וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אסד התעלם ממשעל, בכירי חמאס עוזבים לירדן"

ניר יהב

21.12.2011 / 10:49

לפי "אל-חיאת", חאלד משעל הוא היחיד בהנהגת חמאס שעדיין נמצא בדמשק, וגם הוא צפוי כנראה בקרוב לעבור לעמאן בירת ירדן, משם גורשו ראשי חמאס ב-1999, "בתנאי שיימנע מפעילות פוליטית"

כל הנהגת חמאס, מלבד ראש הלשכה המדינית של הארגון חאלד משעל, עזבה כבר את דמשק בירת סוריה למדינות אחרות, לנוכח המתיחות המתהווה בין הנהגת הארגון לשלטונות סוריה - כך דיווח הבוקר (רביעי) העיתון הערבי "אל-חיאת" הרואה אור בלונדון. על פי הדיווח, סגנו של משעל, מוסא אבו מרזוק, עזב לעמאן בירת ירדן, משם גורשה הנהגת חמאס לפני 12 שנה, וזאת בתנאי ש"לא יעסוק בפעילות פוליטית או תקשורתית".

לפי הדיווח, קיים סיכוי גדול שגם משעל עצמו - שגורש כאמור מירדן בשנת 1999 - ישוב אליה. "טרם התקבלה החלטה בנוגע למשעל", נכתב בדיווח. "ההנהגה בקטאר מנהלת מגעים עם כמה מדינות, ובראשן ירדן, כדי שיקלטו את משעל. יש סימנים חיוביים שירדן תסכים לקלוט אותו בתנאים שתציב" - כלומר, הימנעות מפעילות פומבית, וייתכן שיוצבו תנאים נוספים.

לפי דיווח העיתון, המתיחות בין חמאס לסוריה החלה עוד לפני פרוץ הפגנות המחאה נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד: "משעל המליץ לאסד למהר ולקדם רפורמות לפני שהמהפכות בעולם הערבי יגיעו אל סוריה. לאחר שהחלו ההפגנות בעיר דרעא, נפגש משעל עם מנהיגים סורים, פוליטיים וצבאיים, וחזר על דבריו לפיהם יש למהר ולפתור את המשבר. המנהיגים המליצו לו לומר זאת ישירות לאסד, משעל ביקש מועד לפגישה - אך לא קיבל תשובה".

ראשי חמאס חאלד משעל, מוסא אבו מרזוק, סעיד סיאם ועיזת א-רישק מתפללים במהלך ביקור במוסקבה. מישה ג'פרדיץ, AP
הנהגת חמאס בביקור במוסקבה לפני כשנתיים. מימין: אבו מרזוק, משעל, עיזאת א-רישק וסעיד סיאם/AP, מישה ג'פרדיץ

עוד נכתב בדיווח כי לאחר מכן, ערך משעל ביקור חשאי בביירות בירת לבנון, שם נפגש עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, וביקש ממנו להתערב ולבקש מההנהגה הסורית להיענות לדרישות המפגינים. "משעל אמר לנסראללה כי ארגונו לא יוכל לעמוד לצד המשטר הסורי בזמן שהוא שופך את דמם של המפגינים", נמסר. נסראללה אמר בתגובה כי יבקש מאסד לקיים פגישה עמו ועם משעל, אולם בסופו של דבר נקבעה פגישה בין אסד לנסראללה בלבד.

העיתון דיווח עוד כי אירן הקפיאה את הסיוע הכספי שנהגה להעביר לחמאס מדי חודש, והדבר שהוביל למשבר פיננסי חמור ברצועת עזה. "כפי הנראה, אחת ממדינות המפרץ פיצתה את חמאס על הפסדיה", נמסר. עוד דווח כי חיזבאללה לא רצה להביע עמדה בעד המשטר הסורי, אך בשל לחץ אירני, הוא הודיע כי הוא עומד לצד אסד. בהקשר זה יוזכרו הדיווחים האחרונים על כך שגם חיזבאללה עצמו מצוי במשבר פיננסי קשה, בין היתר לנוכח צמצום הסיע הכספי מהשלטון בטהרן, הכורע תחת נטל הסנקציות הבינלאומיות.

לפיות לכתב:
nir_yah@walla.com


חמאס - עוד כותרות מהשבוע האחרון:
אבו מאזן: חמאס הסכים לקווי 67' ולמאבק עממי
חמאס: נחקור אפשרות שישראל חטפה פעיל בסיני
"יום השנה" של החמאס: עד כה הרגנו 1,365 חיילים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully