וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הולילנד: מחודש יולי - ארבעה דיונים בשבוע

גלעד גרוסמן

13.2.2012 / 18:52

כל הנאשמים בפרשה בה מואשם גם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בקבלת שוחד, כופרים באשמה. בכוונת בית המשפט לזרז את ההליך המשפטי בשל מצבו הבריאותי של עד המדינה

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד)

נפתח המשפט ב"פרשת הולילנד" וכל הנאשמים כופרים בכל האישומים, דבר הצפוי להאריך את המשפט בניגוד לרצונו של השופט ושל הפרקליטות המבקשים משפט מהיר. השופט, דוד רוזן, הודיע בצהריים (שני) בבית המשפט המחוזי בתל אביב כי בכוונתו לקיים ארבעה ימי דיונים בשבוע. כמו כן, הבהיר השופט כי בכוונתו להתחיל את שלב שמיעת הראיות במועד המוקדם ביותר, ויתחיל שלב זה בשמיעת עד המדינה, זאת בשל מצבו הבריאותי של עד המדינה.

שלב ההוכחות במשפט נקבע לחודש יולי אולם עורכי דינם של הנאשמים אמרו כי טרם הגיעו לידיהם חומרי החקירה בתיק ולכן הם אינם ערוכים למשפט. בתגובה, נציגת התביעה טענה כי חומר החקירה, הכולל כ-750 קלסרים, מתוכם כ-50 קלסרים הכוללים את "ליבת החומר" ובהם עדויות הנאשמים, הועברו לידי ההגנה. נציגת הפרקליטות העריכה כי ניתן לשמוע את עדותו של עד המדינה בתחילת יוני, אולם השופט פסק כי שמיעת עדותו של עד המדינה יחל בחודש יולי.

בתחילת הדיון הוציא השופט רוזן צו הבאה למאיר רבין, שמואשם בקבלת שוחד ולא הגיע לדיון ללא היתר לכך. עורך דינו של רבין אמר בתחילת הדיון כי יש לו בעיה להגיע לדיון, ולכך השיב השופט: "יש לו בעיה, הוא ייעצר", והורה לו להגיע לדיון תוך שלושת רבעי שעה. לבסוף, הגיע רבין לדיון.

"עד המדינה מהתל בפרקליטות"

הלל צ'רני, בעל הקרקעות במתחם הולילנד ומואשם במתן שוחד אמר בסוף הדיון כי "לא נעים לעמוד לדין גם כשאתה יודע שדרכך נכונה. בית המשפט כרגע לא קבע כלום, למעט מועד לדיון". עוד הוסיף צ'רני כי "הפרקליטות יודעת שהעד שלה אינו עד, שהעד שלה מהתל בה, ולכן היא מנסה בכל דרך לעקוף את סדרי הדין התקינים - השופט לא נעתר לבקשתם".

פרט לראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, מואשמים בפרשה אנשי העסקים צ'רני ואביגדור קלנר, בעלי קרקעות במתחם הולילנד, כי נתנו שוחד. אנשי העסקים אמנון ספרן ושמעון גלאון, שמכהנים כמנכ"לים בחברה של צ'רני, מואשמים גם הם במתן שוחד. כמו כן, מהנדס עיריית ירושלים לשעבר, אורי שטרית, סגן ראש העירייה יהושע פולק וחברי מועצת העיר אברהם פנר ואליעזר שמחיוף, מואשמים בקבלת שוחד. מאיר רבין, ששימש כמתווך והיה עוזרו של עד המדינה בפרשה, מואשם גם הוא במתן שוחד עקב חלקו בהעברת כספי השוחד.

לפי כתב האישום, במשך שנות ה-90' ולמשך יותר מעשור פעל צ'רני להקמת שכונת מגורים במתחם הולילנד בו ניצב עד אז מלון קטן. הוא ועד המדינה רקמו תכנית רב שלבית לשינוי ייעוד הקרקע ולהגדלת נפח הבנייה. לכאורה, הנאשמים ידעו שלצורך זה הם יצטרכו תמיכה רחבה של אישי ציבור ואנשי עיריית ירושלים ולשם כך החליטו להעניק להם טובות הנאה.
בשנת 1999, לאחר תשלומי השוחד, מכר צ'רני חלק מהקרקע לקלנר, ספרן וגלאון, והם המשיכו עד שנת 2007 לתת טובות הנאה כספיות לנבחרי ועובדי ציבור כדי לקיים את הפרויקט - טובות הנאה הנאמדות במיליוני שקלים. "באופן זה התפתחה מערכת יחסים של קח ותן בין עובדי ונבחרי הציבור לופוליאנסקי, שטרית, אולמרט שמחיוף פנר וזקן לבין הנאשמים היזמים צ'רני, קלנר ספרן, גלאון, רבין ועד המדינה". השוחד התבטא לא רק במתן כסף לנבחרי הציבור אלא גם למקורביהם ולמוסדות המזוהים עימם.

הכספים, כך נטען בכתב האישום, הוסוו באמצעות מערכת כוזבת של תיעוד חשבונאי. "כל אלה אפשרו התקיימותה במחשכים של מערכת יחסי שוחד מסועפת בהיקפים נרחבים שנמשכה לאורך למעלה מעשור כשבמתחם הולילנד הולך ונבנה בפועל פרויקט מגורים בעל נפחי בנייה בהיקפים חריגים מאין כמותם בנופה של הבירה ירושלים".

עוד על הפרשה:
בקרוב: אישום נגד אהוד אולמרט ב"פרשת הולילנד"
פרשת הולילנד: אולמרט מואשם בקבלת שוחד

לפניות לכתב: gilad_g@walla.net.il

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנאשמים בפרשת הולילנד/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully