וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילים ניסו למנוע הכרייה בחולות סמר, 8 נעצרו

המאבק נמשך: עם הגעת הקבלן לצורך התחלת עבודות הכרייה בדיונה הטבעית האחרונה בערבה, פעילים התיישבו בכף הדחפור בניסיון למנוע תחילת העבודות. "אין כל מקום להרס ערכי הטבע והנוף"

משטרת אילת עצרה הבוקר (רביעי) שמונה מהפעילים שניסו להפריע לתחילת עבודות הכרייה בחולות סמר שבערבה. הפעילים כבלו את עצמם לכלי העבודה שהיו במקום במטרה למנוע את תחילת העבודות וכ-30 שוטרים הגיעו על מנת לפנותם. לדברי המשטרה, מדובר בהפגנה בלתי חוקית והפעילים נעצרו בגין התקהלות אסורה והפרת הסדר הציבורי. עבודות כרייה החול בחולות סמר שבערבה החלה הבוקר עם הגעת דחפור ומשאית של הקבלן, יוסי הראל, למקום לצורך תחילת העבודות.

בתוך כך, עשרות פעילים סביבתיים מהחברה להגנת הטבע, אנשי מגמה ירוקה, וכן תושבי האזור, הגיעו למקום וניסו לעצור בגופם את הדחפורים. "ההחלטה על כריית החול מסמר לוקה בחוסר סבירות קיצוני, אין כל מקום להרס ערכי הטבע והנוף הייחודיים שבסמר", אמר סמנכ"ל החברה להגנת הטבע, ניר פפאי, הנמצא במקום, "בייחוד לאור העובדה שהוכח כבר כי ישנן חלופות אחרות לכריית החול, טובות יותר, המספקות מענה לטווח הארוך ללא פגיעה אנושה בטבע".

קבלן העבודות הגיע למקום, שוחח עם הפעילים ומשלא הסכימו להתפנות הוא הזמין משטרה. לפני כחודש וחצי הגיעו הדחפורים לצורך תחילת העבודות, אך מחאתם המוצלחת של הפעילים הביאה לביטול הכרייה במועד זה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפעילים בחולות סמר, הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

המאבק על חולות סמר, הדיונה הטבעית האחרונה בערבה, נמשך כבר חודשים ארוכים, מאז ההודעה על הכוונה לכריית חול מהמקום. למרות שהיה ניסיון פשרה מול הארגונים הסביבתיים ותושבי האזור, אלה החליטו השבוע שלא לקבל את הפשרה על פיה כמיליון טון של חול ייכרה בדיונה של סמר על פני שטח של כ-200 דונם והיתר יוכרז כשמורת טבע. לצד זאת, מהחברה להגנת הטבע נמסר כי השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הודיע אתמול שהוא עומד לצידם של ארגוני הסביבה במאבק למען שמירת ערכי הטבע בסמר.

החולות בערבה הדרומית, הם בית גידול ייחודי לבעלי חיים רבים, חלק מהם אנדמיים, ביניהם צבועים, זאבים, שועלים, קיפודי מדבר, גרבילים, דורבנים, ירבועים וציפורים כמו האלימון, סבכי מדבר, סלעית מדבר ועוד זנים שרבים מהם נמצאים בסכנת הכחדה. לאחרונה נמצא באזור מין של עכביש, שעורר עניין עולמי.

בעבר השתרע גוש החולות על פני 11 קמ"ר, כ-20 ק"מ צפונית לאילת, ואילו היום, עקב כרייה אגרסיבית, זיהום תעשייתי ושימושי חקלאות נותרו 2.3 קמ"ר בלבד. החלק הדרומי של חולות סמר, כ-0.7 קמ"ר, מיועד לכריית חול במכרז של מנהל מקרקעי ישראל, לצורכי תעשיית הבנייה באילת. לטענת ארגון סבב"ע ותושבי החבל, "התוכנית לחידוש החציבה בחולות סמר מיותרת, ויש לה חלופות שלא יובילו להתייקרות עלות הבנייה באילת". בין החלופות האפשריות ציינו פעילי סביבה את האזורים שמדרומית לדימונה ואזור החציבה בתמנע הממוקם כחמישה קילומטרים מחולות סמר. הם הוסיפו כי החלופות לא נבחנות כיוון שהן עשויות לעלות קצת יותר, אבל בסופו של דבר אין תחליף לערכי הטבע, הנוף ובעלי החיים בסמר.

עוד על המאבק בכרייה בסמר:
המחאה הקודמת עיכבה את עבודות הכרייה בחולות סמר
ועדת הכלכלה: לבחון חלופות לכריית החול בסמר

(עדכון ראשון: 8:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully