וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: הצעת חוק תקל על ניצולי השואה במאבקי הביטוח

לפי נוסח ההצעה, חברות אירופאיות שביטחו יהודים לפני השואה יחוייבו למסור את שמותיהם. המתנגדת העיקרית - מחלקת המדינה של ארה"ב: "יוביל לפריצת הסכר לדיונים משפטיים"

גלגלי הצדק נעים לאט: ועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקאי העבירה אתמול (רביעי) חוק שיאפשר לכמאה אלף ניצולי השואה החיים כיום בארצות הברית לתבוע חברות ביטוח אירופאיות בגין פוליסות ביטוח שנקנו לפני השואה. אם יעבור החוק, בית המשפט האמריקאי יאפשר לניצולים לתבוע את החברות ולקבל פיצויים שהוערכו בשנת 1938 בשווי של כ-600 מיליון דולרים וששוויים היום מוערך בכ-20 מיליארד דולרים.

ההצעה, שעוכבה במשך כחמש שנים בקונגרס, עד אשר עברה לבית הנבחרים ואושרה על ידי ועדת החוץ, תחייב חברות ביטוח אירופיות לחשוף את רשימות המבוטחים שהחזיקו לפני מלחמת העולם השנייה. על אף שהצעת החוק עברה מספר משוכות, היא עוד תיבחן על ידי הוועדה לענייני משפט של בית הנבחרים.

ממשלת גרמניה ומחלקת המדינה האמריקאית מתנגדים

הפוליסות שמשפחות יהודיות הוציאו לפני מלחמת העולם השנייה כוללות ביטוחי חיים, קצבאות ונדוניות שנועדו לבנות המשפחה כשהגיעו לגיל 18. במקרים רבים, האמצעי היחיד שיש בידי ניצולי השואה כדי להוכיח שפוליסות הביטוח אכן קיימות הם הארכיונים של חברות הביטוח, ארכיונים שהחוק יחייב את חשיפתם. "ההצעה הזו היא התקווה האחרונה של ניצולי השואה להשגת צדק", אמרה יושבת ראש ועדת החוץ של בית הנבחרים, אילנה רוס-לאטינן. רוס-לאטינן היא גם נציגת מדינת פלורידה בבית הנבחרים, מדינה המאכלסת חלק גדול מניצולי השואה החיים כיום בארצות הברית.

מבין הניצולים שהעידו בפני ועדת החוץ, היה נשיא הקרן האמריקאית לניצולי השואה, דייויד שכטר, שניצל מהמחנות בוכנוואלד ואושוויץ כשהיה בן 14. "בשפה פשוטה, מה שקרה היום הוא שקיבלנו חזרה חלק מהכבוד שנלקח מאיתנו", אמר. למרות אישורה של ועדת החוץ, לחוק ישנם מתנגדים במזכירות המדינה האמריקאית ובגרמניה, אשר שילמה וממשיכה לשלם מיליארדי דולרים כפיצוי לקורבנות המשטר הנאצי. כמו כן, הנציבות הבינלאומית לתביעות ביטוח מתקופת השואה שילמה כ-305 מיליון דולרים לניצולים ו-200 מיליון דולרים נוספים כמימון לתוכניות סיוע לניצולים.

מזכירות המדינה מתנגדת להצעת החוק בטענה כי החוק יכפה פתיחה מחדש של מקרי ביטוח מתקופת השואה אשר נסגרו ויושבו בהסכמים דיפלומטיים או בהסכם השילומים. "הצעת החוק תפרוץ את הסכר לדיונים משפטיים, תחתור תחת התחייבויות של ממשלת ארצות הברית ותחליש את היכולת שלנו להשיג הסכמים דומים בעתיד", אמר השבוע נציג ממחלקת המדינה, והוסיף כי החוק יהווה חזרה אחורה ולא התקדמות קדימה בהבאת צדק לניצולי השואה.

עוד על מצבם של ניצולי השואה:
"האוהל הצהוב" - גם ניצולי שואה במחאה ברוטשילד
ניצולי מרד גטו ורשה: "המדינה הזניחה אותנו"
צדק מאוחר: פיצויים לניצולי שואה יוצאי מרוקו
בנק לאומי יעביר לניצולי השואה 130 מיליון שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully