וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסחף נמשך: הצעת חוק נגד שופט ערבי בעליון

פנחס וולף

4.12.2011 / 20:22

הקרב על דמותו של בית המשפט מחריף: ח"כ בן ארי מציע את "חוק סלים ג'ובראן" - שימנע ממי שלא שירת בצה"ל לכהן בעליון, וימנע מג'ובראן עצמו לכהן כמשנה לנשיאו. "ימזער את המחלוקת"

זה לא גל, זה נחשול גדול: הצעת חוק חדשה של ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי), קובעת כי מי שלא שירת בצבא או לא ביצע שירות לאומי, לא יוכל לכהן כשופט בבית המשפט העליון. החוק כבר זכה לכינוי "חוק סלים ג'ובראן", על שם השופט הערבי, בשל סעיף נוסף – אם כבר מכהן המועמד כשופט בית המשפט העליון, הוא לא יוכל להתמנות לתפקיד משנה לנשיא, או נשיא בית המשפט העליון. בכך מבקשת הצעת החוק למנוע מג'ובראן להתמנות לתפקידים אלו. מדובר בתגובה מימין להצעת החוק עליה פורסם לראשונה בוואלה! חדשות בשבוע שעבר, לפיה מתנחל לא יוכל לכהן כשופט בערכאה הגבוהה במערכת המשפט הישראלית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החוק מתנגד למינויו למשנה לנשיא העליון. ג'ובראן/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הצעת חוק זו נולדה בעקבות הוויכוח על דמותו של בית המשפט העליון", נכתב בדברי ההסבר להצעה. "נדמה שלכולי עלמא אין מחלוקת ששופט המבקש להתמנות לבית המשפט העליון צריך להשלים את חובותיו למדינה כמי ששותף לנשיאה בנטל הביטחוני או החברתי. מיותר לציין שלא פעם שופט צריך לדון בעניינים הקשורים לביטחון המדינה ומי שלא היה שותף או גרוע יותר, השתמט משירות צבאי או מהתנדבות אזרחית מסיבות אידיאולוגיות, לא יוכל לכהן כשופט בבית משפט המעצב את דמותה של מדינת ישראל".

"ימזער את המחלוקת סביב העליון"

לדברי ח"כ בן-ארי, "תיקון זה לחוק יכול למזער ולו במקצת את המחלוקת סביב בית המשפט העליון. אם החוק יתוקן וימונו רק שופטים ששירתו בצבא או בשרות לאומי, יהיה בכך כדי לתרום לתפישה שהציבור יהיה משוכנע שהשופטים בבית המשפט העליון לא יושבים על מגדל שן אלא מעורבים עם הציבור ונושאים בנטל החברתי הביטחוני והלאומי. דורית ביניש צריכה לאמץ את התיקון הזה בשתי ידיים ולהודות לי על היוזמה שתחזק את אמון הציבור בבית המשפט העליון".

בסוף השבוע שעבר תקפה נשיאת בית המשפט העליון, את הצעות החוק שהוגשו לאחרונה, והמבקשות, לפי מבקרים, להגביל את כוחה של מערכת המשפט, לטובת הרשות המחוקקת. "הכתובת הייתה על הקיר, ההתרעות נשמעו, אבל אף אחד לא קם", אמרה ביניש בכנס של העמותה למשפט ציבורי, "משך מספר שנים מתנהל מסע התופס תאוצה משנה לשנה, במטרה להחליש את מערכת המשפט ובראשה בית המשפט העליון. זהו מסע של דה-לגיטימציה שבראשו עומדים מספר פוליטיקאים, חברי כנסת ואף שרי ממשלה, שמנצלים את חסינותם ומוסרים לציבור הרחב מידע מוטעה ומטעה שהידרדר להסתה המופנית נגד בית המשפט, נגד חבר שופטיו ונגד עבודתו השיפוטית".

יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, אמר בתגובה לדברים כי ?הנשיאה ביניש הפריזה בדבריה, גם בהתחשב בגל העכור הפוקד אותנו, שאיננו ראוי מכל וכל", אמר ריבלין, "הרשות השופטת והרשות המחוקקת מחויבות לשמור זו על כבודה של זו, ואסור שיזלגו האחת לתחומי האחרת", אמר ריבלין והוסיף, "היום, יותר מתמיד, הדמוקרטיה הישראלית זקוקה לחוק יסוד החקיקה, שיבטיח כי כל רשות תפעל בתוך תחומה, וימנע כאוס ביחסים בין הרשויות".

עוד בנושא
ביניש: פוליטיקאים מנהלים מסע הסתה נגד העליון
ח”כים תקפו את ביניש: ”היא מסיתה נגד הכנסת”
השינוי בוועדה לבחירת שופטים אושר בקריאה ראשונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully