראה מה זה עם יהודי בכלל. לפני 20 שנה למדו תורה ותלמוד, היום לא לומדים".

יו"ר המועצה הזמנית לשירות אזרחי ולאומי, אלוף (מיל') דוד עברי קרא אף הוא בוועדה שלא לבטל את חוק טל. "ההמלצה העיקרית שלי לא לפגוע בחוק טל ולהאיץ את נושא החקיקה של השירות הלאומי-אזרחי. כשתהיה חקיקה יהיו יותר כלים. ישנן הרבה אפשרויות גם לסייע לחברה החרדית, לפתוח להם את הדלת להיכנס פנימה מהצד שלהם, לעודד אותם ולקבל אותם". הוא הוסיף כי "אני רואה את הביקורות בחוץ, זה לפעמים גובל בשנאה. רובם ציונים ורוצים להשתלב בחברה ובכלכלה הישראלית. כשלמדתי את העניין שיניתי את כל המשנה הסדורה שהייתה לי לפני כן. יש הרבה מה לעשות בשינוי תפיסת העולם בצד החרדי, אבל גם בצד החילוני. אין לך מספיק מקומות של שירות אזרחי. צריך זמן לבנות את המקומות הללו".

לקריאה נוספת:
נתניהו התקפל: "חוק טל לא יוארך בחמש שנים"
ברק מתנגד ל"חוק טל": "להאריך בשנה אחת בלבד"
דו"ח ביניים קובע: "חוק טל נכשל"
הרמטכ"ל: חייבים להגביר את קצב גיוס החרדים לצה"ל
נכי צה"ל לרה"מ: "לא לפטור חרדים משירות"


לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully