וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות ברוסיה: הרוב של פוטין יישמר, אך יקטן

4.12.2011 / 10:37

3 חודשים לפני שובו של פוטין לכס הנשיא, צפויה מפלגתו לזכות לרוב בבית התחתון של הפרלמנט - אך לא בשיעור ממנו נהנתה עד כה. הרשויות עצרו ראש ארגון משקיפים שהתריע על אי סדרים

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ')

הרוב העצום לו זוכה מפלגת השלטון של ולדימיר פוטין צפוי ככל הנראה להצטמצם בעקבות הבחירות הנערכות היום (ראשון) לבית התחתון של הפרלמנט של רוסיה (ה"דו?מ?ה"), שנתפסות כמבחן לעוצמתו של ראש הממשלה הפופולרי. התמיכה בפוטין, שצפוי לשוב ללשכת הנשיא לאחר הבחירות לנשיאות בעוד כשלושה חודשים, אמנם מצויה בירידה יחסית בשנה האחרונה, אך תדמית "האיש החזק", האהובה כל כך על הרוסים, עדיין צפויה להספיק כדי להבטיח למפלגתו, "רוסיה המאוחדת" ("יידנאיה רוסיה", עליה נמנה גם הנשיא הנוכחי, דמיטרי מדבדב) ניצחון גם בבחירות היום. גם לאחר חמש שנות "גלות" בלשכת ראש הממשלה, איש ה-KGB לשעבר, בן 59, עדיין נהנה מהילת המנהיג שבמהלך שמונה שנות נשיאותו (2000-2008) הצליח לייצב את הכלכלה הרוסית לאחר שנות התוהו ובוהו הפוסט-קומוניסטיות ודיכא ביד ברזל את ההתקוממות בצ'צ'ניה המוסלמית.

המצביעים כבר החלו לנהור הבוקר לקלפיות, מהאוקיינוס השקט ועד הים הבלטי, במדינה הגדולה בשטחה בעולם. בקצה המזרחי של סיביר, מול חופי אלסקה, החלה ההצבעה כבר שמונה שעות לפני הבירה מוסקבה. עובדי אסדות הנפט במצר ברינג - המתחזקים את הענף המרכזי הנושא על גבו כלכלה של 1.9 טריליון דולרים בשנה - הצביעו בקור של 41 מעלות מתחת לאפס, וארגזי הפתקים נאספו לאחר מכן במסוקים.

לקראת הבחירות ברוסיה - עוד כותרות:
פוטין מאשים: מדינות זרות בוחשות בבחירות
צפו: למה קהל הלחימה המשולבת שרק בוז לפוטין?
פוטין הודף הביקורת: "לאזרח תמיד יש בחירה"
באגרוף ברזל: התיאטרון הדמוקרטי של פוטין

נשיא רוסיה דמיטרי מדבדב ואשתו סבטלנה מצביעים בבחירות לבית התחתון של הפרלמנט, מוסקבה, 4 בדצמבר 2011. רויטרס
הנשיא מדבדב ורעייתו סבטלנה מצביעים הבוקר בקלפי במוסקבה/רויטרס

ההצבעה נערכת על רקע לא מעט טענות להטיה של התוצאות לטובת השלטון. ארגון "גולוס" העצמאי המפקח על קיומן התקין של הבחירות (במימון ארה"ב והאיחוד האירופי) דיווח על יותר מ-5,300 תלונות לאי סדרים - דיווחים שככל הנראה היו למורת רוחם של השלטונות, שאתמול הורו על מעצרה של ראש הארגון, ליליה שיבנובה, שעוכבה ל-12 שעות על ידי פקידי המכס בנמל התעופה שרמטייבו במוסקבה, ומחשבה הנייד הוחרם ממנה. שיבנובה טענה כי מנסים בכוונה למנוע את יציאתה מהמדינה, כדי שלא תוכל למסור השבוע דו"ח על התנהלות הבחירות לפרלמנט האירופי. המשטרה הרוסית פתחה בחקירה של פעילות ארגון המשקיפים לאחר שמחוקקים ממפלגת השלטון התלוננו על מימונה בידי מדינות זרות.

האקרים תקפו את הרדיו האופוזיציוני

הסקרים צופים ל"רוסיה אחת", הנחשבת למפלגת מרכז, רוב מוחלט מ-450 מושבי הבית. עם זאת, צפויה לה כנראה ירידה מ-315 המושבים בהם היא מחזיקה כעת, והיא ככל הנראה לא תזכה הפעם לשוב של שני שלישים, הנקרא "רוב חוקתי", המאפשר לערוך שינויים בחוקה ואפילו לקבל החלטה על הדחת הנשיא.

אשה מצביעה בקלפי במוסקבה בבחירות לבית התחתון של הפרלמנט הרוסי, 4 בדצמבר 2011. רויטרס
קשישה מצביעה, הבוקר בקלפי במוסקבה/רויטרס

מספר מפלגות אופוזיציה צפויות להגדיל את כוחן על חשבון אובדן הקולות של מפלגת השלטון. הבולטות הן, משמאל - המפלגה הקומוניסטית בראשות גנאדי זיוגאנוב, ומפלגת השמאל "רוסיה צודקת" המתמקדת בביקורת על שחיתות השלטון; ומימין - המפלגה הליברל-דמוקרטית בראשותו של ולדימיר ז'ירינובסקי הלאומן. כל אלו צפויות לגייס קולות בקרב השכבות העניות.

הטענה העיקרית של האופוזיציה בכל הקשור לתקינות הבחירות נוגעת לתמיכה הגדולה לה זוכה "רוסיה המאוחדת" מצד השלטונות, הן כלכלית והן בזמן אוויר טלוויזיוני, ובפעולתם להשתקת מתנגדי השלטון. כך למשל, הבוקר הותקף על ידי האקרים והורד מהאוויר אתר האינטרנט של רדיו "אקו מוסקבי", ומפעיליו טוענים כי מדובר בניסיון למנוע פרסום מידע על אי סדרים בהצבעה.

מלחים בתור להצביע בבחירות לבית התחתון של הפרלמנט, ולדיבוסטוק, רוסיה, 4 בדצמבר 2011. רויטרס
חיילים עומדים בתור להצביע בקלפי בוולדיבוסטוק/רויטרס

בקלפי בוולדיבוסטוק, עיר בת 600 אלף תושבים בקצה המזרחי של סיביר, על חוף האוקיינוס השקט, מייצג ניקולאי בן ה-33, פקיד מכס, את הרוסי הממוצע. "אני תומך ב'רוסיה המאוחדת', ואני אוהב את פוטין", הוא אומר. הוא המנהיג החזק שאנחנו צריכים במדינה". בעיר יקטרינבורג שבהרי אורל, מתכוונת יקטרינה מרקובה בת ה-24 להצביע דווקא למפלגה הלאומנית של ז'ירינובסקי. "הגיע הזמן שמשהו ישתנה", היא אומרת. "הם נראים כמו היחידים שיכולים להתייצב נגד 'רוסיה המאוחדת'".

אבל נראה שבקרב רבים המתנגדים לשלטון שולטים היאוש וחוסר האמונה שניתן לשנות משהו. "אני לא מתכוון להצביע", אומר ניקולאי מרקובטסב, מוולדיבוסטוק, שהמפלגה הליברלית העיקרית מהאופוזיציה נפסלה על ידי הרשויות מהשתתפות בבחירות. "אני מתכוון למחוק את כל שמות המפלגות בטופס ההצבעה ולכתוב: 'הלאה הגנבים והנוכלים'. אלו לא בחירות, זה חילול קודש".

ראש הממשלה ולדימיר פוטין מצביע בבחירות לפרלמנט של רוסיה, בקלפי במוסקבה, 4 בדצמבר 2011. רויטרס
"הוא המנהיג החזק שאנחנו צריכים במדינה". פוטין, היום בקלפי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully