וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיכר תחריר, שנה למהפכה: "כלום לא השתנה"

רבבות מפגינים נאספו בכיכר במרכז קהיר כדי לציין שנה למהפכה ההיסטורית במצרים - אך מצב הרוח אינו חגיגי כלל ועיקר: "המשטר ששולט כעת אינו אלא המשך דרכו של משטר מובארק"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

למרות הגשם היורד הבוקר (שלישי) לסירוגין בקהיר, הולכים כבר ונאספים עשרות אלפי בני אדם בכיכר תחריר שבמרכז בירת מצרים, ומציינים את יום השנה למהפכה - ה-25 בינואר 2011, אז פרצו ההפגנות הראשונות נגד השלטון, שהביאו להפלתו של הנשיא חוסני מובארק, שבועיים וחצי לאחר מכן.

הפגנה בכיכר תחריר, ינואר 2012. רויטרס
כיכר תחריר הומה,ה בוקר בקהיר/רויטרס

עם זאת, לפי הדיווחים מקהיר, מצב הרוח בכיכר אינו עליז באופן יוצא דופן, והאירוע דומה יותר להפגנה מאשר לחגיגה - בין היתר לנוכח התפישה הרווחת ברחוב המצרי, לפיה המהפכה עדיין לא השיגה רבות עבור העם, ובשל החשש שהאירוע יתפתח לכדי עימותים אלימים בין המפגינים לכוחות הביטחון, כפי שקרה כבר מספר פעמים מאז המהפכה. בכיכר בולטים שלטים וקריאות המכוונים נגד המועצה הצבאית העליונה בראשותו של הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי, שעדיין שולטת במדינה, המצויה בעיצומו של תהליך מעבר לדמוקרטיה. למרות הקור השורר, שוב הוקמו אתמול בכיכר אוהלים רבים, זיכרון לימי המהפכה.

ביטול מצב החירום - "פארסה"

הפעילים למען הדמוקרטיה במצרים, מתוסכלים מקצב השינוי האיטי במדינה, התעמתו עם השלטון לא פעם בחודשים האחרונים. "זה די אירוני, שהכי הרבה חטפתי מכות, הכי הרבה חשתי סכנה, דווקא אחרי נפילת מובארק", סיפר היום ל-CNN אחד המפגינים בכיכר, נור נור, שהיה בן 20 בלבד עת נפל מובארק. "כל אלו הן אינדיקציות לכך שהמשטר ששולט כעת אינו אלא המשך דרכו של משטר מובארק".

ובכל זאת, אתמול זרק טנטאווי עצם אחת לעבר שוחרי הדמוקרטיה במצרים, כשהכריז כי החל מהיום, יבוטלו תקנות מצב החירום שהוחלו במדינה ב-1981, לאחר רצח הנשיא סאדאת, המאפשרים בין היתר לעצור אנשים לתקופות ארוכות ללא משפט. הייתה זו אחת הדרישות העיקריות של תנועות האופוזיציה שהובילו את המהפכה, אולם אלו מיהרו אתמול לפטור בזלזול את הצעד, ולהצביע על כך שטנטאווי הותיר "פתח מילוט" כשקבע כי התקנות עדיין יהיו תקפות במקרים של "בריונות". "זו פארסה", אמר ראמי שעת מארגון "ברית המהפכה המצרית". "זה בדיוק מה שעשו כשביטלו את בתי הדין הצבאיים, אבל המשיכו לעצור פעילים פוליטיים".

מצרים לאחר המהפכה - כותרות אחרונות:
השבוע: הפרלמנט החדש התכנס, לראשונה בלי מובארק
פרקליטו של מובארק: הוא עדיין נשיא מצרים
מצרים תציין את יום השנה למהפכה כיום חג לאומי
אחרית ימי מובארק: סוזן בכתה, חוסני ראה כדורגל
מצרים מבינה שהמהפכה עדיין לפניה / ניר יהב

הפגנה בכיכר תחריר, ינואר 2012. רויטרס
חוגגים בכיכר תחריר, הבוקר/רויטרס
הפגנה בכיכר תחריר, ינואר 2012. רויטרס
הפגנה בכיכר תחריר, ינואר 2012/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully