וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על 4 אחים: פניה האיסלמיות החדשות של מצרים

ניר יהב

10.12.2011 / 10:00

בעקבות ההישג המרשים של האחים המוסלמים בבחירות למצרים, מומלץ להתחיל להכיר את מנהיגי התנועה: מי רופא ומי וטרינר, מי מהם שולל את הציונות - ומי נחשב ללוחם זכויות האזרח?

חוסני מובארק, עמרו מוסא, אחמד אבו אל-רייט, גמאל מובארק ועומר סלימאן - אלה הם רק חלק מהאישים שאליהם התוודענו בשנים האחרונות בזירה הפוליטית במצרים. אלא שעם נצחונם של "האחים המוסלמים" ושותפיהם האיסלמיים בבחירות לפרלמנט המצרי, צפוי משקלה של התנועה להתחזק בזירה הפוליטית בארץ הנילוס. זוהי הזדמנות טובה לעשות היכרות עם מנהיגי התנועה, ומפלגת "החירות והצדק" שמייצגת אותה בפרלמנט.

המורה הרוחני של הקיצונים: מוחמד בדיע

מנהיג תנועת "האחים המוסלמים" מאז ינואר 2010. ד"ר בדיע, 68, וטרינר בהשכלתו, מכהן מאז שנת 1993 כחבר בהנהגת "האחים המוסלמים". הוא המנהיג (בערבית הוא מכונה "המדריך הכללי" - נ.י) השמיני של התנועה לאחר שנבחר פה אחד להחליף בתפקיד את מוחמד מהדי עאכף, בעקבות חילוקי דעות שהתגלעו בין עאכף לבין גורמים בכירים בתנועה. בעבר נידון פעמיים לעונשי מאסר - ב-1964 לתשע שנים וב-1999 לארבע שנים. בדיע אינו פוליטיקאי. הוא לא מתמודד על משרה פוליטית כלשהי, אלא נתפס כסמכות הדתית המכוונת את דרכה של התנועה ומדריכה את קהל תומכיה.

למרות דבריו המתונים בזכות רפורמות ודיאלוג בנאום ההכתרה שלו, נחשב בדיע לאדם שמרן וקיצוני. בספטמבר 2010, חודשים ספורים לפני גל המהפכות בעולם הערבי, נשא דרשה בה קבע כי נפילת ארצות הברית "קרובה" משום שמדינה שאינה מעלה על נס את ערכי המוסר, אינה יכולה להוביל את העולם ואת האנושות. עוד אמר, כי אין יציבות בעולם הערבי בגלל התלות במערב וכי הערבים מתעלמים מציווי אללה לבצע ג'יהאד. בהתבטאות אחרת קבע כי הצבא הישראלי הפך לחבורת "פחדנים עלובים".

בעבר התבטא מספר פעמים נגד הסכם השלום עם ישראל. בנובמבר האחרון אמר: "אנו בהחלט לא מרוצים ממצב הנישואים הבלתי-לגיטימי בין תל אביב לקהיר. ברגע שנגיע לשלטון נשנה דברים רבים במדיניות המצרית, ובראשם את היחסים עם ישראל שגרמו לנו נזק רב". מאז המהפכה שהביאה להדחתו של מובארק נמנע בדיע מהטבטאות בנושא הסכם השלום, אך רמז כי עינו "נשואה תמיד לכיוון ירושלים ופלסטין", שכן לדבריו, "הציונים רוצים שהעולם הערבי יהיה שקוע במלחמות".

המחוקק שמתנגד לציונות: מוחמד מורסי

יו"ר מפלגת "החירות והצדק" המייצגת האחים המוסלמים בפרלמנט. הוא נבחר באפריל האחרון, ולפני כן שימש שנים ארוכות חבר בהנהגת התנועה, חבר פרלמנט ודובר. בבחירות לפרלמנט בשנת 2005, זכה במרב הקולות מקרב מתמודדי המפלגה. הוא נחשב לחבר פרלמנט נמרץ ופעיל.

בראיון שהעניק בפברואר האחרון לרשת CNN אמר כי ישראל אינה מכבדת את הסכם השלום עם מצרים, וכשנשאל אם תנועתו תכבד את ההסכם, השיב כי הנושא יובא להכרעת הפרלמנט. עוד אמר כי תנועתו אמנם מתנגדת לאלימות, אך הבהיר כי ההתנגדות הפלסטינית לכיבוש מקובלת בעיניו. בנוסף, הבהיר שתנועתו אינה מתנגדת ליהדות אלא "מתנגדת לציונות".

לפני ימים ספורים, כשהבין שתנועתו צפויה לזכות ברוב מוחץ בפרלמנט, דרש שהרוב שייקבע בפרלמנט הוא זה שיקים את הממשלה הבאה. לאחר מכן בכירים בתנועה חזרו מהדרישה. "מה דעתך על החששות מכך שרוב איסלמי בפרלמנט ישפיע על החוקה שתגובש?", נשאל בראיון אחר. "בתחום האזרחי, אנשים נשפטים לפי החוק. אני לא יכול לדמיין מצב שבו ניפטר מהסעיף השני בחוקה, שבו המוסלמי נשפט לפי ההלכה האיסלמית והנוצרי נשפט לפי הדין הנוצרי", אמר.

לוחם זכויות האזרח: עיסאם אל-עריאן

אחד מבכירי התנועה האיסלמית במצרים וסגנו של מורסי בהנהגת מפלגת "החירות והצדק". עיסאם אל-עריאן הוא רופא בהכשרתו, וכיהן בעבר בתפקידי מפתח שונים במדינה. הוא היה יו"ר התאחדות הסטודנטים במצרים, חבר פרלמנט, מייסד הארגון המצרי לזכויות אדם ואחד מחברי הארגון הערבי לזכויות אדם. ב-1981 נכלא למשך שנה בגין פעילותו הפוליטית, וב-1995 נכלא לחמש שנים בגין השתייכות לאחים המוסלמים. ב-2006 נכלא למספר חודשים שונים, וכן ב-2007 נשלח שוב לכלא, אחרי שהשתתף בהפגנות נגד המשטר.

אל-עריאן לא הצליח להסתיר את שמחתו עם פתיחת משפטו של הנשיא לשעבר מובארק. בדברים שצוטטו מפיו בעיתון מצרי באוגוסט האחרון, אמר: "המשפט הזה הוא שיעור שעל כל המועמדים לנשיאות ללמוד. כך הם ילמדו מה יהיה גורלו של מי שינסה לפגוע בחירות העם ולהפוך לשליט יחיד". אל-עריאן אף הפתיע כשתקף את התבטאויותיו של נשיא אירן אחמדינג'ד נגד ישראל ("סיסמאותיו מזיקות לערבים ולמוסלמים. העם הפלסטיני אינו זקוק להתערבות חיצונית") ואף בירך על חיסול אוסמה בן לאדן ("מותו הביא לסילוקה של אחת הסיבות המרכזיות לאלימות בעולם").

בימים האחרונים ניסה אל-עריאן להרגיע את הציבור המצרי החושש מהשתלטות איסלמית-דתית על המדינה. הוא אמר כי מפלגת "החירות והצדק" היא מפלגה מודרנית ומתונה המקדמת ערכים של שוויון והוסיף: "לא נכפה את ערכי האיסלם על מצרים. אנו רוצים ליישם את עקרונות ההלכה האיסלמית הבסיסיים בצורה הוגנת, שתכבד את זכויות האדם ואת החירויות האישיות". הוא תקף את המפלגה האיסלמית הקיצונית "א-נור", המזוהה עם הזרם הסלפי באיסלם ושזכתה ב-20% מהקולות, אך אמר כי מפלגתו מכבדת את בחירתו של כל אזרח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

הבכיר שפרש - או שלא: עבד אל-מונעם אבו אל-פתוח

עבד אל-מונעם אבו אל-פתוח, אף הוא רופא במקצועו, היה במשך שנים ארוכות אחת הדמויות הבולטות בתנועת האחים המוסלמים. ב-1981 נעצר במסגרת גל מעצרים נרחב, ונידון לכמה חודשי מאסר. ב-1996 נעצר שוב, ונידון לחמש שנים בכלא. אחרי המהפכה במצרים, החליטה תנועת האחים המוסלמים שלא להציג מועמד מטעמה לבחירות לנשיא מצרים. אבו אל-פתוח, הנמנה על הזרם המתון בתנועה, התנגד להחלטה הזו והציג את עצמו כמועמד עצמאי לנשיאות, הוצא משורות התנועה, ונחשב כיום לאחד המתמודדים העצמאיים הבולטים לתפקיד נשיא מצרים.

בראיון שהעניק לעיתון מצרי לפני מספר חודשים, אמר אבו אל-פתוח כי כל אזרחי מצרים - ולא רק האיסלמיסטים - אינם מעוניינים בנורמליזציה עם ישראל. באוגוסט האחרון תקף אבו אל-פתוח את הסכמי השלום בין ישראל למצרים, ואמר כי ההסכמים "אינם קיימים למעשה בשטח", וכי הקשרים היחידים התנהלו בין ממשלת ישראל לבין המשטר המצרי לשעבר, שהיה, לדבריו, "סוכן של הציונים". עוד אמר כי העם המצרי לא רואה בהסכמים אלו "דבר מלבד פיסת נייר".

חובבי הקונספירציות במצרים טוענים כי העובדה שאבו אל-פתוח מתמודד על הנשיאות מוכיחה כי "האחים" מנסים להשתלט על מצרים דרך הדלת האחורית. לדבריהם, קיימות מספר מפלגות שפרשו מהתנועה, אך בבוא היום הן מתכוונות לשתף עימם פעולה. גם פרישתו של אבו אל-פתוח מהתנועה והתמודדותו באופן עצמאי היא דוגמה, לטענתם, להשתלטות עקיפה על מצרים. בין אם הם צודקים ובין אם לאו, אם אבו אל-פתוח ינצח בבחירות - נשיא מצרים הבא יהיה אדם שמזדהה עם עקרונות "האחים המוסלמים" ועם השקפת עולמם החברתית, הדתית והפוליטית.

עוד בעקבות הבחירות במצרים:
צבא מצרים: נפקח על החוקה, נבלום את האיסלמים
ממשלה חדשה הושבעה במצרים: "דף חדש עם האזרחים"
"המועצה הצבאית במצרים מודאגת מתוצאות הבחירות"

לפנייה לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully