וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: הבחירות לנשיאות הליכוד ב-12 במרץ

פנחס וולף

26.2.2012 / 22:03

ראש הממשלה נתניהו, שבאופן תמוה מתמודד על התפקיד, ינסה להוכיח כי הוא ראוי מח"כ דנון ומהשר איתן. בפתח הוועידה יכריז כנראה נתניהו כי אין בכוונתו לשריין את השר ברק

מסתמן: הבחירות לנשיאות ועידת הליכוד, התפקיד הביורוקרטי שבאופן נדיר ותמוה מתמודד עליו גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייערכו בעוד כשבועיים, ב-12 במרץ. מול נתניהו מתמודדים על התפקיד גם ח"כ דני דנון, שחרט על דגלו את מניעת שריונו של שר הביטחון אהוד ברק וחבריו לסיעת "עצמאות" ברשימת המפלגה לבחירות לכנסת, והשר מיכאל איתן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מחוץ לסיעת הליכוד בכנסת, מאי 2011. עומר מירון
מה הוא צריך את זה? ראש הממשלה נתניהו/עומר מירון

כפי הנראה, הוועידה תיפתח ב-11 או ב-12 בחודש, בישיבה חגיגית. לוואלה! חדשות נודע כי נתניהו מתכוון ככל הנראה להכריע בנאומו שאין בכוונתו לשריין מקום לאיש בבחירות לכנסת ה-19, בניגוד לשמועות מבוססות בצמרת מפלגתו, לפיהן בכוונתו להציע לחברי הכנסת דיל: הם יאפשרו לו לשריין 2-3 מקומות ברשימת הליכוד לכנסת, ובתמורה הוא יפעל להגדלת המקומות השמורים לרשימה הארצית (ובה מרבית חברי הכנסת המכהנים, המתחרים על מספר מצומצם של מקומות), על חשבון המקומות השמורים למחוזות המפלגה – עד למקום ה-25 ברשימה, במקום עד המקום ה-19, כנהוג כיום.

כץ רוצה לעמוד בראש המזכירות, כחלון בראש המרכז

יום אחרי כינוס הוועידה ייערכו בחירות לראשות ארבעת המוסדות של הליכוד: נשיאות ועידה ויושבי ראש של המרכז, המזכירות והלשכה. ככל הנראה שר התחבורה ישראל כץ יהיה אחד המועמדים לתפקיד יו"ר המזכירות, והשר כחלון יתמודד לתפקיד יו"ר המרכז. השלב הבא יהיה בחירת ועדת חוקה למפלגה שתביא - כנראה עד פסח - את שינויי החוקה שיוצעו. הוועידה תוכל לשנות כל סעיף ברוב רגיל. ראש הממשלה, מצדו, מכוון את פסח כיעד סופי לנעילת הוועידה. אחת האפשרויות הקיימות היא שאם הוועידה לא תספיק לאשר את הסעיפים שנתניהו יבקש, הוא יסמיך את מרכז הליכוד (אותו פורום של הוועידה שמתחיל להתקיים מרגע נעילתה, ובאופן רגיל יכול לשנות סעיפי חוקה רק ברוב של שני שליש מחבריו) לשנות סעיפים בחוקה ברוב רגיל למשך שנה, כפי שבעבר עשה השר כץ כנשיא הוועידה האחרונה.

ח"כ דני דנון, שכאמור מתמודד מול נתניהו על נשיאות הוועידה אמר הערב כי "אני מתמודד לתפקיד נשיא ועידת הליכוד ומתחייב לפעול לפי הספר – לפי חוקי התנועה. בנוסף לא אאפשר שריונים לברק וחבריו או הצנחות‎ ‎לנפילי קדימה". לדברי גורמים בכירים בליכוד, "סיום ההליכים הפנימיים בליכוד מסמנים מהלך דמוקרטי טוב. לאחריהן ניתן לקדימה ולעבודה להמשיך לריב, בעוד הליכוד יתמקד בניהול המדינה, ויהיה מוכן יותר לכל התרחשות פוליטית שתהיה".

מניעי ההתמודדות של נתניהו על התפקיד, הזוטר יחסית לתחומי האחריות הכבדים המוטלים על כתפיו, אינם ברורים. הוועידה היא הגוף העליון של המפלגה, המתכנס לעיתים רחוקות, אך בכוחה לבצע שינויים מהותיים בחוקת הליכוד – לרבות שריונים, וחיזוק מרכז הליכוד – הגוף שעשוי לבחור לבסוף את נציגי הליכוד ברשימה לקראת הבחירות לכנסת הבאה. נתניהו, שחושש מהתחזקות גורמים קיצוניים במפלגתו, לרבות אנשיו של משה פייגלין, חושש שאלה יבצעו "מחטף" במהלך הוועידה.

השר איתן ניסה להניא את נתניהו מלרוץ לתפקיד. "לאור המשימות הלאומיות המוטלות על כתפיך לא תוכל לנהל כראוי את ענייני המדינה וגם את ועידת הליכוד", הוא ניסה לשכנע. "ענייני המדינה קודמים וענייני הליכוד יכולים להתנהל גם על ידי מועמדים אחרים". איתן המשיך ואמר: "אם ראש הממשלה יבחר לתפקיד יו"ר הוועידה, הוא ינהל אותה באמצעות עוזריו, בשלט רחוק, לא יתקיימו דיונים בסוגיות השונות העומדות להכרעה והועידה תתרוקן מכל תוכן ותהפוך לחותמת גומי. כיו"ר הנשיאות אאפשר לכל ציר בוועידה למצות את זכותו להציע הצעות, לנמקן ולהביאן להכרעה. בבחירת יו"ר הנשיאות יהיו חייבים צירי הוועידה להחליט: האם יש להם משקל ציבורי ועמדה בדיון הוגן או שוועידת הליכוד תהפוך לכלי ריק לביצוע הנחיות מלמעלה". דנון, מצדו, הצהיר: "אשמור על ערכי הליכוד ולא אאפשר פזילות לשמאל. אשמור על הליכוד חזק לקראת הבחירות הכלליות".

עוד על הנעשה בליכוד
הפחדים של נתניהו: יתמודד על נשיאות ועידת הליכוד
נתניהו: ברק לא יוצנח לליכוד, לא מהאוויר ולא מהים
מכשול לנתניהו: עצומה בליכוד נגד שריון אהוד ברק
הפריימריז בליכוד: נתניהו ניצח בפער גדול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully