וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כחלון: חלוקת הנטל לפי "חוק טל" היא אסון לכולנו

המחאה נגד הארכת תוקף החוק נמשכת: מאות מפגינים ב"מאהל הפראיירים" בתל אביב. המאהל צפוי להתקפל מחר, אך מארגניו מבטיחים שהלחץ יימשך: "אין לנתניהו רוב להאריך את החוק"

טל אנגלנדר

(צילום: טל אנגלנדר, עריכה: יותם בן-דוד)

"אני חושב שחלוקת הנטל הלא שיוויונית הזו היא אסון לכולנו, גם לחרדים וגם לערבים", אמר הערב (שבת) שר התקשורת, משה כחלון (ליכוד), על "חוק טל" הפוטר בחורי ישיבות מגיוס לצה"ל בראיון ב"פגוש את העיתונות" בערוץ 2. לדבריו, הממשלות הקודמות הן שחוקקו את החוק ותמכו בו וראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט לשנות זאת. "בא ראש הממשלה באומץ לב ואמר 'אני לא עוקף את הבעיה, אני מתעמת איתה'", אמר כחלון. לצד זאת ציין השר כי יש לבדוק האם הצבא ערוך בכלל לקליטה כל כך גדולה של חרדים וכי צריך להיות "טיפול רב מערכתי בנושא".

המחאה הציבורית נגד החוק נמשכת ומאות בני אדם הגיעו הערב ל"מאהל הפראיירים" שהוקם בתל אביב להביע תמיכתם, זאת על אף מזג האוויר הסוער והגשם שיורד באזור. בין היתר הגיעו למקום לתמוך במחאה מנכ"ל התנועה הרפורמית, הרב גלעד קריב, יו"ר ארגון יד לבנים, אלי בן שם, ובהמשך הערב צפוי להגיע גם הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי.

"דיברנו ביממה האחרונה עם למעלה מ-50 חברי כנסת גם מהאופוזיציה וגם מהקואליציה ולפי כמות ההבטחות שקיבלנו מהם - אין לביבי רוב להעביר את החוק בכנסת", אמר הערב עידן מילר מארגון "המחנה המשותף", מיוזמי המחאה. לדבריו, מחר אוהל המחאה בתל אביב יפורק והמוחים יעברו לעסוק בהפעלת לחץ על חברי הכנסת באמצעות קמפיינים ממוקדים. "אנחנו מתחילים בקמפיינים נקודתיים בעד חברי הכנסת שמתנגדים לחוק ונגד מי שתומך בו", ציין מילר והוסיף כי כאשר יוכרע מתי יעלה הנושא בכנסת "נחזור להקים אוהל מחאה, שכפי הנראה יהיה בפעם הבאה בירושלים".

אוהל מחאה ברכבת ארלוזרוב- מרכז נגד הארכת תוקפו של חוק טל, ינואר 2012. דרור עינב
"אנחנו מתחילים בקמפיינים נקודתיים בעד חברי הכנסת שמתנגדים לחוק ונגד מי שתומך בו". מאהל המחאה נגד החוק, השבוע/דרור עינב

בתוך כך, הודיע ארגון יד לבנים כי החליט לתמוך במחאה והביע לראשונה עמדה ברורה בנושא השיוויון בנטל, לאחר שנמנע בעבר מלהביע עמדה פומבית בנושא החוק. יו"ר ארגון יד לבנים, אלי בן שם, הגיע הערב להביע תמיכה גלויה ב"מאהל הפראיירים" בתל אביב. "שאלתי את עצמי בחודשים האחרונים מה בני קובי, שנפל באסון המסוקים בדיוק לפני 15 שנה, היה עושה למען שינוי פני הדברים", אמר בן שם והוסיף כי "אני משוכנע שהוא היה מצטרף למאהל ומביע את מחאתו. קובי כנראה לא היה היחיד, אליו היו מצטרפים חבריו הרבים הקבורים בבתי העלמין הצבאיים. חייבים למצוא פתרון לאפליה של שנים רבות".

המשורר חיים חפר הגיע הערב למאהל המחאה על כיסא גלגלים, דיקלם את מספרו האישי ואמר: "אני זוכר את אנשי הל"ה שהיו כולם לומדי תורה, אבל קמו ועזבו את הלימודים על מנת להילחם ולהציל את גוש עציון. אף אחד מהם לא חזר", והדגיש כי "אני מצפה מראש הממשלה לבטל מיידית את חוק טל ולחוקק במקומו חוק שירות שווה לכולם".

"משוכנע שבני שנפל היה מצטרף למחאה"

על רקע הדיון הציבורי והפוליטי באשר להארכת תוקפו של החוק, הקימו שלשום עשרות חיילי מילואים את "מאהל הפראיירים" מול רכבת מרכז בתל אביב. מארגני המחאה, פעילי התנועות "הפורום לשוויון בנטל" ו-"המחנה המשותף", קוראים בין היתר לאזרחים להתפקד למפלגות הדמוקרטיות השונות, "ולהשפיע מבפנים", כך שחוקים כמו "חוק טל", שלטענתם אינו נתמך בידי רוב הציבור, לא יעברו או יוארכו במהלך מושב הכנסת הבא.

מאז הוקם המאהל הוא זימן אליו פוליטיקאים רבים שהביעו תמיכה במחאה. אתמול הגיע למקום ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, והביע תמיכתו במאבק בפני אנשי המילואים ואמר בפגישתו עם הפעילים במקום כי "עכשיו כשהמאבק עובר לכנסת אנחנו צריכים לסמן כל חבר כנסת שתומך בשינוי המצב הקיים, כדי שיהיה שוויון מלא בנטל". דגן הוסיף בשיחתו עם אנשי המילואים כי יש "להפעיל לחץ על כל מי שתומך בחוק הקיים".

שלשום הודיעו גורמים בלשכתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי בניגוד לבקשת שר הביטחון, אהוד ברק, החוק לא יובא מחר לדיון בישיבת הממשלה. זאת, מכיוון שנתניהו כבר הביע את עמדתו לפיה יש להאריך את החוק בשנה אחת ולא בחמש. נתניהו, כפי שהסביר השבוע בנאומו בכנסת, מאמין שיש סימנים המעידים שהחוק השיג את מטרתו, וסבור שניתן להסתפק בדיון בוועדות הכנסת ובהצבעה על החוק במידת הצורך.

עוד באותו נושא:
מילואמיניקים הקימו "מחנה פראיירים": "חוק טל - קומבינה"
נתניהו מחשק את ברק? הממשלה לא תדון בחוק טל
דגן במאהל: נסמן כל ח"כ שיתמוך בשינוי חוק טל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully