וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומס מופגזת מהאוויר: בניינים קרסו, עשרות הרוגים

ניר יהב

6.2.2012 / 9:36

אחרי הפוגה קצרה, שב צבא סוריה להפציץ את העיר, שבה מתו מאות בני אדם בסוף השבוע, ולראשונה נעשה שימוש במטוסי קרב. תושבים: "זו ההפגזה הכבדה ביותר מתחילת ההתקוממות"

רויטרס

(צילום: סרטוני חובבים שהועלו ליוטיוב, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

עם רוח גבית מהווטו הסיני-רוסי שהוטל במועצת הביטחון נגד היוזמה לחילופי שלטון בסוריה, כוחותיו של הנשיא בשאר אסד אינם מרפים מתושבי חומס, וממשיך להפגיז את שכונותיה. מחר יבוא לדמשק שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, בניסיון לפשר בין דמשק למערב. אל לברוב יתלווה ראש הביון הצבאי של רוסיה. לברוב, המשיך גם הוא היום לתקוף את ההחלטה שנמנעה על ידי הווטו, וטען כי "חברות מועצת הביטחון אולצו לבחור צד במלחמת אזרחים". הוא חזר על התנגדותו להנהיג בסוריה "שינוי משטר אלים".

רשת הטלוויזיה "אל-ערבייה" מדווחת כי לפחות 50 בני אדם נהרגו בחומס מאז שעות הבוקר (שני) מירי מסוקים של הצבא, וגורמי אופוזיציה מסרו כי עשרות בני אדם נפצעו בתקיפה. בין היתר נמסר כי שבעה בניינים באחת השכונות בעיר "נהרסו על יושביהם". את רוב הנזק סופגת שכונת באבא עמרו, שהייתה נתונה למתקפות רבות בחודשים האחרונים. האופוזיציה טוענת כי ההפגזה על בתי השכונה היא "הכבדה ביותר מאז החלה ההתקוממות בסוריה", ועדי ראייה מדווחים כי "בכל רגע נוחת פגז". בד בבד, פוצץ היום שוב הצינור המוביל נפט לעיר, שכבר פוצץ מספר פעמים בחודשים האחרונים. לטענת גורמי אופוזיציה, הצבא חוסם את הגישה לעיר, "לקראת מבצע צבאי גדול".

אחד מראשי האופוזיציה בחומס, אבו מוחמד חומסי, סיפר בראיון לרשת טלוויזיה לבנונית: "הצבא הורס בתים על ראשי האנשים ויש מחסור בתרופות. יש עשרות הרוגים ומאות פצועים היום. יש גם נעדרים רבים שאי אפשר להגיע אליהם, והצבא מפגיז אפילו את בתי החולים". לדבריו, "הצבא הסורי החופשי", המורכב מעריקים, נמצא בעיר. "תושבי חומס לא ייכנעו למשטר הרצחני הזה. על העולם להתערב כדי להסיר את המצור על חומס. הצבא פוגע בכל מה שזז", סיפר.

יותר מ300 הרוגים בחומס שבסוריה, פברואר 2012. רויטרס
גופות הרוגים מהטבח בסוף השבוע בחומס/רויטרס

תושבים אמרו גם כי זו הפעם הראשונה שהעיר מופגזת על ידי מטוסי קרב. הטלוויזיה הסורית הכחישה את הטענות, כמו גם "דיווחים מפי ערוצי פשע" לפיהם שלושה בני אדם נהרגו בעיר חלב. עוד טענה הטלוויזיה הסורית כי "טרוריסטים" מחומס הם אלו שהטמינו מטעני חבלה במספר בניינים בשכונות נאזחין ושכונת עשירה בעיר, וכתוצאה מכך התפוצצו הבניינים. "הטרוריסטים עורכים טבח בעיר", דיווחה הטלוויזיה הסורית.

האופוזיציה בסוריה דיווחה היום עוד כי צבא סוריה מפגיז גם את העיר זבדאני שבפרברי דמשק, וכתוצאה מכך נהרגו גבר ושני ילדים, ונפצעו עשרות בני אדם. עוד דווח כי עשרות בתים נהרסו כתוצאה מההפגזה וכי מאות בני אדם נמלטים מבתיהם או מתחבאים במקלטים מחשש לאסון הומניטרי. רשתות החשמל והתקשורת נותקו ואין אספקת מים. רשת "אל-ג'זירה" דיווחה עוד כי כוחות של צבא סוריה פשטו על העיירה ספוהן שבמחוז אידליב.

הפגנה נגד שלטונות סוריה בעיירה חולה שליד חומס, 5 בפברואר 2012. רויטרס
הפגנת ענק נגד השלטון, אתמול בעיירה חולה הסמוכה לחומס/רויטרס

במישור הדימפלומטי, ממשיכה גם סין להגן על הצטרפותה לווטו הרוסי. במאמר בביטאון המפלגה הקומוניסטית בבייג'ינג נכתב כי אם מדינות המערב יחליטו להתערב בנעשה בסוריה, המצב בה עלול להידמות לאי-הסדר השורר כיום בלוב, באפגניסטן או בעירק. המאמר הכיר בעובדה שהמצב בסוריה מדרדר מיום ליום, אך הבהיר כי תמיכה באחד הצדדים והפעלת לחץ על הצד השני תגרור "אסון".

גורמים בקהיר: משעל סירב להיפגש עם אסד

אתמול, על פי דיווי ארגוני זכויות אדם, נהרגו 56 בני אדם בסוריה מאש כוחות הביטחון, מחציתם אזרחים ומחציתם אנשי כוחות הביטחון. הצבא ביצע גל מעצרים רחב בפרברי דמשק, ובמקביל, דיווחו תושבי חומס על מסוקים שחגו מעל העיר ועל צלפים שהתיישבו על הגגות בשכונת אל-קסור. האופוזיציה דיווחה כי 11 שוטרים מאידליב ערקו והצטרפו למחתרת העריקים, "הצבא הסורי החופשי".

בתוך כך, אמרו גורמים מצרים לעיתון הלונדוני "אל-חיאת" כי ההנהגה הסורית הביעה רצון להיפגש עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, אחרי תקופת נתק ממושכת בין השניים. "כמובן שפגישה כזו לא נערכה, משום שהיא הייתה מביכה מאד את משעל", אמרו. לדבריהם, בכירים בקהיר הזהירו את משעל לבל ישהה פרקי זמן ממושכים בדמשק "מחשש לשלומו", בעיקר על רקע התגברות האלימות במדינה. משעל בא לאחרונה בירדן, ולפי כמה דיווחים, שהוכחשו מאז, הביע רצון להעביר לעמאן את לשכתו.

עוד בנושא
סופ"ש אלים בחומס, 300 נהרגו
האופוזיציה: נדיח את אסד בכוח
האם אסד התעלם מחאלד משעל?

לפנייה לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully