וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשי רוח לנתניהו: "הקפא החקיקה - או שתהרוס הדמוקרטיה"

הסופר עמוס עוז, המחזאי יהושע סובול, בכירים במוסד ובצה"ל ואחרים חתמו על מכתב התומך בדברי נשיאת העליון ביניש בגנות ההסתה נגד מערכת המשפט. "ביניש, כמו רבין, הופקרה מול ההסתה"

68 אנשי רוח, בהם 22 חתני וכלות פרס ישראל, חתמו אמש (ראשון) על עצומה הקוראת לראש הממשלה, בנימין נתניהו, להורות על הקפאת החקיקה שנועדה להגביל את כוחה של הרשות המחוקקת ולשנות את מבנהו של בית המשפט העליון. החותמים, בהם הסופר עמוס עוז, הבמאי זוכה פרס גלובוס הזהב, ארי פולמן, ראש אמ"ן לשעבר, אלוף (במיל.) שלמה גזית והמחזאי יהושע סובול, כתבו במכתבם הפתוח כי "לפני האיש שהממשלה והקואליציה שלו עסוקות בהחרבת הדמוקרטיה, עומדת ברירה חדה וברורה. או שיאפשר לגל הנוכחי להמשיך ויהפוך עצמו למהרס הדמוקרטיה והמשפט בישראל, או שיעצור מיד. יעצור ויודיע שלפחות עד לסוף מושב החורף של הכנסת מוקפאת החקיקה וכניסתן לתוקף של כל הצעות החוק הנוגעות לבתי המשפט, לתקשורת ולארגוני החברה האזרחית בישראל".

עמוס עוז בארוע לכבוד הרב מנחם פרומן, פברואר 2011. נמרוד סונדרס
שורת אנשי רוח תומכים בביניש ומגנים את גל החקיקה. הסופר עמוס עוז/נמרוד סונדרס

החותמים התייחסו לדבריה של נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, לפני כשבוע וחצי, בהם ניסתה לצאת להגנת מערכת המשפט. "דבריה הברורים של נשיאת בית המשפט העליון חייבים להביא לתפנית מוחלטת במציאות הישראלית. דברי ביניש הם קריאת אזהרה אחרונה לפני תהום. לפני ריסוק המשפט והדמוקרטיה בישראל, לפני שנחיה במשט מסוג אחר". לדבריהם, קיימת בעיה ב"חוק גרוניס", "כיוון שהוא סותר את הכלל להימנע מחוקים פרסונליים אד-הוק. חמור מכך, דברי ההסתה החמורים של יוזם החוק, מנהיג האיחוד הלאומי ח"כ יעקב כץ, אליהם התייחס הנשיאה – שהחוק יאפשר את סילוק 'החבורה העלובה' מהעליון – מאיימים להביא לנשיא שיחשב כ'נשיא מטעם' של חבורת הקמים על הדמוקרטיה".

"אסור לאפשר את הביזיון"

לדברי החתומים, "נשיאת בית המשפט העליון באה בטרוניה מוצדקת אל האזרחים, על כך שאנו דוממים מדי. על כך שהיא, המשפט והדמוקרטיה מופקרים מול גל ההסתה ומוצאים עצמם בודדים מול הרוחות הרעות והאלימות. בדבריה נשמע הד לראש הממשלה הנרצח – יצחק רבין – שמצא עצמו מופקר אל מול ההסתה. אנו החתומים מטה קובעים שלא עוד. אסור לאפשר את הביזיון. דווקא ראש הממשלה שניצח על ההפגנות ההן – אמור היה לפחות ללמוד את הלקח, ולשנות כליל את דרכו. עצרו את גל החקיקה עכשיו".

מלבד עוז, פולמן, גזית וסובול, חתומים בין היתר גם השחקנית חנה מרון, המשנה לראש המוסד לשעבר, נחיק נבות, הסופר יורם קניוק, פרופ' זאב שטרנהל, והאמן דני קרוון.

"הכתובת הייתה על הקיר, ההתרעות נשמעו, אבל אף אחד לא קם" - כך אמרה נשיאת העליון ביניש בנאומה האמור, ובהתייחסה להצעות החוק שנועדו לשנות את מבנה והתנהלות בית המשפט העליון. "משך מספר שנים מתנהל מסע התופס תאוצה משנה לשנה, במטרה להחליש את מערכת המשפט ובראשה בית המשפט העליון. זהו מסע של דה-לגיטימציה שבראשו עומדים מספר פוליטיקאים, חברי כנסת ואף שרי ממשלה, שמנצלים את חסינותם ומוסרים לציבור הרחב מידע מוטעה ומטעה שהידרדר להסתה המופנית נגד בית המשפט, נגד חבר שופטיו ונגד עבודתו השיפוטית".

ביניש, שנאמה בכנס של העמותה למשפט ציבורי, אמרה כי בחמש השנים האחרונות היא התריעה מעל כל במה נגד "המגמה שהלכה והתפתחה וכל כולה הרצון לפגוע בבית המשפט העליון, לצמצם את סמכויותיו, להגביל את כוחו ולמנוע ממנו למלא את תפקידיו המובהקים, ובכך לחתור כנגד היכולת להגן על הערכים הדמוקרטיים של המדינה".

המאבק על בית המשפט העליון - כותרות אחרונות
הסחף נמשך: הצעת חוק נגד שופט ערבי בעליון
ביניש: פוליטיקאים מנהלים מסע הסתה נגד העליון
אנשי רוח לגרוניס: אל תסכים לתפקיד נשיא העליון

(עדכון ראשון: 22:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully