וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ביפו רוצים שהרוצח ייתפס, אבל לא משתפים פעולה"

8.1.2012 / 19:41

החקירה המשטרתית על רצח ראש האגודה האורתודוקסית קדיס תקועה: ארבעה בני משפחת אבו מאנה עדיין במעצר, אך מכחישים כל קשר לאירוע. לפני שמת מפצעיו, עוד הספיק קדיס לצעוק: "נדקרתי"

"תושבי יפו דורשים שרוצחי גבי קדיס ייתפסו, אך הם אינם משתפים פעולה עם המשטרה" - כך אמר היום (ראשון) לוואלה! חדשות גורם המקורב לחקירת הרצח, שאירע בתום תהלוכת חג המולד. ארבעה בני משפחה אחת, משפחת אבו מאנה, עדיין עצורים בחשד למעורבות ברצח, אך מכחישים כל קשר לאירוע. במשטרה מחפשים עדי ראייה לאירוע, שהתרחש בלב רחוב הומה אדם.

לפני שנרצח נאם קדיס, יושב ראש האגודה האורתודוקסית ביפו, בפני אלפים מחברי הקהילה בכנסייה ברחוב אוריאל קוסטה. בתום האירוע יצא מהכנסייה וצעד לכיוון רכבו. הוא הספיק לומר בעברית "נדקרתי" - והתמוטט. אנשים שהיו בקרבת מקום הבהילו אותו לבית החולים וולפסון בחולון, כשהוא סובל משתי דקירות, שם מת מפצעיו.

מסע הלווייתו של עו"ד גבי קדיס, שנרצח ביפו ע"י דקירה, ינואר 2012. דרור עינב
הספיק לומר בעברית "נדקרתי". מסע הלווייתו של קדיס, היום/דרור עינב

מפקד מחוז תל אביב, ניצב אהרון אקסול, הטיל את החקירה על היחידה המרכזית של מחוז תל אביב, בפיקודו של ניצב משנה גדי אשד, שהגיעו לזירת האירוע והחלו לאסוף עדויות. החוקרים שיערו שהדוקר נמלט דרך גרם מדרגות הסמוך למקום הרצח. בנתיב המילוט איתרו מספר פריטים, אשר על פי החשד שייכים לרוצח. הם החלו לתשאל עוברי אורח, אולם למרות הכמות הרבה של אנשים שנכחו במקום, איש לא העיד כי ראה את הדוקר.

העדויות בסביבתו הקרובה של קדיס הובילו את החוקרים למשפחת אבו מאנה, משפחה נוצרית מוכרת ביפו. בין קדיס למשפחה שרר בשנים האחרונות סכסוך, שהיה מוכר לרבים מהתושבים. המשטרה עצרה שישה מבני המשפחה, שניים שוחררו בתנאים מגבילים ומעצרם של ארבעה הוארך עד ליום חמישי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היה מסוכסך עם משפחת אבו מאנה. קדיס בטרם נרצח/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין העצורים נמנה גם טלאל אבו מאנה, שנחשב לראש המשפחה. הוא נחשב ליריבו של קדיס לאחר שהתמודד מולו בשתי מערכות הבחירות האחרונות לראשות האגודה האורתודוקסית, והפסיד בשתיהן. המערכת הקודמת, לפני כשלוש שנים, הייתה סוערת וכללה גידופים ועל פי כמה מהעדויות אף איומים. המערכת האחרונה עברה בשקט יחסי.

האגודה האורתודוקסית לצדקה ביפו נוסדה בשנת 1879. היא מעניקה שירותים לכ-4,000 נוצרים אורתודוקסים החיים בעיר. לרוב עוסקת האגודה בנושאים תוך-קהילתיים כגון מלגות לסטודנטים, עזרה לנזקקים וסיוע לתלמידים. האגודה גם מפעילה את הכנסייה של העדה ואחראית על בית הקברות הנוצרי.

מסע הלווייתו של עו"ד גבי קדיס, שנרצח ביפו ע"י דקירה, ינואר 2012. דרור עינב
האגודה מעניקה שירותים לכ-4,000 נוצרים אורתודוקסים החיים בעיר/דרור עינב

האגודה מחזיקה במספר נכסי נדל"ן ביפו, בעיקר בשטח הכנסייה ברחוב לואי פסטר וסביבתה. שווי הנכסים מוערך במיליוני דולרים, והם ממומנים על ידי גורמים שונים. על רקע נכסים אלה התגלעו סכסוכים במהלך השנים, בין היתר סכסוך בן 25 שנה מול הפטריארכיה היוונית בירושלים, שהסתיים בשנת 2010 בפשרה בחסות בית המשפט העליון.

אך המחלוקת סביב הנכסים קרעה גם את האגודה מבפנים. לפני כשנה נפטרה אמו של טלאל אבו מאנה. לפני מותה היא התגוררה באחד מנכסי האגודה בדמי מפתח. האגודה הגישה לבית המשפט בקשה להורות על פינוי, וסביב כך התנהל הליך משפטי אזרחי בין האגודה בראשות קדיס לבין משפחת אבו מאנה. אולם, איש מתושבי יפו לא האמין שהדבר יסתיים באירוע אלים כל כך.

מסע הלווייתו של עו"ד גבי קדיס, שנרצח ביפו ע"י דקירה, ינואר 2012. דרור עינב
האגודה מחזיקה במספר נכסי נדל"ן ביפו/דרור עינב

"קדיס אמנם קיבל איומים מצד אבו מאנה במהלך השנים", אמר פיטר חבש, מזכיר האגודה ויד ימינו של קדיס, "אולם מקרה כזה של רצח, זה לא מוכר בקהילה. לא בבית ספרנו. ובטח לא ביום כל כך קדוש וחשוב ובמקום הומה אדם – וגם הומה שוטרים, שהיו במקום כדי לאבטח את התהלוכה".

ואכן, גם בימ"ר תל אביב מביעים תמיהה על הבחירה של הרוצח לבצע את החיסול דווקא ביום הזה. לכן לא שוללים שם את האפשרות שהרצח לא תוכנן מראש, אלא היה ב"התקף של זעם". ייתכן שמשהו בנאומו של קדיס הגיע לאוזניו של הרוצח. "הוא דיבר בנאום על הצורך של הקהילה להתאחד דווקא", סיפר לוואלה! חדשות אחמד משהראווי. "על כך שאנחנו קהילה במיעוט ועלינו לפעול יחד".

מסע הלווייתו של עו"ד גבי קדיס, שנרצח ביפו ע"י דקירה, ינואר 2012. דרור עינב
רצח בהתקף זעם?/דרור עינב

השמועות ביפו עוברות מהר. אלפים השתתפו אתמול בהלווייתו של קדיס, ומאות הגיעו בשעות הערב למרכז הערבי-יהודי כדי לנחם את המשפחה, שהקימה סוכת אבלים במקום. "אי אפשר להאשים עדיין אף אחד", אמר מנהל המרכז, איברהים אבו שינדי. "זה יום עצוב ליפו. היא לא תישאר כמו שהייתה". ביפו מתקשים להפנות אצבע מאשימה כלפי משפחת אבו מאנה, למרות שכולם מכירים את הסכסוך. נכון לעכשיו, איש גם לא מוכן להעיד כי ראה מיהו הרוצח.

עוד בנושא
מסע ההלוויה של קדיס: תהלוכת החג הפכה לתהלוכת אבל
רצח ביפו: בכיר בקהילה הנוצרית בעיר נדקר למוות
קרובי הנרצח ביפו המומים: ”נדקר בשל קנאה בלבד”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully