וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "צפון קוריאה הסכימה להשעות תוכנית הגרעין"

3 שנים מאז פרשה צפון קוריאה מהשיחות על השעיית תוכנית הגרעין, חושף מקור דיפלומטי כי מדינתו תסכים להשעות התוכנית בתמורה לסיוע. ארה"ב, על פי הדיווח, תספק 240 אלף טונות של מזון

צפון קוריאה הסכימה להשעות את הליך העשרת האורניום במסגרת תוכנית הנשק הגרעיני שלה, לבקשת ארצות הברית כתנאי לחידוש השיחות לפירוק הנשק, כך דיווחה היום (שבת) סוכנות הידיעות הצרפתית. מקור דיפלומטי במדינה צוטט באומרו כי וושינגטון הסכימה מצדה לסייע לצפון קוריאה באמצעות שליחת 240,000 טון של מזון. לדבריו, פיונגיאנג התחייבה "ליישם צעדים ראשונים בתהליך השעיית תוכנית העשרת האורניום".

המקור הדיפלומטי הוסיף עוד כי מדינתו החליטה, ככל הנראה, להיעתר לבקשה האמריקאית להציב מערכות ניטור בתחומי צפון קוריאה על מנת להבטיח כי סיוע המזון יגיע לאזרחים שכה זקוקים לו במדינה. על פי הדיווח, הושג ההסכם בין שתי המדינות לאחר שהשליח המיוחד של ארצות הברית למען זכויות אדם בצפון קוריאה, רוברט קינג, נועד עם ראש יחסי צפון אמריקה במשרד החוץ לענייני צפון קוריאה, רי גאן, ביום חמישי האחרון. עם זאת, לא ניתן היה להשיג אישור רשמי לפגישה בין השניים.

בחודש שעבר התבטא נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בחריפות כלפי תוכנית הגרעין הצפון קוריאנית והבהיר כי מדינתו תנקוט יד קשה כלפיה על מנת למנוע ממנה להפיץ חומרים גרעיניים למדינות אחרות או לגופי טרור. במקביל, קרא הנשיא האמריקאי לצפון קוריאה לנקוט צעדים ממשיים של התפרקות מגרעין, בטרם יחודשו שיחות פירוק הנשק עם דרום קוריאה, ארה"ב, רוסיה, סין ויפן. בפגישה שנערכה בחודש אוגוסט האחרון בקרמלין, בין מנהיג צפון קוריאה, קים ז'ונג איל, לנשיא רוסיה, דמיטרי מדבדב, דווח כי צפון קוריאה מוכנה לפתוח בדיונים על השעיית תוכנית הנשק הגרעיני שלה.

פגישה בין נשיא רוסיה דמיטרי מדבדב למנהיג צפון קוריאה קים ז'ונג-איל, סיביר, 24 באוגוסט 2011. רויטרס
הבטיח והתחרט. קים ז'ונג איל עם נשיא רוסיה בחודש אוגוסט האחרון/רויטרס

מדיווח המקור הדיפלומטי עולה כי ארה"ב וצפון קוריאה צפויות לערוך סבב שיחות נוסף בשבוע הקרוב בבייג'ינג על מנת לפתוח במשא ומתן לחידוש שיחות פירוק הנשק עם דרום קוריאה, ארה"ב, רוסיה, סין ויפן. לדבריו, הנציג המיוחד של ארצות הברית בצפון קוריאה, גלן דיוויס, צפוי להיפגש עם סגן שר החוץ הצפון קוריאני, קים קיי ג'וואן, בבייג'ינג ביום חמישי הבא.

צפון קוריאה, שעל פי ההערכות במערב כבר יש בידיה כמה פצצות גרעיניות, פרשה ב-2008 מהשיחות הרב-צדדיות על השעיית תוכנית הגרעין שלה, ומאז סירבה לחדשן. מאז התרחשו כמה תקריות אש בין המדינה הקומוניסטית והמבודדת, בעלת המשטר האוטוקרטי הקיצוני, לשכנתה דרום קוריאה - האחרונה שבהן בחודש יולי האחרון, אז נורו מהצפון פגזים על האי הדרומי יאונפיונג. כל התלקחות כזו, שלוותה בהצהרות מאיימות גם כלפי ארצות הברית, עוררה מחדש את החשש שהצפון יעשה שימוש בנשק הגרעיני שברשותו.

עוד בנושא:
אובמה: "תכנית הגרעין הצפון קוריאנית - איום ממשי"
אחרי 3 שנים: צפון קוריאה דנה בהשעיית הגרעין
"אירן השיגה מומחיות גרעין קריטית, בסיוע זר"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully