וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי פותר בעיות בתנאי שירותם של חיילים חרדים? הרב

1.3.2012 / 10:25

חרדים בצה"ל נתקלים בקשיים רבים מול המערכת החילונית, ולוחצים על מפקדיהם בעזרת רבנים שליוו אותם טרם גיוסם. כך נפתרות שלל סוגיות, מימי ספורט ועד "חמגשיות" כשרות

כשר אבל מטריח? ביטולו של חוק טל, שהעניק פטור חוקי מגיוס לחרדים, מעלה מחדש את השאלה האם ניתן לגייס בכפייה בני הישיבות לצה"ל. כמה מקרים מהתקופה האחרונה מדגימים שוב את הקשיים בהם נתקלים אברכים בשירות הצבאי מול המערכת בה רוב חילוני ונאלצים ללחוץ על מפקדיהם בעזרת רבנים בכירים.

לדוגמה, מפקדים בחטיבת כפיר ביקשו להעלות את רמת הכשר של החיילים, ולעודד אותם לפעילות גופנית, ובאחד מימי חג הפורים נקבע יום ספורט לכלל הלוחמים. חיילים חרדים ובני ישיבות הסדר, המשרתים כלוחמים בחטיבה בגדוד נצח יהודה (הנח"ל החרדי), פנו אל המפקדים וביקשו לדחות את תאריך האימון לאחר החג. המפקדים השיבו בשלילה וקבעו כי ההשתתפות ביום ספורט היא חובה.

לאחר שנענו בשלילה, החיילים שומרי המסורת פנו לרבנים מאיגוד ההסדר ולרבני האגודה למען החייל התורני. אלה פנו למפקדים בחטיבת כפיר, שנעתרו לבסוף לבקשה, ודחו את יום הספורט לחודש אפריל. לדברי גורם צבאי המעורב במקרה, "המפקדים לא היו צריכים להביך את החיילים ולגרום להם מתח מול חבריהם החילונים".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "בעקבות פנייה של רב בסיס האימונים של חטיבת כפיר, נדחה יום הספורט לתחילת חודש אפריל, כדי להתחשב בחיילים הדתיים".

בחור ישיבה בירושלים חולף סמוך ללשכת הגיוס בירושלים, פברואר 2012. רויטרס
בדרך לבסיס עוברים אצל הרב/רויטרס

במקרה נוסף, בבסיס חיל האוויר בצריפין, התלוננו חיילים חרדים על גודלן של מנות גלאט כושר המוגשות להם מדי יום, במסגרת הסכם שחתם צה"ל מול חברת "המשביע". החיילים החרדים פנו אל המפקדים, ואמרו כי כבני 29-25, שהתגייסו לצבא בגיל מאוחר יחסית, עליהם לצרוך מנת אוכל יומית גדולה יותר משל חבריהם לבסיס. לדבריהם, המנות הכשרות, המסופקות ב"חמגשיות", אינן מספקת את צרכיהם, והם נאלצים להביא אוכל מהבית על חשבונם. מדובר בכמאה חיילים חרדים שמתלוננים על האוכל וכפי הנראה אחד מהם נזקק לטיפול תרופתי כי הוא לא צורך את כמות הברזל והסידן הדרוש מהאוכל.

"החיילים אומרים שוקלים מחאה נרחבת יותר"

בצה"ל אומרים כי המנות של "המשביע" נבחרו של איכותן הגבוהה. "אסור לחסוך באוכל לבני אדם, בטח לא לחיילים", אמר גורם צבאי. המקרה הועבר לטיפולו של רב שח"ר (שילוב חרדים בצה"ל) בחיל האוויר בצריפין, גדעון קפלן, שפנה אל ראש מדור כשרות בצה"ל. עם זאת, עד כה לא בוצע אף שינוי, והחיילים אומרים כי הם שוקלים "מחאה נרחבת יותר" באמצעות הרבנים.

מדובר צה"ל נמסר: "בסיס חיל האוויר בצריפין מגיש מזון גלאט כשר, המסופק על ידי חברת הסעדה חיצונית. מבירור שנערך מול הגורמים האמונים על הנושא, נמצא כי בשנתיים האחרונות לא חל שינוי במרכיבי המזון או בכמותו. בכל מקרה, תלונת החיילים הועברה לחברה".

עוד על דתיים בצה"ל:
במקום חוק טל - חרדים וערבים בשירות לאומי
השסע הדתי-חילוני עלול לפורר את צה"ל
נתוני בה"ד 1: מספר הצוערות הדתיות הוכפל השנה
מצגר פסק: "לחיילים דתיים מותר להימנע משירת נשים"

לפניות לכתב amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully