וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה: לבחון חלופות לכריית החול בסמר

חברי הכנסת דנו בתכנית מינהל מקרקעי ישראל לכרות חול מחולות סמר. ח"כ כבל, שיזם את הדיון: הדיונה צריכה להוות "חלופה אחרונה לכרייה". אדם טבע ודין: "המינהל נוהג בבריונות"

המינהל האזרח הוציא באחרונה מכרז לכריית חול מחולות סמר - הנחשבים לדיונה האחרונה של הערבה - אך הכרייה בחולות מעוררת התנגדות חריפה בקרב ארגוני איכות הסביבה וקק"ל. ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (רביעי) דיון בנושא ביוזמת ח"כ איתן כבל (העבודה). כבל אמר כי הוא יודע שהכרייה אושרה על פי חוק וכי אין במהלך בעיה משפטית, אבל הוסיף כי הראייה צריכה להיות רחבה יותר. "צריך להשתמש בחולות סמר כמוצא אחרון, אבל זה לא המצב ומקוממת אותי הראייה קצרת הטווח", אמר ח"כ כבל.

ראש המחלקה לביולוגיה וסביבה באוניברסיטת חיפה, ד"ר אורי שיינס, הסביר בדיון כי חולות סמר הם גוש החולות היחיד שנשאר בדרום ישראל. לדבריו, "הגוש כלל בעבר 11 קמ"ר של חולות ונותרו ממנו רק 2.3 קמ"ר. המקום הוא מדבר מאוד ישן, המשכו של הסהרה, ויש בו מגוון מרשים של בעלי חיים שחלקם בסכנת הכחדה". ד"ר שיינס הוסיף כי בעלי החיים שנמצאו בחולות סמר קרובים יותר מבחינה גנטית לבעלי חיים במאלי ובמאוריטניה מאשר לבעלי החיים באזורים הסמוכים. "בחולות יש משהו מיוחד שצריך לחקור בשנים הקרובות, ויש גם פוטנציאל אדיר מבחינה תיירותית ונופית. אני מקווה שהוועדה תבקש ממינהל מקרקעי ישראל לעצור כל כרייה נוספת", אמר ד"ר שיינס.

"המונח 'הדיונה האחרונה' - ציני"

לעומתו, טען דוד דשן דויטש מאגף התכנון והפיתוח במינהל מקרקעי ישראל, כי השימוש במונח "הדיונה האחרונה" הוא ציני. "אם רוצים לבנות באילת, להכפיל את מספר בתי המלון, להרחיב את שדה התעופה וכביש הערבה, צריך חול זמין", אמר דויטש. ח"כ ישראל חסון שאל האם המדינה פנתה לירדן, בבקשה להביא משם את החול הדרוש לאילת ודויטש השיב כי לא ידוע לו על פנייה של המדינה, אולם אנשים פרטיים שבחנו את החלופה הזו גילו שהיא יקרה יותר.

בתום הדיון המליצה הוועדה לבחון חלופות זמינות לאספקת חול שייתנו מענה לצרכי הפיתוח של אילת. הוועדה קראה לשר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, ולשר להגנת הסביבה גלעד ארדן, לפעול בשיתוף עם מינהל מקרקעי ישראל ולמנוע פגיעה בחולות סמר ולהביא להפסקה מיידית של כריית החול לבנייה. כמו כן קראה הוועדה לבחון את האפשרות להוריד את מפלס הקרקע במסגרת תכנון העבודה להקמת מתקני אספקת האנרגיה הסולארית בסמר ואליפז, או העמקת הכרייה בשני המגרשים שכבר נכרו בסמר.

שי טחנאי, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע בדרום אמר כי "מינהל מקרקעי ישראל הבטיח בעבר לבדוק חלופות אחרות, ולא עשה זאת עד היום. כפי שכבר הוכח, יש חלופות טובות לכריית החול מסמר, שניתן להשתמש בהם, באזורים מופרים, ולהשאיר את חולות סמר כמקום טבעי, מתוך ראייה רחבה ולתועלת הציבור".

ראש תחום אגף התכנון באדם טבע ודין, יעל דורי, בירכה על החלטת הוועדה לעצור את הכרייה ולבחון חלופות נוספות והוסיפה כי "כל הרשויות הממשלתיות מתנגדים לכרייה בחולות סמר ורק מנהל מקרקעי ישראל שאמורים להיות שומרי הקרקעות, ממשיכים לספסר ומתנהגים בצורה בריונית על מנת לכרות את החולות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully