וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין על אסון הכרמל: "הזנחנו והפקרנו במשך 63 שנים"

קובי מנדל

19.12.2011 / 15:28

יו"ר הכנסת מתח ביקורת חריפה על התנהלות המדינה בהיערכותה לאסונות טבע, במהלך טקס במלאת שנה לאסון. לבני משפחות הנספים אמר: "אתם למדתם מהו מחירה היקר של השאננות"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: יאיר דניאל)

"הזנחנו והפקרנו חזית אחת מסוכנת במשך 63 שנים" – כך אמר בצהריים (שני) יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, במהלך טקס במלאת שנה לשריפה בכרמל, בה נספו 44 בני אדם. ריבלין מתח ביקורת חריפה על היערכות המדינה לאסון, ואמר כי "כבר 63 שנים שאנו נערכים לכל אויב בצבא טילים מערכות מתקדמות, ואולם חזית אחת, מסוכנת לא פחות, הזנחנו. כשלנו בהיערכות ולו הבסיסית מצד איתני הטבע. מדינת ישראל המנהלת סדר יום ביטחוני מורכב בתושייה אומץ וחוכמה, הבטוחה בעצמתה הצבאית נתפסה לפני שנה בלהבות האש ללא מוכנות עם מערך כבאות לקוי – כבאיות ישנות ומעטות, מחסור בכוח אדם, ללא תכנית ותרגול להתמודדות עם אסון טבע בממדים אלה".

רובי ריבלין באזכרה לרחבעם זאבי, גנדי, בהר הרצל ירושלים, אוקטובר 2011. עומר מירון
"למדתם את מחירה הכבד של השאננות". ריבלין עם ראש הממשלה נתניהו/עומר מירון

ריבלין פנה לבני המשפחות ואמר כי "אתם למדתם מהו מחיר כבד, הכבד מכל – מחירה היקר של השאננות. אני יודע שהכאב והעוול בוער בקרבכם. אתם דורשים צדק ולא עריפת ראשים אקראית. אנו לא נצא ידי חובת אהוביכם אלא רק על ידי תפיסת אשמים ותלייתם. עלינו לתרגם הכעס לעריכת רפורמה מקיפה להתגוננות מול אסונות טבע והתקפות על העורף – רפורמה עליה הצביעה בעבר ועדת וינוגרד".

"בין העצים המפויחים פורצים להם גבעולים"

"עברתם שנה של ייסורים ויגון", פנה ראש הממשלה לבני משפחות הנספים, "ימים ולילות של כאב ואבדן, אבל כבד מנשוא על יקיריכם שנלכדו באש. כל העם ראה את הלהבות האדירות, וכל העם כאב את כאבכם". הוא המשיך ואמר כי "אני יודע שלעולם לא תהיה לכם נחמה שלמה, אבל נחמה חלקית אפשר למצוא במורשת המופת והגבורה שהותירו אחריהם הנספים, ברוח ההתנדבות והמסירות העצומה שהפגינו אל מול האש בצאתם להציל חיים".

"בדרכי לכאן", המשיך נתניהו, "ראיתי שבין העצים המפויחים והשחורים פורצים להם גבעולים, שיחים ירוקים. עצים חדשים. מאז האסון נולדו תשעה תינוקות ליקיריכם שנספו, ואני נפעם מתעצומות הנפש שלכן, האימהות, ושלכם בני המשפחות בגידול הילדים. אני יודע שהם ימשיכו את מורשת הוריהם".

בטרם הטקס, נרשמה מחלוקת חריפה בין המשפחות השכולות של הנספים באסון הכרמל, על רקע הגעתו של שר הפנים, אלי ישי, לטקס. "לצערי המשפחות השכולות שמונעות מעצמן מלהגיע עוסקות במי אשם יותר או פחות", אמר הבוקר דני רוזן, בן זוגה של תת-ניצב אהובה תומר שנספתה באסון, בראיון לגלי צה"ל. "יותר חשוב להפיק את הלקחים, וזה גם מה שאמרתי לשר ישי. צר לי שבגלל טענות נקודתיות המשפחות מחרימות ולא יגיעו לטקס". הוא הוסיף כי יש לו טענות על אחריותו המיניסטריאלית של ישי, כמי שאחראי על נושא כיבוי האש במדינה, אך הוא מקווה כי יעלה בידיו להוכיח את פועלו בנושא.

על רקע הפגישה שנערכה אמש בינו לבין ישי, אמר רוזן כי "מצאתי לנכון לבקש ממנו לסגת מדבריו לא לבוא. זה נכון וראוי שיכבד את המעמד בנוכחותו". עוד הוסיף רוזן כי "הגיע הזמן להפסיק לחפש אשמים ולהתמקד בהנצחה".

שנה לאסון הכרמל - סיקור מיוחד בוואלה!
לאחר הביקורת: נתניהו הודיע שישתתף בטקס אסון הכרמל
שנה לאסון הכרמל: ”מה שראיתי אין לתאר במילים”
בחלוף שנה: חוזרים אל התמונות מאסון הכרמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully