וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח ביניים קובע: "חוק טל נכשל"

16.1.2011 / 12:54

צוות המעקב אחר יישום חוק טל להסדרת הגיוס בקרב החרדים הגיש את דו"ח מסקנות הביניים שלו לוועדת החוץ והביטחון. על פי הדו"ח, החוק נכשל "על אף מספר מגמות חיוביות"

"נתוני גיוס תלמידי ישיבות לשירות הצבאי והאזרחי מראים כי יישום חוק טל נכשל, על אף מספר מגמות חיוביות שניתן להצביע עליהן ביישום החוק" – כך קבע דו"ח הביניים שהגיש היום הצוות למעקב אחר יישום חוק טל, בראשות ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה), ליו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ שאול מופז (קדימה). עם זאת, הוועדה קבעה כי אין לבטל את חוק טל, אלא אם יבוצעו שינויים במדיניות ובחקיקה שיאפשרו להתאים את המנגנונים לתהליכים החיוביים שעוברת החברה החרדית.

על מסקנות הדו"ח חתמו חמישה מבין שבעת חברי הצוות: פלסנר, אריה אלדד (האיחוד הלאומי), ישראל חסון (קדימה), איתן כבל (העבודה) ומשה מטלון (ישראל ביתנו). שני חברי הכנסת החרדים החברים בוועדה – משה גפני (יהדות התורה) וניסים זאב (ש"ס) סירבו לחתום על הדו"ח.

בשל כישלון התוכנית, המליץ הצוות על מספר שינויים ביישום החוק כדי לאפשר את הגשמת המטרה של חובת שירות צבאי או אזרחי משמעותי לכל אזרח. בין היתר, המליץ הצוות על המשך העדפת השירות הצבאי על פני האזרחי.

יעדים שונים מאלו של הממשלה בגיוס חרדים

בשל כך, חברי הצוות סבורים שיש לקבוע יעדים אחרים מזו שקבעה הממשלה בגיוס חרדים: לדבריהם, מתוך כ- 9,300 חרדים במחזור גיוס פוטנציאלי, עד שנת 2015 יש לגייס שליש (3,100) לשירות צבאי משמעותי ולא מקוצר, שליש יגויסו לשירות אזרחי תוך מתן העדפה למסגרות ממלכתיות וציבוריות, והשליש שנותר ימשיך בלימודי "תורתו אומנותו", "תוך שאיפה לגיוסם לשירות מקוצר ושילובם בשירות מילואים פעיל בכפוף לצרכי צה"ל".

הדו"ח קבע עוד כי משנת 2016, יצטרכו צה"ל ומנהלת השירות הלאומי-אזרחי לפעול בהדרגה להגדלת שיעורי המתגייסים עד להחלת "חובת שירות לכל". "עם זאת", נכתב, "בכוונת הצוות לבחון החלת הסדרי מכסות כפי שהיה נהוג בעבר, על מנת לאפשר המשך לימודים תורניים לקבוצה מצומצמת של תלמידים מצטיינים בחברה החרדית בעולם, וכפי שהיה נהוג בקהילות היהודיות לפני קום המדינה". ח"כ אלדד הסתייג מכך וביקש להחמיר את ההגדרות, כך שאנשי "תורתם אומנותם", יוגדרו "קבוצת איכות" והמבקשים להצטרף אליהם יצטרכו לעבור מבחני סף.

עם זאת, דרישות הצוות לא מופנות אך ורק כלפי החרדים. הדו"ח דורש מהממשלה להנחות את הצבא להרחיב את מסלולי החרדים, בדגש על מסלולים קרביים כדוגמת הנח"ל החרדי, ולפתוח מסלולים נוספים המיועדים לשירות החרדים ומותאמים לאורח חייהם. על פי הנתונים שהוצגו בדיוני הצוות, הניסיון שנרכש במהלך השירות הצבאי היה הגורם המרכזי להשתלבות בשוק העבודה. 85% מבוגרי המסלול החרדי בחיל האוויר "שח"ר כחול" השתלבו במעגל התעסוקה, לעומת 53% בלבד מבוגרי השירות האזרחי.

הצוות קובע עוד כי "אשר לשירות אזרחי-ביטחוני, ניתן לאפשר זאת לבני 22 בתנאי שהם נשואים עם לפחות ילד אחד, תחול עליהם חובת מילואים במקום השירות הסדיר ואורך השירות יהיה בין שנה וחצי לשנתיים. שירות אזרחי-ביטחוני, דוגמת משטרת ישראל, עשוי להקל על המחסור בכוח אדם", נכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully