וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברה ישראלית מייצרת ציוד צבאי - עבור פקיסטן

תחקיר "עובדה": חברת "התכוף" סיפקה משאיות לתדלוק מטוסים לחיל האוויר הפקיסטני במסגרת הסכם עם חברה טורקית - מבלי ליידע את משרד הביטחון. החברה: לא מוצאים פגם בהתנהלות

חברה ישראלית מספקת בחשאי ציוד צבאי לחיל האוויר של פקיסטן, ללא אישור משרד הביטחון – כך ייחשף הערב (שלישי) בתחקיר מיוחד של התכנית "עובדה" בערוץ 2. לפני כחודש, בשעת לילה, יצאו 11 משאיות משעריו של מפעל "התכוף" באזור התעשייה של נצרת-עילית, ועלו על כביש חוצה ישראל בדרכן לנמל אשדוד. אלה היו משאיות שכמעט ולא רואים כמותן בכבישי ישראל: הן היו צבועות בצבעי הסוואה של צבא פקיסטן, ההגה מוקם בצדו הימני של הרכב, האגזוז נמצא מקדימה, ועל גב כל משאית מורכבת מכלית דלק עם כיתובי אזהרה בולטים באנגלית. באשדוד הועמסו המשאיות על אוניה שלקחה אותן לטורקיה, ומשם – לצבא פקיסטן. זהו רק אחד ממשלוחים רבים שביצעה החברה.

ציוד צבאי כחול-לבן – בפקיסטן, ינואר 2012. באדיבות עובדה, ספק 500
לפקיסטן סכסוך ארוך עם הודו – בת ברית אסטרטגית של ישראל ואחד מיעדי הייצוא העיקריים של התעשיות הביטחוניות בארץ, שהסחר הביטחוני עמה מוערך במיליארדי שקלים מדי שנה/ספק 500, באדיבות עובדה

המשאיות הללו הורכבו במפעל של חברת "התכוף", הנמצאת בבעלות קרן ההשקעות KCPS, במסגרת חוזה עליו חתמה החברה (עוד בטרם נרכשה על ידי הקרן) עם יצרנית הרכב הטורקית BMC. במסגרת התהליך, לאחר שהחברה הטורקית שלחה לארץ קבינה, במפעל בנצרת עילית הסבו אותה למטרת תדלוק מטוסים. לאחר מכן השתמשו בזה אנשי חיל האוויר הפקיסטני.

במשרד הביטחון הופתעו

יצוין כי פקיסטן היא המדינה המוסלמית היחידה בעולם שברשותה יש כבר נשק גרעיני. פקיסטנים עמדו מאחורי הפיגועים במומביי בשנת 2008 בהם נרצחו גם שישה ישראלים, ובתחומי המדינה הסתתר במשך שנים מנהיג ארגון אל-קאעדה, אוסמה בן-לאדן. כמו כן, לפקיסטן סכסוך ארוך עם הודו – בת ברית אסטרטגית של ישראל ואחד מיעדי הייצוא העיקריים של התעשיות הביטחוניות בארץ, שהסחר הביטחוני עמה מוערך במיליארדי שקלים מדי שנה. קיום סחר ביטחוני עם פקיסטן עשוי להעמיד בסכנה חלק מן העסקאות הללו. למרות כל זאת, ולמרות העובדה שהלקוח הינו חיל-אוויר של מדינה זרה, המשלוחים לפקיסטן לא דווחו בשום שלב למשרד הביטחון.

המנכ"ל הקודם של "התכוף", אמר בשיחה עם "עובדה": "בתקופתי לא עשינו שום עסקה עם פקיסטן, מבחינתנו כל הפרויקטים היו עבור החברה הטורקית". הוא הוסיף כי היעד הסופי של המתדלקות "לא מעניין אותי" ושבכל מקרה לא היה במשאיות שום אלמנט צבאי. בהנהלה הנוכחית של "התכוף" מאשרים שהמשלוחים אכן יועדו לצבא פקיסטן, והסבירו כי החברה נרכשה מנאמנות שבית משפט מינה בהליך פומבי ושקוף, וכי כלל עסקאות החברה, ובהן העסקה הנדונה, היו ידועות ולא הוטל כל ספק באשר לכשרותן. יתרה מזאת, בית המשפט אף חייב את הרוכשים החדשים להוציא לפועל את העסקאות שנחתמו טרם כניסתם לחברה. לדברי ההנהלה, בעסקה הנדונה לא היה כל אינטרס כלכלי, וכי הם משוכנעים כי לא נפל כל פגם בהתנהלות החברה ממועד הרכישה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ציוד צבאי כחול-לבן – בפקיסטן, ינואר 2012. באדיבות עובדה, ספק 500
"כלל עסקאות החברה, ובהן העסקה הנדונה, היו ידועות ולא הוטל כל ספק באשר לכשרותן"/ספק 500, באדיבות עובדה

מערכת "עובדה" העבירה את המידע למשרד הביטחון - שם הופתעו לשמוע על המשלוחים - שעל קיומם לא דווח להם על ידי אף אחת מההנהלות. המשרד פתח בחקירה מקיפה בנושא, ומסר בתגובה כי "משרד הביטחון מפקח על-פי חוק ובאופן רציף על אלפי מוצרים ביטחוניים ו-'דו שימושיים' בהתאם לרשימות פיקוח וסטנדרטיים בינלאומיים. עם קבלת המידע ממערכת התכנית 'עובדה', אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון פתח בבדיקה מקיפה של פרטי האירוע, ובמסגרת הבדיקה מסרה החברה הבהרות שנבחנות כעת. בסיום הבדיקה ובהתאם לממצאים, יתקבלו ההחלטות המתאימות".

תחקירים נוספים של "עובדה"
"בחור שאני מכיר": כך ניסה אשכנזי להרחיק עצמו מהרפז
דגן: אם ישראל תתקוף באירן - היא תיגרר למלחמה אזורית
מכתבי רון ארד למשפחתו נחשפים אחרי 25 שנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully