וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 3 שנים: צפון קוריאה תדון בהשעיית הגרעין

הקרמלין דיווח כי בפגישתו עם נשיא רוסיה דמיטרי מדבדב, הסכים מנהיג צפון קוריאה, קים ז'ונג-איל, לשוב לשיחות שהופסקו ב-2008 ולדון ב"השעיית היצור והניסויים בטילים ונשק גרעיני"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

מנהיג צפון קוריאה, קים ז'ונג איל, אמר היום (רביעי) לנשיא רוסיה, דמיטרי מדבדב, בפגישתם שנערכה בבסיס צבאי בסיביר, כי צפון קוריאה מוכנה לפתוח בדיונים על השעיית תוכנית הנשק הגרעיני שלה. כך דיווחה בצהריים, בתום הפגישה, דוברת של הקרמלין.

פגישה בין נשיא רוסיה דמיטרי מדבדב למנהיג צפון קוריאה קים ז'ונג-איל, סיביר, 24 באוגוסט 2011. רויטרס
"הביע נכונות, ללא תנאים מוקדמים". מפגש המנהיגים, היום בסיביר/רויטרס

צפון קוריאה, שעל פי ההערכות במערב כבר יש בידיה כמה פצצות גרעיניות, פרשה ב-2008 מהשיחות הרב-צדדיות על השעיית תוכנית הגרעין שלה, ומאז סירבה לחדשן. מאז התרחשו כמה תקריות אש בין המדינה הקמוניסטית והמבודדת, בעלת המשטר האוטוקרטי הקיצוני, לשכנתה דרום קוריאה - האחרונה שבהן לפני חודש, אז נורו מהצפון פגזים על האי הדרומי יאונפיונג. כל התלקחות כזו, שלוותה בהצהרות מאיימות גם כלפי ארצות הברית, עוררה מחדש את החשש שהצפון יעשה שימוש בנשק הגרעיני שברשותו.

כעת, אם אכן יתייצב הממשל בפיונגיאנג מאחורי ההצהרה האחרונה, נפתח פתח לחידושן של השיחות, בהן השתתפו מלבד צפון קוריאה גם דרום קוריאה, ארה"ב, רוסיה, סין ויפן. "קים הביע נכונות לשוב לשיחות ללא תנאים מוקדמים", אמרה דוברת הקרמלין, נטליה טימקובה. "במהלך השיחות, הצפון קוריאנים יהיו מוכנים לדון בנושא ההשעייה של עריכת ניסויים בטילים ובנשק גרעיני, ושל ייצורם".

ההצהרה, שמגיעה בתום ביקור בן שבוע שערך קים ברוסיה, מגיעה לאחר שורה של רמזים מעודדים בחודשים האחרונים, במקביל להסלמה הנקודתית ביולי. בין היתר, קיימו בחודש שעבר נציגים מהצפון פגישה ראשונה מאז 2008 עם נציגים מהדרום בנושא הגרעין, ובהמשך אף ביקר בכיר צפון-קוריאני בארה"ב, לאחר פגישה שקיים באינדונזיה עם מזכירת המדינה הילרי קלינטון.

"אנחנו פתוחים לשיחות עם צפון קוריאה", אמרה אז קלינטון, אך מיד הזהירה: "אין בכוונתנו לתגמל את הצפון קוריאנים רק תמורת שובם לשולחן הדיונים. כמו כן, לא נעניק להם דבר בתמורה לכך שיבצעו צעדים שכבר הסכימו לנקוט בהם, ואין לנו כל כוונה להיכנס למגעים אינסופיים שרק יובילו אותנו שוב לנקודת ההתחלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully