וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ישראל מתכוננת לאירן גרעינית בשנה הקרובה

הלונדון טיימס מדווח שמומחים מאוניברסיטת ת"א ערכו הדמיה של הצפוי ביום אחרי שאירן תערוך ניסוי מוצלח בנשק גרעיני: "ארה"ב תפציר בירושלים לא לתקוף באירן, ותציע ברית הגנה בתמורה"

צוות מומחים מיוחד שהתכנס בשבוע שעבר תחת חסותו של המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב, דן בתרחישים האפשריים ביום שלאחר ניסוי גרעיני אירני, כך דיווח הלילה (שלישי) עיתון ה"לונדון טיימס". בידיעה פורסם כי המומחים ערכו סימולציה, במסגרתה כל צד אימץ את נקודת המבט של "שחקן" אחר בזירה הבינלאומית.

על פי הדיווח, הסימולציה נערכה לבקשת שגרירים לשעבר, קציני מודיעין ובכירים לשעבר בצבא. בצוות המומחים נכללו בין השאר, ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר, האלוף (במיל') גיורא איילנד, שני חברים במשרד ראש הממשלה, שגריר לשעבר ואחרים בעלי קשרים הדוקים לגופי המודיעין הישראליים.

מומחי המכון הגיעו למסקנה על פיה השגת יכולת גרעינית מצד אירן תטרוף את כל הקלפים במאזן הכוחות האזורי. כך לדוגמה, ארצות הברית, תפציר בישראל שלא לתקוף את אירן, אך בתמורה היא צפויה להציע לה ברית הגנה. רוסיה, מצידה, תבקש לכרות ברית עם ארצות הברית במטרה למנוע התפשטות נוספת של נשק גרעיני למדינות נוספות במזרח התיכון, דוגמת סעודיה, שצפויה לחתור לעבר תכנית גרעין משלה. בסימולציה ניתחו החוקרים גם את תגובותיהן של מדינות אחרות באזור.

עוד עלה ממשחק התפקידים, כי ביצוע תרגיל מוצלח בנשק גרעיני, בינואר 2013, יבוא בעקבות שורה של צעדים מתגרים מצד אירן, ביניהן שרטוט מחדש של הגבול בינה לעירק ונקיטת פעולות צבאיות נגד הצי החמישי האמריקאי. "הסימולציה מעלה כי אירן לא תוותר על הנשק הגרעיני, אלא תעשה בו שימוש במשא ומתן עם המעצמות במטרה לשפר את מעמדה", נכתב בקטע מסיכום הדיון שהגיע לידי ה"לונדון טיימס"."עוד עולה כי האפשרות לתקיפה מצד ישראל על אירן, או לכל הפחות, האיום בתקיפה כזו, יהיו רלוונטיים בעקבות ניסוי אירני מוצלח בנשק גרעיני", נכתב.

ה"לונדון טיימס" טוען כי השינוי בעמדתה של ישראל, שהצהירה עד כה בעקביות שתעשה כל שביכולתה למנוע מאירן להשיג יכולת גרעינית, חל בעקבות הפרסומים השונים, שקיבלו אתמול אישור רשמי, על פיו אירן החלה להעשיר אורניום במתקן "פורדו" המבוצר עשרות מטרים מתחת לפני הקרקע, בסמוך לעיר קום. אתמול אישר יושב ראש הסוכנות לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי "כל הפעילויות הגרעיניות של אירן, ובהן העשרת האורניום, הן בנתנז והן בפורדו, מצויות תחת פיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית".

אתמול אמר יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית במדינה, פריידון עבאסי דאבאני, כי המתקן ליד קום יתחיל לפעול "בקרוב". לדבריו, "מתקן העשרת האורניום 'פורדו' יהפוך לאופרטיבי בזמן הקרוב, ויפיק אורניום מועשר ברמה של 20%, 3.5% ו-4%". הדיווחים האחרונים על התקדמות בתוכנית הגרעין האירנית מגיעה על רקע ההתחממות הנמשכת בעימות הפומבי בינה למדינות המערב, הן בשל הסנקציות הבינלאומיות הנמשכות, אליהן נוסף באחרונה חרם נפט אירופי, והן על רקע איומי האירנים לחסום את מיצרי הורמוז במפרץ הפרסי, שגררו איומי נגד מכיוונן של ארצות הברית ובריטניה.

אירן - כותרות אחרונות

אירן מאשרת: התחלנו להעשיר אורניום מתחת לאדמה
אירן מאיימת לסגור את מיצרי הורמוז
צבא אירן פתח בתרגיל ימי גדול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully