וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב הביטחון: מימון לנעמ"ת - אך לא לכיפת ברזל?

יהושע בריינר

20.2.2012 / 14:00

על רקע האיומים כי הקיצוץ בתקציב הביטחון יפגע במערכת "כיפת ברזל" נמצא כי בתקציב 2010 חלק מהכספים הוקדשו דווקא למטרות שהקשר בינן לבין בטחון נראה מקרי בהחלט

אחת הבעיות המרכזיות בקביעת תקציב הביטחון היא חוסר השקיפות בכל הנוגע לשימוש בו. עם זאת, מדי שנה מפרסם משרד הביטחון דו"ח המפרט לאן מועבר חלק מתקציבו, אשר מוקדש בין היתר, כך מסתבר, למטרות שהקשר בינן לבין ביטחון מדינת ישראל מעורפל ביותר. בתקופה בה צה"ל לא יודע היכן לקצץ קודם, נראה כי הדו"ח מספק כמה מקומות טובים להתחיל בהם.

כך למשל, בשנת 2010, העביר משרד הביטחון קרוב לארבעים מיליון שקלים לטובת מגוון מפתיע של עמותות וגופים ציבוריים. מרבית הארגונים עוסקים בהנצחת חללי צה"ל, אך לא רק הם קיבלו נתח מהתקציב: ארגון זק"א זכה לסכום של 900 אלף שקלים, עמותת ער"ן, המסייעת לאנשים במצוקה נפשית, קיבלה 300 אלף שקלים, ארגון נעמ"ת קיבל 70 אלף שקלים ומוסד הטכניון זכה למענק של 15 אלף שקלים – הכל, כאמור, במסגרת תקציב הביטחון. סכומים אחרים מועברים עבור עמותות של חילות שונים, זאת בנוסף לתקציב של אגף משפחות והנצחה שכל יעודו הוא טיפול במשפחות השכולות ובהנצחת הנופלים.

הארגון שזוכה לתקציב הגבוה ביותר מצד משרד הביטחון הוא ארגון נכי צה"ל שזוכה למענק של 25 מיליון שקלים וארגון גמלאי צה"ל "צוות" שמקבל מיליון שקלים בשנה. ארגון "יד לבנים" זכה בתקציב של כמעט ארבעה מיליון שקלים, ארגום בית יד לבנים הדרוזי זכה למענק של כשניים וחצי מיליון שקלים וארגון יד לבנים הבדואי זכה לסכום של כמיליון קלים. הנתונים התפרסמו בדו"ח של משרד הביטחון לשנת 2010 שמופיע מתוקף חוק חופש המידע. על פי הדו"ח, תקציב הביטחון לשנת 2011 עמד על למעלה מ-51 מיליארד שקלים.

במשרד הביטחון פועל גם "האגף הביטחוני-חברתי", שעל פי הגדרתו בדו"ח אחראי על הגדנ"ע ועל הגיוס לנח"ל ולנח"ל החרדי, אלא שבמקרים רבים מקדיש הארגון כספים לנושאים שאינם נוגעים כלל לנושא הביטחוני. מהדו"ח עולה כי האגף מתקצב את חידון התנ"ך העולמי לנוער, המתקיים מדי שנה ביום העצמאות. לא ברור מה הקשר בין תקציב הביטחון לחידון התנ"ך, אולם כחלק מתמיכתו, מייצג ראש האגף הביטחוני-חברתי את משרד הביטחון בחבר השופטים של החידון.

במשרד קיימת גם היחידה להתיישבות שעוסקת בין היתר במיגון יישובים ביהודה ושומרון וביישובי קו העימות השונים, הכשרת כיתות כוננות ונושאים דומים אבל שהיחידה מתקצבת גם הרבה מעבר לכך. כך למשל מתקצב משרד הביטחון במיליוני שקלים סעיף המכונה "סיוע בהקמת ישובים חדשים לקליטת מפוני גוש קטיף", שמוקמים בימים אלה עבור המפונים. מדובר ביישובים בני נצרים ונווה שבדרום ושומריה, כרם עמי, נטע, בני דקלים וקטיף שבחבל לכיש.

כמו כן, מהדו"ח עולה כי אמנם ההוצאה לאור של משרד הביטחון נסגרה במהלך השנה האחרונה והוצאותיה עברו למיקור חוץ, אך הספרים שפורסמו על ידי ההוצאה בשנת 2010 לא בהכרח יעניינו את אנשי הצבא. לצד הספרים "מגדר וצבא", "להיות בכושר" ו-"שחיתות שלטונית וביטחון לאומי", ניתן למצוא גם את הספרים "יהודי אלג'יריה בעידן הצרפתי", "בראשית הייתה אפריקה" ו-"עולמו של קפקא".

"לחידון חלק מרכזי בעידוד צעירים מחו"ל לעלות לארץ ולהתגייס לצה"ל"

"ממשלות ישראל קבעו כי מערכת הביטחון וצה"ל "כצבא העם" יהיו גורם מוביל במשימות לאומיות וממלכתיות", נמסר בתגובה ממשרד הביטחון, "אנו מצרים על הניסיון להטיל דופי במשימותיה של מערכת הביטחון, שנקבעו על ידי ממשלות ישראל". בנוגע לתקצוב חידון התנ"ך העולמי, נמסר כי "מדובר באחד הסמלים המובהקים של מדינת ישראל, ואחד משיאיו של יום העצמאות. מערכת הביטחון שותפה בחידון כחלק מהחשיבות העליונה שהיא מייחסת להנחלת המורשת היהודית לנוער בארץ ובעולם. לחידון התנ"ך יש חלק מרכזי בעידוד צעירים מחו"ל ובני יורדים, לעלות לישראל ולהתגייס לצה"ל".

בעניין התמיכה בעמותות ובגופים ציבוריים אומרים במשרד הביטחון כי "תקציב התמיכה עומד על כ-27 מיליון שקלים בלבד, והוא נמוך יחסית לתקציבי התמיכה של משרדי ממשלה אחרים. באשר לזק"א, אין מחלוקת שמדובר בארגון הצלה לכל דבר, שעושה עבודת קודש בארץ ובחו"ל בהתמודדות עם הטרור. עמותת ער"ן מפעילה קו סיוע ייחודי לחיילים במצוקה, ונעמ"ת – ייעוץ משפטי לאלמנות צה"ל".

לעניין הקמת ישובים למפוני גוש קטיף נמסר מהמשרד כי "היישובים בלכיש מוקמים מול כפרים פלסטיניים עוינים או במרחק של בין 800 לאלף מטרים מגבול מצרים. אין מחלוקת על כך שהקמת ישובים חדשים באזורי קו עימות היא יעד לאומי וביטחוני ממדרגה ראשונה, שמשרד הביטחון מחויב לביטחונם".

הנתונים הבזבזניים בדו"ח מפתיעים במיוחד על רקע האיומים מצד בכירי צה"ל, לפיהם הקיצוץ בתקציב הביטחון לשנת 2012 יפגע דווקא במספר תחומים הקריטיים לביטחון מדינת ישראל – בהם תרגילים יבשתיים, טיסות אימון ואף מערכת ההגנה "כיפת ברזל".

עוד בנושא:
צה"ל מתמודד עם אילוצי תקציב: 49 תרגילים יבוטלו
שטייניץ לצה"ל: "די להדלפות, קיבלתם מיליארדים"
עימות חריף בין שטייניץ לרמטכ"ל בישיבת הממשלה

לפניות לכתב: joshjosh@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully