וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוכחה מחקרית: מדוע לובשת הזברה פיג'מה?

חוקרים גילו כי פסי הזברה מחזירים את קרני האור בצורה ייחודית, הגורמת לזבובים מוצצי-דם להתרחק מבעל החיים המפוספס. זאת בניגוד לסוסים כהים או לבנים לחלוטין

מי יודע מדוע ולמה, לובשת הזברה פיג'מה? חוקרים מהונגריה ושוודיה טוענים כי הצליחו לפענח את החידה עתיקת היומין, על מקור הפסים השחורים-לבנים אצל החיה האפריקאית. על פי מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Experimental Biology, הפסים הדקים נועדו להרחיק זבובים מוצצי-דם מהזברה, באמצעות האופן בו הם מחזירים את האור הפוגע בהם. "התחלנו בכך שחקרנו סוסים עם פרווה שחורה, חומה ולבנה" הסבירה ל-BBC Nature ד"ר סוזן אקסון, מאוניברסיטת לונד בשוודיה. "גילינו שהסוסים השחורים והחומים מחזירים את קרני האור בצורה מקוטבת-אופקית, מה שגרם לזבובים להימשך יותר לסוסים הכהים". למעשה, התגלה כי זבובים מסוימים נמשכים יותר לקרני אור הנעים בצורה "אופקית" זו. סוסים לבנים, לעומת זאת, שפרוותם מחזירה קרני אור מקוטבים - לא מושכים זבובים כמו עמיתיהם הכהים יותר.

אילוסטרציה. ShutterStock
ככל שהפסים היו צרים יותר, כלומר יותר דומים לזברה, כך הם משכו פחות זבובים/ShutterStock

לאחר שגילו את חיבת הזבובים לצבעים כהים, החל הצוות להתעניין בזברות. הם תהו איזה סוג של אור יוחזר מהגוף המפוספס של הזברה, ואיך הוא ישפיע על הזבובים. "השתמשנו במשטחים בצבעים שונים, עליהם שמנו דבק חרקים, וספרנו כמה זבובים נמשכו לכל משטח", מסבירה ד"ר אקסון. המשטח שמשך את הכמות הקטנה ביותר של זבובים היה המשטח אשר דמה לפסי הזברה. "הוא משך אפילו פחות זבובים מהמשטח הלבן, אומרת ד"ר אקסון, "זו הייתה הפתעה בשבילנו, כיוון שבמשטח המפוספס הופיעו צבעים כהים, שמחזירים קרני אור בצורה אופקית. אך ככל שהפסים היו צרים יותר, כלומר יותר דומים לזברה, כך הם משכו פחות זבובים". ניסויים דומים הראו ממצאים זהים.

פסים לבנים על רקע שחור

לדעת מומחים לאבולוציה, סביר להניח שהתפתחות הפסים על הזברה לא ניתנת להסבר על ידי גורם אחד, אלא היא תולדה של מספר גורמים. ברבות השנים אכן הועלו תיאוריות רבות בנושא. יש מדענים הטוענים כי הכמות הגדולה של פסים בעדר מרתיעה טורפים מלתקוף, ואחרים שהראו כי הפסים מסייעים לזברות לווסת את הטמפרטורה, או לזהות פרטים אחרים על פי דפוס הפסים המיוחד שלהם. התשובה לשאלה אודות צבע הרקע של הזברה - האם הפסים שחורים על רקע לבן או לבנים על רקע שחור - נענתה במחקרים שהראו כי עובר הזברה הוא שחור, ורק לאחר מכן מפתח את הפסים הלבנים.

עוד מעולם הזואולוגיה:
הצב ששב: התגלה זן צב ענק בגלפאגוס שנחשב לנכחד
התגלתה צפרדע שלא קשה לבלוע: בגודל של זבוב
האף הגדול: 3 קופי חוטם נולדו באינדונזיה

  • עוד באותו נושא:
  • זברה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully