וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו את "חוק לפיד 2": לא תקים מפלגה? שלם קנס

פנחס וולף

26.2.2012 / 17:00

על פי ההצעה, מתמודד לכנסת יהיה חייב להירשם אצל רשם המפלגות עד שבועיים מיום הכרזתו, גם אם לא הקים מפלגה, או שייקנס ב-150 אלף שקלים. "זה פרסונלי"

יאיר לפיד ישלם קנס של 150 אלף שקל? ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק המכונה "חוק לפיד 2". על פי הצעת החוק, אותה יזמו חברי הכנסת יריב לוין (ליכוד), דניאל בן סימון (העבודה) ועתניאל שנלר (קדימה), אדם שבכוונתו להקים מפלגה ולהתמודד לבחירות לכנסת יחויב להירשם אצל רשם המפלגות עוד בטרם הקמת המפלגה ובתוך שבועיים מהכרזתו, ובהתאם לכך, יחויב לדווח על תרומות שקיבל ועל אופן השימוש בהן. "מטרת החוק היא להבטיח כי מועמדים שהכריזו על כוונתם להתמודד בבחירות לכנסת יפעלו במסגרת מפלגה רשומה, תוך שיחולו עליהם כל הכללים החלים ביחס למפלגות רשומות, לרבות ענייני שקיפות, חובת דיווח בדבר קבלת כספים והשימוש בהם", נכתב בדברי ההסבר להצעה. כעת צפויה ההצעה להמשיך להליכי החקיקה המקובלים, בדרך להצבעה במליאת הכנסת - שם היא צפויה לזכות לרוב ברור.

בהצעה תמכו השרים סער, שטייניץ, הרשקוביץ, נהרי, מרגי, כחלון, מיסז'ניקוב, ארדן ולבנת. לעומתם, השרים מרידור, בגין ואיתן התנגדו. במהלך הדיון נרשמו חילופי דברים בין נציג משרד המשפטים, אייל זנברג, לארדן. נציג המשרד התנגד להצעה, ואמר: "רוצים לקבוע כאן דבר שאינו אפשרי לוגית ומשפטית. אומרים כאן שאדם הוא תאגיד – להפוך אדם למפלגה זה לא הגיוני. בשונה ממפלגה, לאדם יש חירות מוחלטת". ארדן השיב כי "יש לי תחושה שלפעמים משרד המשפטים קורא בעיתון מה יהיו התוצאות ואז מגבש את דעתו. היום באנו בהצעה פרסונלית אחרת – חוק הצינון (חוק אשכנזי – פ.ו.) שבה למשרד המשפטים הייתה עמדה אחרת".

עוד הוסיף השר כי "משפטים זה לא מדע מדויק, כמו ניתוח מוח, ואפשר לבנות עמדה משפטית בהתאם לרצון". נציג משרד המשפטים ביטל את טענותיו של השר, ואמר: "אנחנו פועלים באובייקטיביות". הרשקוביץ ציין עוד כי "כשמסתכלים על מועמד, צריך להסתכל עליו גם מול מפלגות שלא מיוצגות בכנסת. נכון להיום, מי שהודיע שהוא רוצה לרוץ לכנסת יכול לגייס כספים, בעוד שמי שנרשם אצל רשם המפלגות ייצא מופסד. זה לא שוויוני, ומייצר שחיתות".

מרידור ואיתן התנגדו: זה חוק פרסונלי

השרים מרידור ואיתן התעקשו כי מדובר בחוק פרסונלי, שנועד לפגוע ספציפית ביאיר לפיד, וטענו כי יש להחיל את החוק רק החל מהכנסת הבאה. בתגובה אמר יוזם ההצעה, ח"כ לוין, כי "על לפיד לגלות הגינות ציבורית מינימלית ולחשוף את מקורות המימון שלו עוד בטרם יאושר החוק". לוין עקץ את לפיד על הסיסמא שטבע, "איפה הכסף", ואמר: "הציבור כולו זכאי לדעת 'מאיפה הכסף', ועלינו להבטיח שקיפות וטוהר הליכי בחירות".

על פי הצעת החוק, מי שלא יירשם אצל רשם המפלגות, יחויב לשלם קנס של לא-פחות מ-150 אלף שקלים בגין כל שבוע איחור בהגשת הבקשה לרישום המפלגה.

עוד על כניסתו של לפיד לפוליטיקה
חוק לפיד 2: האם הוא ישלם קנס של 150 אלף שקל?
קדימה: ”לפיד מנהיג מפלגה לצרכי פנים בלבד”
יאיר לפיד על ”פרשת התארים”: ”רדיפה פוליטית”


לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully