וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי נפילת קדאפי: יהודי לוב רוצים לחזור למולדת

טל שלו

15.12.2011 / 0:26

מאז עליית שלטונו של קדאפי עזבו כמעט כל היהודים את לוב. כעת, כאשר לוב מתמודדת עם עידן חדש שלאחר שלטון רודני, צצות שמועות על כינון יחסים דיפלומטיים עם ישראל ומינוי שגריר

פתאום קם אדם בבוקר ומגלה כי הוא מונה לשגרירה הראשון של ישראל בלוב: בימים האחרונים דיווחו כלי תקשורת ברשת על כך שישראל מנהלת מגעים עם מועצת המעבר בלוב לקראת כינון יחסים דיפלומטיים במדינה, ואף פועלת לפתיחת שגרירות ישראלית בבירה טריפולי. לפי הדיווחים, המועמד הישראלי שמונה לתפקיד השגריר הראשון הוא רסלאן אבו רקון, שמשמש כיום כסגן הקונסול הכללי בוושינגטון.

"אין לי שום מושג מאיפה זה בא", אמר אבו רקון בשיחה עם וואלה! חדשות, וסיפר כי הוא עצמו למד על הדיווחים אתמול דרך פנייה מחבר שביקש לברר את אמיתות השמועה. "הופתעתי ואמרתי לו שזה הזוי, אין לזה שום בסיס". הדיווחים השונים, הופיעו לראשונה בסוף השבוע באתר ARABSTODAY , המנוהל מלונדון, אך בימים האחרונים זכו לציטוטים שונים גם בסוכנויות הידיעות היהודיות באירופה. הם מתבססים לכאורה על דיווח בעיתון "הארץ", אך מבדיקת וואלה! חדשות עולה כי ב"הארץ" מעולם לא פורסם דיווח בנושא. גם במשרד החוץ הביעו תמיהה על הדיווחים נטולי הבסיס.

שליט לוב מועמר קדאפי מתראיין לרשת TRT הטורקית. רויטרס
הביא במותו סיכוי ליחסים דיפלומטיים? שליט לוב לשעבר, מועמר קדאפי/רויטרס

"לא היה ולא נברא", אמר דובר המשרד, יגאל פלמור. להערכת אבו רקון, הדיווחים על כינון יחסים דיפלומטיים בלוב ועל מינויו לשגריר הישראלי שם מוטעים ומטעים, ולכן מיהר האחרון לעדכן את אנשי משרד החוץ בפרסומים השגויים.

עם זאת, בארגון העולמי של יהודי לוב, שמקום מושבו באור יהודה, טוענים כי לדיווח דווקא יש רגליים. בשבועות האחרונים מנהל נציג מטעם הארגון בארצות הברית מגעים עם גורמים במועצה הזמנית בלוב. הנציג, דוד ג'רבי, שזכה לכותרות כאשר שב לטריפולי לאחר נפילת קדאפי בניסיון לשקם את אחד מבתי הכנסת העתיקים בעיר, ממשיך במאמצים לחיזוק הקשרים עם גורמי הממשל הזמניים בלוב, בניסיון לייצר קשר שיאפשר המשך שיתוף פעולה בעתיד וחזרה של יהודים למדינה.

ערך הרכוש היהודי בלוב - כ-75 מיליארד דולר

"אנחנו רוצים הזדמנות לשמר את המורשת שלנו", אמר יו"ר הארגון העולמי של יהודי לוב, מאיר כחלון, בשיחה עם וואלה! חדשות. "אנחנו רוצים לחזור לשם - לא בשביל לגור שם, אלא כדי לחזור לשורשינו. אנחנו לא שוכחים את הטרגדיות הקשות שהעם הלובי גרם לנו, אבל אנחנו חושבים שהעם בלוב יכול להיות נאור, דמוקרטי וחופשי, אם השלטונות שלו לא יהיו פנאטיים כמו קדאפי".

מאז 2002 לא נותר עוד אף יהודי בלוב, שבעבר הייתה בית לקהילה יהודית בעלת צביון יהודי-דתי והשפעה כלכלית. ערב הקמת המדינה מנתה הקהילה כ-38 אלף בני אדם, שהתגוררו ברובם באזור טריפולי, אך לאחר הקמת המדינה עלתה רוב הקהילה לישראל, וחלק ניכר היגר לאיטליה.

אחרי עליית שלטונו של מועמר קדאפי ב-1969 עזבו כמעט כל יהודי לוב את המדינה, בעקבות החלת מדיניות אנטי-יהודית שכללה החרמת רכוש והון יהודי לידי הממשל והרס כמעט מוחלט של בתי העלמין והמוסדות היהודיים. ארגוני הקהילה השונים מנהלים כבר שנים מאבק ומגעים מול השלטונות הלוביים, במטרה להחזיר את ערך הרכוש היהודי במדינה, שלטענתם מוערך בכ-75 מיליארד דולרים, אך הבטחה זו מעולם לא קוימה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

המטרה: שיבה חופשית ושיקום המורשת

הארגון העולמי של יהודי לוב הביע תמיכה בכוחות האופוזיציה כבר במהלך ההפיכה בלוב של החודשים האחרונים, וגם נציגי המורדים הביעו רצון לשיפור היחסים עם ישראל. אחד מדוברי האופוזיציה, אחמד שבאני, אף ביקש בראיון ל"הארץ" מישראל לסייע בהפלת קדאפי. אחרי מותו של העריץ, שלח יו"ר הארגון כחלון מכתב ליו"ר מועצת המעבר בלוב, מוסטפה ג'לילי, בו הביע את תמיכת הקהילה היהודית בשלטון החדש, והציע את סיוע הארגון בהקמת השלטון החדש.

"יש גורמים בממשל החדש שרואים ביהודי לוב כגוף ששווה וכדאי להם להיות איתו ביחסים טובים", מסביר כחלון, "כי זה פותח להם דלתות בעולם הגדול. יש דור חדש וצעיר בלוב, שיעור גבוה של מי שחי והתחנך באירופה, שרוצה להחזיר את ערכי המערב ללוב. השאלה היא אם אכן יקום שם משטר דמוקרטי, ואז חשוב שהשערים ייפתחו, ויהיה מפגש ומסחר וקשרים כדי לחזור חזרה לימים טובים יותר".

באוקטובר השנה ניסה דוד ג'רבי, פסיכולוג יהודי ממוצא לובי המתגורר כיום באיטליה, לחזור לטריפולי במטרה לשקם בית כנסת הרוס, אך כעבור שבוע נאלץ לעזוב. כעת, לדברי כחלון, מנהל ג'רבי מגעים עם נציגי המועצה הזמנית בארצות הברית, וכן עם נציגי הממשל האמריקאי, במטרה לקדם את מטרת הקהילה היהודית – שיבה חופשית ואפשרות שיקום של המורשת היהודית במדינה, וכן פיצוי כספי על הנכסים שאבדו.

דיוויד ג'רבי, יהודי שהוזמן על ידי המורדים להקים מחדש את בית הכנסת בטריפולי, לוב, אוקטובר 2011. רויטרס
מנהל מגעים עם נציגי המועצה הזמנית בלוב? ג'רבי מבקר בלוב אחרי נפילת קדאפי/רויטרס

"אנחנו רוצים לקבל את הזכויות שלנו", אומר כחלון. "השארנו בלוב נכסים כבדים מאוד, הן חומריים והן רוחניים, אז אנחנו תובעים מארצות הברית שלא תשחרר את הכסף של קדאפי בלי לדאוג לנו". ג'רבי אף גייס תמיכה של כ-16 חברי קונגרס שפנו למזכירת המדינה הילרי קלינטון בנושא לפני כחודשיים.

באשר לדיווחים על פתיחת שגרירות, כחלון מדגיש כי זו תהיה תוצאה מבורכת, אך כרגע עוד רחוקה ממימוש. "אם נפתח דלת בלוב אולי תיפתח עוד דלת במרוקו ובתוניסיה, ונוביל למצב ישראלי שונה במזרח התיכון", אמר כחלון.

השגריר "המיועד", אבו רקון, שהצטרף למשרד החוץ ב-2006 ולפני מינויו בפילדלפיה שירת כסגן השגריר בקטמנדו, הביע גם הוא תקווה שבעתיד ייפתחו נציגויות ישראליות במדינות ערב. "אני אשמח לשרת בכל נציגות ישראלית בכל מקום, אבל בינתיים זה לא נראה קרוב", אמר. עם זאת, במשרד החוץ הדגישו כי אין כל שינוי במדיניות הישראלית וכי הם לא מכירים כל דיווח על מגעים עם גורמים לוביים רשמיים.

עוד בנושא:
גופתו של שליט לוב המודח מועמר קדאפי
המורדים משתלטים על מעוזי קדאפי, אחיינו נעצר
עיישה קדאפי לא מוותרת: ”אבא לא עזב, הוא בתוכנו”

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

(עדכון ראשון: 20:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully