וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה מגבירה הלחץ: "תשקול הטלת אמברגו נפט על אירן"

על רקע הפריצה לשגרירותה בטהרן, אמר גורם בלונדון כי "בריטניה תתמוך בהחרפת הסנקציות מצד אירופה, בשיתוף פעולה עם גרמניה וצרפת" - לרבות החרמת ענף הכלכלה החשוב ביותר באירן

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו)

מעצמות אירופה הולכות ומהדקות את החרב סביב צווארה של אירן: גורם דיפלומטי סיפר הערב (רביעי) לסוכנות הידיעות רויטרס כי לונדון תתמוך באמברגו נפט על אירן, על רקע אירועי הפריצה לשגרירותה בטהרן, וגירוש השגריר הבריטי מאירן. "כעת, כשבריטניה הורידה את דרג היחסים הדיפלומטיים עם אירן, היא עשויה לתמוך בהחרפת הסנקציות עליה מצד האיחוד האירופי, בשיתוף פעולה עם גרמניה וצרפת", הודה הגורם.

ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון במהלך ביקור ממלכתי, מוסקבה, רוסיה, 12 בספטמבר 2011. רויטרס
ישאף להטיל אמברגו נפט על אירן, יחד עם גרמניה וצרפת. ראש ממשלת בריטניה קמרון/רויטרס

תעשיית הנפט נחשבת לאחד מעמודי התווך המרכזיים של הכלכלה האירנית – לצד ייצוא הגז, ופגיעה בה עשויה להוות מכה אנושה למשטר האייתוללות. אם אכן ימומש האיום, יצטרפו המעצמות האירופיות לארצות הברית, שכבר הטילה סנקציות על נפט אירני. אירן מייצאת מדי יום כ-450 אלף חביות של נפט לאירופה, כשבראש הרוכשות עומדת איטליה – שאירן מייצאת אליה 13% מהנפט שלה. גם ספרד וצרפת נהנות מהזהב השחור האירני בהיקפים גדולים.

גרמניה ונורבגיה החזירו שגריריהן

הלחץ על אירן מתבטא גם במישור הדיפלומטי. גרמניה ונורבגיה הודיעו היום על החזרת שגריריהן מטהרן בעקבות אירועי אתמול, ואילו איטליה הודיעה כי היא שוקלת לסגור את שגרירותה בטהרן. שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, הודיע היום כי בריטניה דורשת מאירן לסגור את שגרירותה בלונדון, וכי כל הסגל הדיפלומטי הצטווה לעזוב את המדינה בתוך 48 שעות. בנאום בפני הפרלמנט בלונדון, הבהיר הייג כי היחסים הדיפלומטיים בין לונדון לטהרן אמנם לא יופסקו לחלוטין, אך יורדו "לרמה הנמוכה ביותר האפשרית".

"כל מדינה שהופכת את פעילותנו על אדמתה לבלתי אפשרית, אינה יכולה לצפות שתהיה לה שגרירות מתפקדת כאן אצלנו", אמר הייג מעל דוכן הנואמים. "ברור שתישאר מידה מסוימת של קשר בין נציגי הצדדים, בין היתר סביב תוכנית הגרעין ובנושאי זכויות אדם. אבל השגרירויות יהיו סגורות. אני רוצה להבהיר, לאירן ולכל מדינה אחרת, שפעולה כזו נגד השגרירות שלנו היא הפרה בוטה של האחריות הבינלאומית, ובלתי מקובלת לחלוטין על הממלכה המאוחדת".

הייג האשים את השלטונות האירניים באחריות ישירה לאירועים, וקבע כי הסטודנטים שתקפו את השגרירות היו ממיליציית ה"בסיג'" הנאמנה לשלטון האייתוללות. לדבריו, "תהיה זו תמימות להאמין שניתן היה להוציא לפועל את ההתקפה ללא מידה מסוימת של הסכמה מצד השלטון".

עוד בנושא
חזית אירופית מול אירן: שגרירה גורש מלונדון
דיווח: מתקן גרעין נפגע בפיצוץ האחרון באירן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully