וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייתם אוכלים המבורגר שיוצר במעבדה? בקרוב יהיה

21.2.2012 / 12:55

ביולוג הולנדי הצליח לייצר מתאי גזע עובריים רקמת שריר של פרה - שלב ראשון בדרך לבשר סינתטי. האם בעתיד לא נצטרך יותר לגדל בעלי חיים ולשחוט אותם? זו המטרה המוצהרת

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

ההמבורגר הסינתטי הראשון, תוצר של צלחת תרבית במעבדה - להבדיל משחיטת פרה שגדלה ברפת או באחו - נמצא ממש מעבר לפינה. בסוף השבוע, בכנס בוונקובר שבקנדה, הציג פרופ' מארק פוסט, ביולוג מאוניברסיטת מאסטריכט בהולנד, את הפיתוח האחרון שלו: חתיכת בשר בקר שאורכה כ-2.5 סנטימטרים, רוחבה סנטימטר אחד ועוביה דקיק כיריעת ניילון - שנוצרה במעבדתו מתאי גזע עובריים של פרות.

פרופ' פוסט הסביר כי את התאים המקוריים השיג משאריות בשר שנותרו בבתי מטבחיים. את תאי הגזע הזין בכל הדרוש להתפתחותם התקינה - סוכרים, חומצות אמינו, שומנים ומינרלים - ואט-אט התפתחה מהם רקמת שריר של פרה, בעובי דקיק ובגוון לבנבן-חיוור. לדבריו, בשלב הבא הוא מתכנן, כבר עד סוף השנה הנוכחית, לחבר כ-3,000 "יריעות שריר" כאלו, להוסיף להן שומן אותו ייצר גם כן במעבדה - ולהציג עד חודש אוגוסט או ספטמבר את "המבורגר המעבדה" הראשון בהיסטוריה.

"החתיכות שייצרתי עדיין קטנות מדי לבישול ומאכל", הסביר פרופ' פוסט בכנס השנתי של האגודה האמריקנית להתקדמות במדע, "אבל אנחנו נערכים לייצר כמות בגודל של כדור גולף - ואז נבשל אותה". מאחורי הרעיון עומדת כמובן אידאולוגיה, כמו גם רעיון עסקי: ייצור המוני של בשר סינטתי יאפשר להימנע מגידול בעלי חיים ושחיטתם, ואף עשוי להתברר בעתיד כזול יותר. בשלב זה, עם זאת, הטכנולוגיה עדיין מורכבת וייצור ההמבורגר הראשון צפוי לעלות כ-345,000 דולרים. המחקר של פרופ' פוסט, אגב, ממומן כולו על ידי תורם אנונימי.

במשאל אקראי ברחובות ונקובר, לא נראה היה שעוברי האורח משתכנעים מהרעיון. "זה מעניין, מהבחינה שזה יאפשר להימנע מהתאכזרות לבעלי חיים, אבל אני עדיין סבור שיש בזה משהו מוזר", אמר אדם אחד. אחר היה יותר פסקני: "יש הרבה דברים שאני לעולם לא אוכל - וזה אחד מהם". ואשה שלישית הוסיפה: "זה נשמע קצת כמו פרנקנשטיין, אבל אני גם תומכת בזה... אז זה נשמע די טוב. ואולי בעצם לא".

עוד מנפלאות תאי הגזע העובריים:
חוקרים ישראלים הצליחו ליצור כלי דם חדשים יש מאין
תיבת נוח גנטית: יצרו תאי גזע של חיות בסכנת הכחדה
"דם אמיתי" בקרוב על המדפים בסופר
תאי גזע יחליפו את העכברים בניסויים
מהפך אחרי בוש: אובמה אישר מימון למחקר בתאי גזע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully