וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנטישמיות? "ההצתות בניו יורק הן הונאת ביטוח"

ברקע הגל האנטישמי בניו ג'רזי, במשטרת ניו יורק אומרים כי אירוע בו הוצתו לפני חודשיים מכוניות של יהודים בברוקלין, בליווי צלבי קרס, נחקר כעת כתרגיל מסריח של בעליהן

בעוד משטרת ניו ג'רזי שקועה בחקירת גל מעשי החבלה נגד בתי כנסת בשבועות האחרונים, שהגיעו לשיאם בניסיון לרצוח רב, בניו יורק הסמוכה חלה התפתחות מפתיעה בחקירתה של תקרית מלפני חודשיים, שיוחסה גם היא למניע אנטישמי. לפי פרסומים בכמה מעיתוני ניו יורק, במשטרת העיר מתייחסים כעת לשורת מקרי הצתה של מכוניות בבעלות יהודית שאירעו בחודש נובמבר, בליווי כתובות גרפיטי נאציות, כאירוע מבוים שמטרתו הייתה לסחוט כספי ביטוח במרמה.

התקרית אירעה ב-11 בנובמבר, למחרת יום השנה של "ליל הבדולח", בלב שכונת מידווד היהודית ברובע ברוקלין. שלוש מכוניות יוקרה השייכות ליהודים - יגואר, BMW ולקסוס - שחנו זו לצד זו, הוצתו. במקום רוססו כתובות אנטישמיות מגוונות: צלבי קרס, ראשי התיבות אס-אס, והאותיות KKK, המייצגות את התנועה הגזענית "קו קלאקס קלאן". בכתובת נוספת נכתב "לדפוק את היהודים". בקהילה היהודית נשמעו זעקות מחאה על "השנאה מקפיאת-הדם", וגם ראש העיר מייקל בלומברג מיהר לגנות את התקריות.

אלא שלפי פרסומים ביומיים האחרונים, בין היתר בעיתונים "ניו יורק דיילי ניוז" ו"ניו יורק פוסט", כיוון החקירה שבו מתמקדת כעת המשטרה הוא הונאת ביטוח של בעלי המכוניות, שכנראה ריססו את הכתובות כדי לשוות לאירוע חזות של מעשה ונדליזם אנטישמי. במשטרה מציינים בהקשר זה כי בעלי שלוש המכוניות כלל לא התגוררו בשכונה שבה הוצתו, וכי בזירה נמצאו בקבוקי בירה, שטביעות האצבעות נמחקו מעליהם - שתי עובדות שהחלישו את החשד שמדובר בפשע שנאה.

יחד עם זאת, דובר משטרתי הבהיר ל"דיילי ניוז" כי "עדיין לא נפסלה סופית האפשרות שמדובר בפשע שנאה, וגם כוח המשימה המיוחד לפשעי שנאה במשטרת העיר ממשיך לחקור אותו".

אדלשטיין: "לעצור את כדור השלג האנטישמי"

בתוך כך, הסערה סביב התקריות בניו ג'רזי הגיעה עד לישראל. שר ההסברה והתפוצות, יולי אדלשטיין, קרא אמש (חמישי) לרשויות החוק ולנבחרי הציבור בארה"ב להביע עמדה תקיפה, ו"להתייחס בחומרה וברצינות" לאירועים.

"ייתכן שמדובר בשינוי אווירה מדאיג", אמר אדלשטיין בשיחה עם וואלה! חדשות. "נכון שבארה"ב הגדולה, המונה מאות מיליונים, יש 'רק' עשרות מעשים בשנה של אנטישמיות והשחתה, אך צריך לעצור את כדור השלג לפני שהוא מתחיל להתגלגל", אמר השר, שקיים שיחת התייעצות עם ראשי הארגונים היהודיים בארה"ב על מנת לבחון את דרכי התגובה.

אדלשטיין הדגיש כי למרות היותה של ארה"ב ידידתה הקרובה של ישראל ודמוקרטיה בה לא ניתן להטיל ספק, יש מקום לדאגה לנוכח מגמת מסוימות בחודשים האחרונים. "גם בזמן המחאות החברתיות בוול סטריט ובמקומות נוספים ראינו כמה זמן קל להכניס את היהודי הנוכל, ששולט בכלכלה, לתוך המשוואה", הסביר. "מוטיבים שחשבנו שעברו מהעולם מופיעים בכל רקע שיש קושי או משבר. תמיד קל להאשים את היהודי".

בעוד כשבוע וחצי יציג משרד ההסברה והתפוצות בישיבת ממשלה מיוחדת לציון יום השואה הבינלאומי את נתוני דו"ח האנטישמיות השנתי שלו, וכעת מסתיימת העבודה הסופית על הנתונים. "לצערי הרב", אומר אדלשטיין, "למרות שאין בידי אין הנתונים הסופיים, כבר מסתמן שאין בפינו בשורה על ירידה בממדי התופעות האנטישמיות בעולם, וייתכן שאף יש מגמת התגברות?.

במשרד ההסברה אומרים כי האינטרנט הוא המקור העיקרי כיום להפצת שנאה ואנטישמיות נגד קהילות יהודיות בעולם, ובשנים האחרונות עוסקים מול מדינות שונות בניסיון לגיבוש חקיקה שתמגר מאת תופעת פשעי השנאה באינטרנט. ?הנגישות הקלה לאינטרנט, לטוויטר ולפייסבוק - מאפשרת לאנטישמים להסתתר תחת כינויים ולפעול בחופשיות רבה כנגד יהודים וכנגד מדינת ישראל", אומר אדלשטיין. "לצערי הרב, הדברים לא נשארים במרחב הווירטואלי, ואנו נמשיך לקדם את נסיונות החקיקה בנושא".

בהכנת הידיעה השתתפה טל שלו. לפניות לכתבת:
tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully