וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה עזרה: נדחו עבודות הכרייה בחולות סמר

רמי שני

6.11.2011 / 20:28

עשרות פעילי סביבה הגיעו לחולות שבערבה הדרומית ומחו על עבודות הכרייה במקום. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, צפוי לדון עם ראש מנהל מקרקעי ישראל על מציאת פתרון לבעיה

עשרות פעילי סביבה הגיעו הבוקר (ראשון) לחולות סמר שבערבה הדרומית, כדי למחות על תחילת עבודות הכרייה במקום. תושבי אילת והערבה, אנשי החברה להגנת הטבע, נציגי ארגון סביבה בריאה בערבה (סבב"ע) ונציגי רשות הטבע והגנים מנסים למנוע את הריסת הדיונה. הם הגיעו למקום לאחר הודעת חברת "בן ארי", שזכתה במכרז לביצוע העבודות, על תחילת העבודות היום, לאחר שהציב את הדחפורים כבר ביום שישי האחרון.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן שוחח בסוף השבוע עם ראשי החברה ואלו הסכימו לדחות את העבודות במספר ימים. לטענת סבב"ע, קבלן הכרייה אינו עומד בתנאים שאושרו לו, כך סיפרה לוואלה! חדשות פעילה בארגון, טל גולדמן. לדבריה, "הוא כבר החל למעשה בעבודת הכרייה מבלי אישור. החברה כבר פעלה לסמן את השטח, מבלי לשרטט את גבולות המכרה עצמו והיא טרם הגישה תכנית לכרייה בשלבים כפי שנדרש". לטענת אנשי סבב"ע, מנהל מקרקעי ישראל לא פעל לבחינת מעשיה של החברה בשטח ואם היא אכן עומדת בתנאים שאושרו לה לבצע את העבודה.

במנהל דחו את הטענות ואמרו, כי "בן ארי" רשאית להתחיל בכרייה כבר עתה, למרות ההתנגדויות. במנהל סבורים כי המחלוקת שנמצאת עתה בדיונים היא כמות החול שניתן לכרות באתר, אולם העבודות יכולות היו כבר להתחיל. בחברת "בן ארי" מסכימים כי העיכוב הנוכחי הוא על דעתה, על מנת לאפשר לארגונים הסביבתיים להוציא משטח האתר בעלי חיים העלולים להיפגע מעבודות הכריה. פינוי המינים המוגנים צפוי לקחת בין מספר ימים ועד לכמה שבועות. עם זאת, יוסי הראל, נציג החברה באילת, סיפר כי מנהליו ממתינים להכרעה בעניין, נוכח הידברות המתקיימת בין השר ארדן, נציגי הארגונים להגנת הסביבה ומנהל מקרקעי ישראל, כדי לפתור את המחלוקות: "היינו אמורים להתחיל כבר לכרות ואנחנו מתעכבים מזה למעלה מחודש. זה גורם לנזקים גדולים. אנחנו ממתינים לראות את הסיכומים הסופיים כדי להחליט אם להמשיך במכרז או לנקוט צעדים לקראת הפסקתו".

ארגונים סביבתיים, בהם סבב"ע, החברה להגנת הטבע ומגמה ירוקה, יציבו בימים הקרובים משמרות מעקב באזור מהשעה 7:00 בבוקר ועד 20:00 בערב, כדי להבטיח שהקבלן עומד בסיכום שנקבע.

השר ארדן מקווה להגיע להסדר

בימים הקרובים אמורה להתקיים פגישה בין השר ארדן לבין ראש רשות מקרקעי ישראל, בנצי ליברמן, במטרה למצוא פתרון לחולות סמר. דב גרינבלט, דובר החברה להגנת הטבע מסר לוואלה! חדשות כי "אנחנו בהחלט מקווים שמהפגישה הזו תצא בשורה טובה וחיובית למען החולות. הסכם שיסדיר את החולות הוא הסיכוי האחרון, אנחנו בזמן הפציעות של המאבק. אנחנו מקווים שההתגייסות והנכונות של השר ארדן תצליח והמאבק יסתיים בסופו של דבר בהצלחה".

חולות סמר, הדיונה הטבעית האחרונה בערבה, הם נכס סביבתי חסר תחליף. החולות בערבה הדרומית, הם בית גידול ייחודי לבעלי חיים רבים, חלק מהם אנדמיים, ביניהם צבועים, זאבים, שועלים, קיפודי מדבר, גרבילים, דורבנים, ירבועים וציפורים כמו האלימון, סבכי מדבר, סלעית מדבר ועוד זנים שרבים מהם נמצאים בסכנת הכחדה. לאחרונה נמצא באזור מין של עכביש, שעורר עניין עולמי.

בעבר השתרע גוש החולות על פני 11 קמ"ר, כ-20 ק"מ צפונית לאילת, ואילו היום, עקב כרייה אגרסיבית, זיהום תעשייתי ושימושי חקלאות נותרו 2.3 קמ"ר בלבד. החלק הדרומי של חולות סמר, כ-0.7 קמ"ר, מיועד לכריית חול במכרז של מנהל מקרקעי ישראל, לצורכי תעשיית הבנייה באילת. לטענת ארגון סבב"ע ותושבי החבל, "התוכנית לחידוש החציבה בחולות סמר מיותרת, ויש לה חלופות שלא יובילו להתייקרות עלות הבנייה באילת". בין החלופות האפשריות ציינו פעילי סביבה את האזורים שמדרומית לדימונה ואזור החציבה בתמנע הממוקם כחמישה קילומטרים מחולות סמר. הם הוסיפו כי החלופות לא נבחנות כיוון שהן עשויות לעלות קצת יותר, אבל בסופו של דבר אין תחליף לערכי הטבע, הנוף ובעלי החיים בסמר.

עוד בנושא:
בג"ץ עצר את הכרייה בחולות סמר בערבה
ועדת הכלכלה: לבחון חלופות לכריית החול בסמר
מסתמן: יבוטל כפר הנופש שתוכנן בחוף בצת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully