וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תקשיח עמדותיה למשא ומתן על חטופים?

ועדת שמגר תגיש את מסקנותיה לשר הביטחון ביום חמישי, והיא צפויה להמליץ על הקשחת עמדת המדינה לקראת משא ומתן. "מה שהיה לא יהיה. אי אפשר לשחרר שוב אסירים כמו בעסקת שליט"

האם המדינה תקשיח את עמדתה בניהול משא ומתן לשחרור חטופים? ועדת שמגר, שנועדה לבחון את אופן ניהול המשא ומתן עם ארגוני הטרור בזמן חטיפת חיילים, תגיש ביום חמישי את המלצותיה לשר הביטחון, אהוד ברק. לפי הערכות שונות, הוועדה צפויה להתייחס בהמלצותיה לעצם שאלת קיום המשא ומתן על חטופים או לחילופין בחירה בתגובה צבאית אוטומטית לחילוץ, כמו גם לשאלת המחיר וכמות וזהות האסירים שישוחררו במסגרת עסקאות שבויים עתידיות. לפי פרסומים שונים, הוועדה עשויה להמליץ לשחרר מחבלים חיים רק תמורת שבויים ישראליים חיים וכן לקבוע כלל של התאמה כמותית בין השבויים למחבלים, כלומר שעל כל שבוי/חטוף ישראלי ישוחרר רק מחבל/אסיר אחד.

הוועדה, ובראשה נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט בדימוס מאיר שמגר, ובה חברים פרופ' אסא כשר ומנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, עמוס ירון, גיבשה סדרת כללים לתהליך קבלת ההחלטות של הדרג המדיני באירועי חטיפה. הוועדה מונתה ברקע השיח הציבורי בנושא שחרור אסירים "עם דם על הידיים, אך סיימה את עבודתה עוד לפני ששוחרר גלעד שליט מהשבי.

גלעד שליט ונעם שליט עם חזרתו של גלעד, אוקטובר 2011. לשכת העיתונות הממשלתית
מחיר גדול מדי? גלעד שליט, בשובו מהשבי, פוגש את אביו/לשכת העיתונות הממשלתית

בשיחות סגורות לפני סיום עסקת שליט, התייחס ברק לנושא, ואמר כי "אנחנו כבר כמה שנים נמצאים במדרון חלקלק בכל מה שקשור לסוגיית המשא-ומתן עם הטרור". לדבריו, "יש להסדיר את הנושא, ואי אפשר שמדינה חפצת-חיים תנהל בצורה כזו משא ומתן עם חוטפים". למרות זאת, החליט השר לדחות את קבלת מסקנות ועדת שמגר עד שישוב שליט לביתו.

"מה שהיה לא יהיה"

גורם המעורה בעבודת הוועדה הסביר כי חבריה נמצאים בשלב הסופי של הגשת ההמלצות, וכי נדרשות "תוספות קטנות" למסמך הסופי שלה. בשיחה סגורה, הוסיף הגורם כי "מה שהיה לא יהיה. זה הקו הכללי של הוועדה. מספר האסירים ששוחררו במסגרת עסקת שליט היה גדול מדי. בפעם הבאה תידרש הממשלה להקשיח תנאים. צריך לנהל משא ומתן בפרופורציה כדי לא להזמין עוד חיילים חטופים, אך חשוב לציין כי הוועדה רק ממליצה לממשלה, וטוב שכך".

במערכת הביטחון נמתחת ביקורת על הדרך בה קיבלה הממשלה את ההחלטה לשחרור שליט. גורם שמילא בעבר תפקיד בכיר במערכת הביטחון אמר כי "ראש הממשלה קיבל החלטה על בסיס הסכמות בין ישראל לחמאס בתיווך מצרים, עוד בתקופת המתווך הראשון, עופר דקל. לא היה צריך למנות לאחר מכן את חגי הדס או דוד מידן. לא כל השיקולים לקראת החתימה על ההסכם לשחרור שליט היו מקצועיים".

לקריאה נוספת
השליחים למו”מ על שליט יעידו בפני ועדת שמגר
ברק מקדם את הדיון בסוגיית המו”מ על פדיון שבויים
בכיר באוגדת עזה: ”עסקת שליט לא הביאה לרגיעה”
אביו של אופיר רחום: ”מונא רוצחת הנהנית מתמיכה”
מתכנן הפיגוע ב”פארק”: עסקת שליט - ניצחון אסטרטגי

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • עסקת שליט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully