וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לאסון הכרמל: שידור חי מטקס הזיכרון ל-44 הנספים

קובי מנדל

19.12.2011 / 13:30

בעקבות ההגעה הצפויה של השר ישי לטקס הזיכרון הממלכתי לנספים בכרמל, הודיעו מספר משפחות כי יחרימו את האירוע. מנגד, בן זוגה של אהובה תומר ביקש "להפסיק לחפש אשמים ולהתמקד בהנצחה"

(ישיר מבית אורן - צילום: דניאל בוק)

במלאת שנה לאסון הכרמל מתקיים בשעה זו (שני) טקס הזיכרון הממלכתי לזכרם של 44 הנספים. לפני הטקס נחנכה "אנדרטת אסון הכרמל", סמוך לקיבוץ בית אורן.

הגעתו של שר הפנים אלי ישי לטקס עוררה מחלוקת בקרב המשפחות השכולות של הנספים באסון הכרמל. "לצערי המשפחות השכולות שמונעות מעצמן מלהגיע עוסקות במי אשם יותר או פחות", אמר הבוקר דני רוזן, בן זוגה של תת-ניצב אהובה תומר שנספתה באסון, בראיון לגלי צה"ל. "יותר חשוב להפיק את הלקחים, וזה גם מה שאמרתי לשר ישי. צר לי שבגלל טענות נקודתיות המשפחות מחרימות ולא יגיעו לטקס". הוא הוסיף כי יש לו טענות על אחריותו המיניסטריאלית של ישי, כמי שאחראי על נושא כיבוי האש במדינה, אך הוא מקווה כי יעלה בידיו להוכיח את פועלו בנושא.

על רקע הפגישה שנערכה אמש בינו לבין ישי, אמר רוזן כי "מצאתי לנכון לבקש ממנו לסגת מדבריו לא לבוא. זה נכון וראוי שיכבד את המעמד בנוכחותו". עוד הוסיף רוזן כי "הגיע הזמן להפסיק לחפש אשמים ולהתמקד בהנצחה".

"אך אחד לא נתן את הדין"

"אין למשטרת ישראל ולמשפחות השכולות כל סיג ושיח נגד משטרת ישראל בגין נפילת יקיריהם", הוסיף רוזן. "אבל יש תסכול שאני מבין אותו של אנשי השב"ס נגד המפקדים על עצם שליחת האוטובוס וקבלת ההחלטות. לצערי זה מגיע עד כדי כעס על מי שניצלו מהתופת. אני לא יכול לכעוס על מי שהצילו את נפשם, אני מוריד בפניהם את הכובע, אין לי שום דבר רע להגיד בנושא הזה".

השר ישי אמר בתגובה לדברים כי התרגש מהמפגש שנערך אתמול. "המטרה היא שהאמת תצא לאור ולהשתתף בטקס של המשפחות השכולות ולהעביר מסר של אחדות בעם ישראל במיוחד ברגעים האלה. אני לא רוצה לפגוע במשפחות על ידי בואי למקום, זה מה שאמרתי. אחרי המפגש של אתמול, ברור שבמהלך הטקס הממלכתי אני אגיע לכבד את המשפחות".

צדקי נתן, שחתנו ירון ברמי היה צוער שירות בתי הסוהר שנספה באסון הכרמל, הודיע אתמול כי אין בכוונת משפחתו להגיע לטקס הזיכרון לנספי האסון: "החלטנו, משפחתי ביחד עם עוד כמה משפחות אחרות, להחרים את הטקס. לא יהיה לנו נוח להגיע לשם, עם התחושות הקשות שאנחנו מרגישים היום". ברמי היה נשוי לבתו של נתן, עינב, שילדה לפני מספר חודשים את בנם דניאל. לדברי נתן, "עד עכשיו, שנה לאחר האירוע, אף אחד עוד לא לקח אחריות, אף אחד לא נתן את הדין על האסון הזה וגם החקירות לא הולידו עדיין שום דבר מעשי".

דוד דיין, אביו של הסוהר יוחאי שמעון דיין, שנספה באסון אמר כי "44 בני אדם נשרפו חיים וכולם מחכים שהמבקר יגיד מי אחראי או לא אחראי. מי שאחראי יודע על כך ומי שאשם יודע על כך, אבל כנראה שאין מספיק אומץ לאנשים במדינה הזאת ולהגיד 'זה קרה באשמתי'. השריפה והאסון הם שני דברים שונים וחייבים להפריד ביניהם. הצוערים הגיעו כשהאש כבר הייתה בכרמל, אנחנו רוצים לדעת מה קרה לאוטובוס, איך הוא נכנס למלכודת ומי הכניס אותו. אני מבין את כאבן של המשפחות שביקשו לא להיות כאן, גם אני שקלתי את זה".

נאווה בוקר, רעייתו של תת-ניצב ליאור בוקר שאף הוא נספה באסון אמרה כי "מאוד קשה לשפוט אנשים בשעת צערם. כל אחד מבטא את כאבו בצורה אחרת, אני בחרתי לבטא אותו בעשייה ולהקים את 'קרן ליאור בוקר' שתסייע לשרותי הכיבוי".

אומץ לב והקרבה אינם נרכשים בכיתת הלימוד

באיגרת במלאת שנה לאסון, כתב מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו כי "תוצאותיו הטרגיות של האירוע המחישו שוב את אופייה של עבודת המשטרה, ובעיקר את אופיים של העוסקים במלאכה. השוטרים שפעלו באירוע ביטאו הלכה למעשה ובמלוא העוצמה, את ערכי הליבה של המשטרה – הגנה על חיי אדם, נחישות בביצוע תפקיד וחתירה למגע. אומץ לב והקרבה עצמית אינם נרכשים במערכי שיעור סדורים בכיתת הלימוד. מורשתו של ארגון נוצרת מאוסף של מקרים אשר התרחשו במציאות והיא שואבת את כוחה מאנשי מופת".

עוד בנושא:
ישי: "אסון הכרמל קרה בגלל כשל פיקודי מקומי"
לאחר הביקורת: נתניהו הודיע שישתתף בטקס אסון הכרמל
בחלוף שנה: חוזרים אל התמונות מאסון הכרמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully