וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דם אמיתי" בקרוב על המדפים בסופר

טלי גולדשטין

23.3.2009 / 11:23

העיתון הבריטי ה"אינדיפנדנט" דיווח כי מחקר בריטי בן שלוש שנים, שמטרתו לייצר דם אנושי סינתטי מתאי גזע עובריים, עומד בפני סיום

מדענים בריטים עומדים להיות הראשונים בעולם לייצר כמות בלתי מוגבלת של דם אנושי סינתטי מתאי גזע עובריים למטרת עירויי דם דחופים. העיתון הבריטי ה"אינדיפנדנט" מדווח הבוקר (שני) כי המחקר נמשך שלוש שנים ושיאו יהיה עירויי דם ראשונים מסוגם אותם יקבלו מתנדבים. עירויי דם עשויים להציל חייהם של קורבנות תאונות דרכים או חיילים שנפצעו בשדה הקרב וזקוקים לדם נואשות ובאופן מיידי.

משמעות הפרויקט, שעלותו מיליוני לירות שטרלינג, שבריטניה תהפוך לשחקנית ראשית במירוץ הגלובלי לייצור דם מתאי גזע עובריים. החוקרים יבדקו עוברי אדם שנוצרו בהפריות מבחנה כדי למצוא אילו מהם מהונדסים גנטית כך שניתן לייצר מהם סוג דם O שלילי, סוג הדם האוניברסלי שכל האנשים יכולים לקבל ללא חשש מדחיית רקמות.

ארה"ב מצטרפת למירוץ

סוג הדם O שלילי הוא נדיר באופן יחסי, אך ניתן יהיה לייצרו בכמויות בלתי מוגבלות מתאי גזע עובריים בשל יכולתם להתרבות ללא הגבלה במעבדה. המטרה הסופית היא לגרום לתאי הגזע העובריים להתפתח לתאי דם אדום בשביל עירויי חירום. דם זה יהיה נקי מנגיפים שונים, כגון HIV וצהבת, או מגפות כגון "הפרה המשוגעת".

מדענים במדינות אחרות, בעיקר שבדיה, צרפת ואוסטרליה, עובדים גם הם על ייצור דם סינתטי מתאי גזע עובריים. באחרונה הודיע נשיא ארה"ב ברק אובמה כי החליט על הסרת חלק מהאיסורים שהוטלו על המימון הפדרלי של מחקר בתאי גזע עובריים. השימוש בתאים אלו במחקר שנוי במחלוקת אתית. על רקע המחלוקת העזה, מדענים מנסים כיום לפתח שיטות ליצירת תאי גזע מבלי להשתמש בעוברים. החלטת אובמה לבטל את המגבלות על המימון התקבלה בברכה על ידי חוקרים בתחום. "אני מרגיש שמישהו מכיר בי אחרי שמונה שנים של מאבק. אני יודע שההחלטה תפיח חיים בצוות שלי", אמר דוקטור ג'ורג' דיילי ממכון הארוורד לתאי גזע. במהלך מסע הבחירות שלו, אובמה הבהיר היטב כי אם ייבחר הוא ישנה את החלטת ממשל בוש בנושא. הנשיא בוש הטיל וטו פעמיים על ניסיונות הקונגרס להסיר את המגבלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully