וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל מעשי אנטישמיות בניו ג'רזי: ניסיון לרצוח רב

בתוך 3 שבועות אירעו 4 מעשי חבלה בבתי כנסת במדינה במזרח ארה"ב, ששיאם בהשלכת בקבוקי תבערה על בית כנסת בזמן שהרב ומשפחתו ישנו בתוכו. המשטרה: זהו פשע שנאה וניסיון רצח

AP

(עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

תקריות אנטישמיות ממשיכות להסעיר את ניו ג'רזי. לאחר "ליל הבדולח של היילנד פארק" בחודש שעבר, במהלכו נופצו זגוגיות של בתי עסק בעיירה יהודית-חרדית במדינה במזרח ארצות הברית, אירעו בשבועות האחרונים ארבעה מקרים נוספים של מעשי חבלה ממניעים אנטישמיים - ששיאם הגיע אתמול (רביעי) בשעות הבוקר המוקדמות, כשבקבוקי תבערה ושאר חומרים דליקים הושלכו על בית הכנסת "בית אל" בעיירה ראתרפורד בצפון המדינה. בעקבות זאת עלתה באש הקומה השנייה של המבנה, בה מתגורר רב הקהילה, שישן באותה עת. המשטרה המקומית הודיעה כי המקרה נחקר כפשע שנאה, כמו גם כניסיון רצח.

שוטרים מחוץ לבית כנסת שנזרקו עליו בקבוקי תבערה בעיירה ראתרפורד, ניו ג'רזי, 11 בינואר 2011. AP
שוטרים מחוץ לבית הכנסת שהוצת, אתמול/AP

לדברי משטרת ניו ג'רזי, המקרה האחרון מצטרף לעוד שלושה אירועים דומים בשלושת השבועות האחרונים - ניסיון להצית בית כנסת בעיירה פארמוס וריסוס כתובות גרפיטי אנטישמיות על קירות בתי כנסת בהאנקנסאק ובמייווד. בתביעה המחוזית מבהירים כי לפי שעה לא נמצא חוט מקשר בין כל האירועים, אולם לא נפסלה האפשרות שמאחורי כולם עומד גורם אחד. התובע המחוזי, ג'ון מולינלי, קרא לתושבים - לא רק היהודים - "לעמוד על המשמר". לדבריו, בהחלט ייתכן שמאחורי ההצתה עומד יותר מאדם אחד. עד כה לא נערכו כל מעצרים בפרשה.

הליגה נגד השמצה הציעה פרס על ראש המצית

להערכת המשטרה, ההצתה בראתרפורד אירעה בסביבות השעה 4:30 לפנות בוקר אתמול. בקבוקי התבערה הושלכו מכמה כיוונים לעבר המבנה. אחד מהם חדר את חלון הקומה השנייה ונחת בתוך החדר בו ישנו באותה עת הרב נתן שומן ורעייתו. בקומה היו גם חמשת ילדיהם, והוריו של הרב. איש מהם לא נפגע בצורה רצינית, אולם הרב עצמו נכווה מעט בידיו כשכיבה את האש בחדרו. "האופן בו הוצע הפשע הנתעב הזה הביאה אותנו להעלות את רמת המודעות שלנו", הוסיף מלוינלי. "זהו ללא ספק פשע שנאה, וזו הצתה חמורה, אך מעל הכל - אנחנו חוקרים כעת נסיון רצח". הוא הבהיר כי אין בשלב זה סיבה להניח שהרב עצמו היה מטרה לחיסול, אולם "שום אפשרות אינה נפסלת".

הרב שומן עצמו, רב אורתודוקסי, התראיין לתחנת רדיו מקומית וסיפר כי התעורר ו"ראה כדור אש" שהגיע דרך החלון, ובעקבות זאת התלקח סדין המיטה שלו. הוא הוסיף כי מיהר להוציא את אשתו וילדיו מהמבנה, ולאחר מכן סייע בכיבוי האש. הנזק למבנה, לדבריו, היה לא גדול. ראתרפורד, שבה כ-18,000 תושבים, היא עיירה מגוונת מבחינה אתנית, ויש בה כנסיות ובתי תפילה של כמה דתות שונות.

המקרה מעורר סערה בקהילה היהודית בניו ג'רזי, והיום צפויים נציגים מעשרות בתי כנסת ומעונות יום יהודיים במדינה לקיים פגישת חירום. בליגה נגד השמצה כבר הספיקו להציע פרס בסך 2,500 דולרים לכל מי שיסייע באיתור המצית. "רצף התקריות מדאיג ביותר", אמר נציג הליגה, עציון נוייר. "אנחנו מתפללים שהוא יסתיים". סטיב רוטמן, חבר בית הנבחרים מניו ג'רזי המייצג את מחוז ברגן שבו אירעו התקריות, הוסיף גינוי חריף: "קהילות שלוות כאלו אינן צריכות לעמוד לעולם תחת מתקפה. זה לא דמשק או בגדד".

צפו ברב שומן מתראיין לרשת NBC:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully