וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מתמודד עם אילוצי תקציב: 49 תרגילים יבוטלו

13.2.2012 / 0:00

בסביבת נתניהו ושטייניץ זעמו על הפרסומים מצד מערכת הביטחון לפיהם הקיצוץ יפגע במוכנות מערכות הצבא, בהן "כיפת ברזל". אולם בצה"ל כבר מתכוננים: חלק מחיל האוויר יושבת

בצבא מתלוננים על קיצוצים – ובסביבת נתניהו זועמים. גורמים בקרבתו של ראש הממשלה תקפו אמש (ראשון) את האיומים מצד גורמים בצה"ל, לפיהם ללא תוספת משמעותית לתקציב הביטחון, ייאלץ הצבא לקצץ את בטיסות האימונים, באימוני היבשה וברכישת סוללות נוספות של מערכת ההגנה "כיפת ברזל". "הכותרות האלה", אמרו אמש הגורמים לערוץ 2, "הם מניפולציה מגוחכת ועלובה". גם פקידי האוצר זועמים, ואמרו אמש כי "הצבא מצפצף על החלטות הממשלה, לא משקף את התקציב – אבל עושה מניפולציות תקשורתיות". גם שר האוצר עצמו, יובל שטייניץ, זועם על הפרסומים בכלי התקשורת השונים. "הצבא המציא מתמטיקה חדשה", אמר שטייניץ, "שבה תוספת תקציב זה קיצוץ".

דבריו של מקורבי נתניהו מעמידים על הרגליים את הצבא, שממתין כעת למוצא פיו של ראש הממשלה, האם יסכים להוסיף לתקציב הביטחון ארבעה מיליארד שקלים נוספים, בהתאם למתווה ברודט. בחודש האחרון, ועל רקע הסירוב להגדיל את התקציב בתוספת הדרושה, כבר פנו בצה"ל לתעשיות הביטחוניות והורו להאט את קצב הייצור של טנקי המרכבה סימן 4, סוללות "כיפת ברזל" ומערכת היירוט "שרביט קסמים".

בפני הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, הוצגו מספר אפשרויות לקיצוץ מיידי, והוא אישר את חלקן, למעט קיצוץ ברווחת החייל הסדיר ובקיום השוטף. על פי החלטת הרמטכ"ל, בוטלו שורת תרגילים, בהם תרגיל אוגדתי, חמישה תרגילים חטיבתיים, 35 תרגילים גדודיים ושמונה תרגילי מפקדי גדודים. הרמטכ"ל אישר גם הדממה של נתח משמעותי מכלי הטיס של חיל האוויר, דחיית טיפולי מנוע לשנת 2013, ונתח נרחב גם מהטיסות לכל טייס. "אם היינו בשנת 2011 כשירים ברמה גבוהה, הרמה הזו תרד במידה ניכרת", הסביר קצין בכיר בצה"ל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נתח משמעותי מכלי הטיס יושבת/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא רק הצורך המבצעי יקוצץ. בצבא הוחלט לקצץ כמחצית מטיסות הקצינים לחו"ל במסגרת פרויקטים שונים, לרבות פרויקט "עדים במדים", המאפשר את ביקורם של חיילים וקצינים במחנות ההשמדה בפולין, שקוצץ בשליש. בנוסף להחלטות המידיות שאישר הרמטכ"ל, הוחלט על הפצת מסמך מיוחד בשם "צבא צנוע", בו הוחלט כי מעתה מתנות פרידה לקצינים ונגדים לא יעלו על 120 שקלים. חל איסור מוחלט להזמין אמנים מחוץ לצה"ל, והוגבלה עלות שכירות מבנה. הקצין הבכיר אמר בשיחה עם וואלה! חדשות: "הממשלה צריכה להחליט בשבועות הקרובים איזה גודל של צבא היא רוצה ואיזה סוג של ביטחון נדרש".

התקציב דווקא גדל

זעמם של אנשי ראש הממשלה והאוצר נובע מכך שרק לפני כחודש אישרה הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון העברת 1.65 מיליארד שקלים לתקציב הביטחון, מעודפי תקציבי משרדי ממשלה שונים. בין היתר, קיבל משרד הביטחון יתרות תקציב ממשרד הרווחה, ממשרד הבינוי והשיכון, ומהביטוח הלאומי. להחלטה התנגד יו"ר הוועדה, ח"כ שאול מופז (קדימה), שאמר לאחר הדיון: ?היום נקבר דו"ח טרכטנברג, נקברו המלצותיו ונסתם הגולל על החלום לצדק חברתי וחלוקתי בזמן כהונת הממשלה הזו", אמר. "לחברי הקואליציה יש רוב אוטומטי בוועדה ודרישת הממשלה לתוספת תעבור. אבל לקואליציה הזו אין לב, אין לה חמלה ואין בה נשמה יתרה".

אלא שלמרות תוספת התקציב, בצה"ל מזהירים מפני סכנות "אילוצי התקציב", ובכנסת נבהלים. בשבוע שעבר הופיע סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר נווה, בפני חברי ועדת חוץ הביטחון, והעניק סקירה מקיפה על היערכות הצבא לשנה הקרובה בהיבטי תקציב, נוכח החלטת הממשלה להוסיף שלושה מיליארד שקלים בלבד לתקציב הביטחון, ולא שבעה, כפי שדרש משרד הביטחון. "ועדת החוץ והביטחון מביעה את דאגתה העמוקה מהאפשרות שפעילות צה"ל במהלך השנה תיפגע בשל אילוצי תקציב", נכתב בהודעה רשמית של הוועדה בתום הדיון. "אנו מביעים דאגה עמוקה מהנתונים שהציגו נציגי צה"ל, מהם ניתן ללמוד באופן מטריד ביותר כי תפקודו השוטף של צה"ל, על מכלול מרכיביו, צפוי להיפגע עד מאוד בשל ההחלטה שלא לאשר תוספת תקציב למערכת הביטחון", אמרו חברי הוועדה.

עוד על תקציב הביטחון
”פעילות צה”ל עלולה להיפגע בשל אילוצי תקציב”
עימות חריף בין שטייניץ לרמטכ”ל בישיבת הממשלה
הוועדה אישרה: 1.65 מיליארד שקל יועברו לביטחון
יוקר מחיה? עוד 780 מיליון שקלים לתקציב הביטחון

(עדכון אחרון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully