וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה על אירן: "עד כה, הצלחנו מעבר לציפיות"

בראיון מקיף לקראת ביקורו של נתניהו בוושינגטון, טען הנשיא כי "ישראל מבינה שאיני מבלף" בהתמודדות עם אירן, אולם ציין גם שמהלך בידודה של האחרונה "כולל גם רכיב צבאי"

בראיון מקיף שהעניק נשיא ארצות הברית ברק אובמה למגזין "The Atlantic", ואשר נסב בעיקר סביב הסוגייה האירנית, אמר אובמה כי "ישראל מבינה שאני לא מבלף" בנוגע לאירן. מצד שני, ציין אובמה כי "כמדיניות, אני לא נוהג לפרסם את כוונותיי" בנושא.

הראיון נערך לקראת ביקורו הצפוי של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבית הלבן השבוע. הנשיא אובמה שטח בהרחבה את עמדותיו סביב סוגיית הגרעין האירנית. לדעתו, המצב הנוכחי בהתמודדות עם הרפובליקה האיסלמית טוב לאין שיעור משהיה לפני שנכנס לתפקידו, לפני כשלוש שנים. "ניתן להסתכל אחורה ולומר כי הצלחנו מעבר לציפיות של רוב הציבור. כשהתחלנו במהלך נגד אירן, היא הייתה מאוחדת והעולם היה מפולג בעמדתו כלפיה", טען אובמה, "היום, הקהילה הבינלאומית מאוחדת יותר מאי פעם סביב הדרישה מאירן לסור מתכנית הגרעין שלה. אירן מבודדת, ומרגישה את ההשפעות החמורות של הסנקציות הרבות שהושתו עליה".

נשיא ארה"ב ברק אובמה נואם בפני בית ספר בקנזס, 6 בדצמבר 2011. רויטרס
"כמדיניות, אני לא נוהג לפרסם את כוונותיי" בנושא אירן. אובמה/רויטרס

אובמה הביע חשש כי נשק גרעיני באירן יזלוג בעתיד לגורמי טרור והזהיר כי מדינות אחרות באזור יבקשו "כמעט בוודאות" לחמש עצמן בנשק דומה בעקבותיה. כשנשאל על שלל דרכי ההתמודדות האפשריות לא השמיט גם את אופציית הפעולה הצבאית. "כשאני אומר 'כל האופציות על השולחן', אני מתכוון - ואני חושב שגם האירנים וגם הישראלים מבינים זאת - כי בידוד אירן כולל רכיבים פוליטיים, כלכליים ודיפלומטים, וגם רכיב צבאי".

אפשרות להסלמה מכוונת באזור

אובמה נשמע מתוסכל על הביקורת המופנית אליו בנוגע ליחסו לישראל, וטען כי מדובר בקמפיין מכוון של הרפובליקנים להציגו כאנטי-ישראלי. "כל התחייבות שביצעתי בנוגע לביטחון ישראל – קיימתי. מדוע, למרות העובדה כי אנו לא מפסיקים לתמוך בישראל בכל בעיה ובעיה שהייתה לה בשלושת השנים האחרונות, עדיין עולות שאלות לגבי זה?", אמר.

הנשיא חזר והדגיש את הסיכון בהתדרדרות במזרח התיכון. "אני רואה אפשרות להסלמה גרעינית מכוונת באזור. אם אירן תשיג נשק גרעיני, אינני רוצה לציין שמות, אולם יש להערכתי ארבע או חמש מדינות במזרח התיכון שיאמרו 'אנו הולכים להתחיל תכנית, ויהיה לנו נשק גרעיני'. מנקודה כזו, קיים סיכוי נחרץ לשיקול מוטעה באזור הזה, שגם כך הוא עמוס במתיחות. למעשה, מדובר בהכפלת האתגרים שאנו מתמודדים איתם בהודו ופקיסטן פי חמש או עשר". אובמה ציין כי תרחיש שכזה עלול להביא את הכלכלה העולמית לעצירה מוחלטת, בגלל בעיות באספקת האנרגיה העולמית. "לכן מדובר במשהו שאני חייבים לפתור", ציין.

אובמה הזהיר גם מהפיכת אירן ל"קורבן", במיוחד בנקודת הזמן הנוכחית: "כשאין הרבה סימפטיה לאירן בעולם, וידידתה הקרובה ביותר סוריה נמצאת על הקרשים – האם אנו רוצים הסחת דעת שכזו, בעקבותיה אירן יכולה להציג עצמה כקורבן ולהסיט את השיח העולמי מהנקודה המרכזית, והיא פיתוח הגרעין?"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

בכירי המשטר באירן מונעים מאינטרס עצמי

הוא המשיך והסביר כי "אני חושב שממשלת ישראל מבינה שאני, כנשיא ארצות הברית, לא מבלף. בנוסף, כמדיניות, אני לא נוהג להסתובב ולפרסם בדיוק מה הן כוונותיי. אך לדעתי גם ממשלת אירן וגם ממשלת ישראל מכירות בכך שכשאנו אומרים שאירן גרעינית הוא מצב בלתי מקובל – אנו מתכוונים לזה".

בנוגע ליחסיו עם ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק אמר אובמה כי "בסופו של דבר, הם צריכים לעשות את ההחלטות בעצמם, בהתאם למה שהם רואים כטוב לביטחון מדינת ישראל, ואני לא מניח כי ביכולתי לומר להם מה טוב בשבילם". אולם באותה נשימה הסביר את הדרך המיטבית בראייתו להתמודדות עם הסוגיה. "כפי שהוכח מבחינה היסטורית עם דרום אפריקה ולוב, הדרך היחידה שבה מדינה החליטה לא להשיג נשק גרעיני, ללא מעורבות צבאית חיצונית, היא כשהיא ויתרה על כך בעצמה. בלי להיות תמים אודות כוונותיו ותמימותו של המשטר באירן, אנו חושבים כי הם מונעים מאינטרס עצמי. בכירי המשטר מודעים לכך שהם נמצאים במצב רע מאוד כרגע. עוד יש באפשרותם לערוך חישוב אסטרטגי אשר ירחיק אותם מפיתוח הגרעין. זו יכולה להתברר כאפשרות הטובה ביותר לביטחון ישראל".

עוד בנושא:
נתניהו יוצא לארה"ב: תתקבל החלטה בנושא אירן?
ידלין: כדי שישראל לא תתקוף, דרושה ערבות מארה"ב
רמטכ"ל ארה"ב: "לא ייעצתי לישראל נגד תקיפת אירן"
"ארה"ב הציעה לישראל להמריא מבסיסיה לתקיפה באירן"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully