וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השסע הדתי-חילוני עלול לפורר את צה"ל

30.12.2011 / 10:37

כדי למנוע הידרדרות נוספת ביחסי דתיים-חילונים בצה"ל יש צורך בהידברות על הסוגיות הכואבות, אך רק לקצינים מעטים האומץ, והם לא בהכרח יזכו לגיבוי. קצין איסוף מסכם את השבוע הצבאי

מפקד אוגדה 98, תת אלוף אהרון חליוה, חולל סערה בהיותו מפקד חטיבת הצנחנים, בשל הביקורת שמתח על בני ישיבות ההסדר ושירותם בצה"ל. לאחר מכן תפסה הסוגיה תאוצה עם פרשת "שירת הנשים" בבה"ד 1. סיפור על מפקד גדוד שלא ידע להכיל אירוע פשוט וחולל סערה תקשורתית שהרחיבה את השסע. קצינים בכירים מותחים עליו ביקורת מאחורי הקלעים, על כך שלא ידע להכיל את האירוע מבלי לעורר פרובוקציות.

אירוע שלישי התרחש בחצר של החטיבה המרחבית אפרים לאחר שבני ישיבה התפרצו לבסיס והיכו קצינים. כמו באביב הערבי והמהומות ברחבי אירופה: הכל התפוצץ והמצב הולך להיות יותר גרוע - כי אין מנהיגות בפתח. אין התמודדות אמיתית עם הבעיה. חלק מהרבנים בצוהר ובירושלים כבר מבינים שכדור השלג יגלגל גם אותם לתהום, והם רוצים אוזן קשבת בצד השני, אך הם לא תמיד מוצאים דמויות חזקות. החשש העצום בכל הסיפור הזה הוא גיבוי למפקדים. כדי שמפקד יקבל החלטות אמיצות - כמו תא"ל חליוה, שהצליח להוביל שינוי בקרב בני ישיבות ההסדר ושירותם בחיל הרגלים - צריך המפקד לדעת שהוא יוצא למערכה לבדו לטוב ולרע, ולא בהכרח יהיה לו גיבוי. מידת ההצלחה שלו תלויה בעיקר ברגליו האחוריות.

"אל תכניסו את צה"ל לויכוח עם המדינה"

המפקדים בצה"ל היום מתחלקים לשלוש קבוצות: הקבוצה הראשונה - לה שייכים רוב המפקדים - מביטה מהצד על השסע בין דתיים לחילוניים בצבא ודוחה את הקץ בעיסוק החשוב כל כך בבעיה שתפורר את הצבא מבפנים. המפקדים הללו לא עושים מאומה בנושא, כדי לא להתלכלך. המפקדים השייכים לקבוצה השנייה מדברים על כך שנדרש פתרון מהיר כדי למנוע הידרדרות, אך לא פועלים כדי לפתח שיח אמיתי על הסוגיות הכואבות של שילוב דתיים לצד חרדים, ומעמד המפקדים אל מול הרבנים. הקבוצה השלישית כוללת מפקדים בכירים וזוטרים, שעוסקים בחשאי בשיחות עם רבנים. חלקם מוכרים וחלקם פחות, אך כולם בעלי השפעה.

קבוצה זו מבינה היטב שמדובר במטען חבלה רב עוצמה ששעון העצר שלו מתקתק, ופועלת באופן לא רשמי להוציא את צה"ל ממשוואת הכאוס אליה נכנסו החרדים במדינת ישראל. הקצינים מהקבוצה השלישית מעבירים מסר חד וברור: "אל תכניסו את צה"ל לוויכוח שלכם עם המדינה". הקצינים דוחים איומים ומניפולציות של רבנים. בדומה לתקופת ההתנתקות, אז נטען שתביא לכך כי בני הנוער המפונים הנמצאים לפני הגיוס לא יתגייסו לצה"ל ויהפכו לחרדים. אך לבסוף התוצאות היו אחרות לגמרי: מוטיבציית שיא בגיוס לצה"ל וחלק מהצעירים אף החליטו להיות חילונים.

הסיפור הזה, בסופו של דבר, משלב בתוכו את עולם המנהיגות: היכולת שלך כקצין – לא משנה מהי דרגתך - לאחד את השורות תחתיך, ולגרום לפקודיך להתיישר לסטטוס קוו בדרכך. אך אין מנהיגות ברורה בנושא, והערפל עלול להרחיב את השסע. מצד שני, צריך להבין כי השסע החברתי מתפתח בעולם ברגע שהמצב הביטחוני יציב, ומאפשר שיח. ברגע שיהיו רוחות מלחמה השקט יחזור והשיח החברתי על השסעים יעלם.

מבקר המדינה עשוי לשלוח קצינים הביתה

במדינת ישראל מביטים על כל דמות ציבורית בצבעי שחור ולבן. הציבור רוצה הוכחות חד משמעיות לחשדות שמצמידים לכל מי שבעין הסערה, והוא החשוד המידי. אם הראיות לגביו לא ברורות וחד משמעיות, מידת הסלחנות בחברה הישראלית היא גבוהה. לכן, מבקר המדינה יידרש להיות ברור בתיאור פרשת מסמכי הרפז, שטלטלה את המטה הכללי. רא"ל במילואים גבי אשכנזי צריך להיות מודאג פחות, למרות שבימים אלו הוא מראה לחץ ועצבנות. הוא כבר לא לובש מדים.

הוא זוכה לאהדת הציבור, וגם אם ביצע שורה של פעולות שנוגדות את הערכים שמצופים מרמטכ"ל, הוא ייצא למסע תקשורתי שיוכל לטשטש את הביקורת החריפה מאוד נגדו. ראיון אצל אילנה דיין וכמה תכניות בארץ נהדרת עם פיתה, חול ויריות ברקע יחזירו לו את התהילה, למעט אפשרות קיצונית שהמבקר יחשוף פרטים שיפילו אותנו מהכיסא. מי שצריך להיות מוטרד הם לובשי המדים שנותרו במערכת. אל"מ ארז וינר, מי שהיה עוזר הרמטכ"ל בפרשה, ושהעביר את המסמכים לידיו של אל"מ במיל' גבי סיבוני. הקצין השני על הכוונת הוא אלוף פיקוד צפון לשעבר, גדי איזנקוט, שידע על המסמך ולא סיפר.

מאוחר יותר מקורבו העביר את המסמך לחברת החדשות של ערוץ 2. האלוף איזנקוט, קצין עתיר זכויות, מחכה לתוצאות המבקר אך גם לשמוע שמונה לתפקיד סגן הרמטכ"ל. אם מבקר המדינה לא יוציא אותם מלשכתו טהורים במאה אחוז יהיה להם קשה מאוד להישאר במערכת הצבאית. זו טענה ברורה מאוד שעולה בקרב הקצונה הבכורה בצה"ל. מצופה ממי שלובש מדים להיות לבן כשלג, במיוחד אם מדובר בפרשה שטלטלה מדינה שלמה, הדיחה רמטכ"ל נבחר ועלולה הייתה להעיף שר ביטחון מתפקידו.

מי רוצה להיות מפקד?

החטיבה הדרומית של אוגדת עזה הפכה להיות הגזרה החמה ביותר במדינת ישראל: ארגוני טרור שמאיימים לחטוף חיילים ולחדור ליישובים, מעבר סחורות שהפך למטרה ברורה ורחבה, קו גבול עם מצרים, מערכת מסועפת של מנהרות להברחת אמצעי לחימה, ואלפי מסתננים מסיני שביניהם מסתתרים להם מחבלים. אל"מ טל חרמוני מסיים את תפקידו, ובצה"ל מחפשים אל"מ בכיר שימלא את השורות כתפקיד שני. שלושה קצינים סירבו עד כה.

המהלך עורר ביקורת רבה, אך מסע השכנועים לא עזר. כעת מתבשל לו רעיון להצניח את סא"ל עמוס הכהן, נספח צה"ל בחיל הנחתים שבארצות הברית, וקידומו לדרגת אל"מ. עמוס, לוחם ומפקד מהמשובחים שיש לצה"ל יידרש כנראה לעזוב את התפקיד בארצות הברית שנה לפני תום הקדנציה, ולהתמודד עם איום הטרור הפלסטיני, בניגוד לתוכניות של צה"ל. הביקורת נגד שלושת הקצינים שסרבו לקבל את התפקיד עדיין מהדהדת ברקע. מדובר צה"ל נמסר כי "מטבע הדברים, לא נוכל להתייחס לדיוני שיבוצים שטרם שנתקבלה החלטה בעניינם באמצעות ערוצי התקשורת".


לפניות אל הכתב: amirbohbot@walla.co.il

קצין איסוף - טורים קודמים

מפקד חיל הים לשעבר פורש מצה"ל: חשב מחוץ לקופסה
התעלמות ראשי יש”ע מהטרור היהודי יוצרת מערב פרוע
התעצמות הנשים והדתיים בצה”ל: הפרדוקס של בה”ד 1

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully