וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר חריף: פקיסטן בוחנת שיתוף הפעולה עם נאט"ו

במדינה זועמים על תקרית נוספת, בה הפציצו מטוסי ארה"ב ונאט"ו בשוגג כוח של צבאה והרגו 24 חיילים. בינתיים הפסיקה פקיסטן את האספקה לכוחות נאט"ו וסגרה בפניהם את הגבול לאפגניסטן

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

היחסים בין פקיסטן לארצות הברית ומדינות המערב, ההולכים ומעכירים בהתמדה מאז חיסולו של אוסמה בן לאדן בשטח המדינה, מגיעים היום (ראשון) לנקודת רתיחה, בעקבות התקרית אתמול, בה נהרגו לפחות 24 חיילי צבא פקיסטן בהפצצה של מטוסי צבא ארה"ב וברית נאט"ו שפגעה בעמדת צבא. זו רק האחרונה בשורת תקריות בחודשים האחרונים שבהן נהרגו בשוגג חיילים מהצבא המקומי מאש כוחות הקואליציה המערבית, שאמורה לסייע להם במלחמה נגד מחתרת הטליבן האיסלמית במדינה ובאפגניסטן השכנה.

משאיות אספקה לכוחות נאט"ו תקועות במעבר הגבול מפקיסטן לאפגניסטן, שנסגר על ידי הרשויות, 27 בנובמבר 2011. רויטרס
משאיות אספקה לכוחות נאט"ו תקועות במעבר הגבול מפקיסטן לאפגניסטן בעקבות סגירתו על ידי השלטונות, הבוקר/רויטרס

בין היתר, הודיעה היום ממשלת פקיסטן כי לנוכח התקרית האחרונה, בכוונתה לבחון כעת מחדש את כל הקשרים עם נאט"ו - "דיפלומטיים, פוליטיים, צבאיים ומודיעיניים". ועדה בראשות ראש הממשלה, יוסוף ריזא גילאני, כבר הודיעה כי בשלב ראשון הוקפאו כל ערוצי האספקה שמספקת המדינה ל-130,000 חיילי נאט"ו במדינה, לנוכח מה שהוגדר "הפרה בוטה של ריבונותה של פקיסטן".

עוד הודיעו הרשיות הפקיסטיניות כי הן סוגרות את הגבול לאפגניסטן למעבר כוחות נאט"ו ותובעות את פינויו המיידי של הבסיס האווירי "שמסי" שבו משתמשת ארה"ב, בעקבות דיווחים כי המריאו ממנו מל"טים של ה-CIA. שגריר ארה"ב באיסלמאבד, קמרון האנטר, זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ המקומי, ונמסר לו כי לתקרית צפויות להיות "השלכות חמורות".

החיילים הופצצו בזמן שישנו

התקרית אירעה בשבת לפנות בוקר, בעמדה הנקראת סלאלה, כ-2.5 קילומטרים מגבול אפגניסטן. לפי דיווחי צבא פקיסטן, מטוסים ומסוקים הפציצו במקביל שתי עמדות במקום, המרוחקות כ-300 מטרים זו מזו, וכתוצאה מההפצצה נהרגו 24 חיילים ונפצעו 13. בצבא פקיסטן טענו כי לא הייתה באזור זה כל פעילות צבאית עוינת, וכי החיילים ישנו בזמן התקיפה. הפקיסטנים הדגישו כי האזור היה מסומן כאזור ידידותי במפות המשותפות בהן משתמשים הצדדים.

בצבא ארה"ב ובנאט"ו כבר הודו כי מטוסיהם הם, "ככל הנראה", אלו שהפציצו בשוגג את עמדות הצבא הפקיסטני. לפי הגרסה הראשונית שמסר גנרל קרסן ג'ייקובסון מנט"ו, כוח של הברית ושל צבא אפגניסטן פעל קרקעית באזור באותו לילה, כשלפתע "התפתחה סיטואציה טקטית על הקרקע", ובעקבותיה הוזעק סיוע אווירי. הוא לא מסר פרטים נוספים.

סטודנטים מפגינים בעיר לאהור נגד נוכחות נאט"ו בפקיסטן, 26 בנובמבר 2011. רויטרס
הפגנה נגד נוכחות נאט"ו בפקיסטן, אתמול בעיר לאהור/רויטרס

בנאט"ו ובארה"ב הבטיחו לקיים חקירה "מלאה ושקופה" של התקרית, ושלחו "תנחומים כנים", למשפחות ההרוגים. בהודעה מיוחדת שפרסמו אתמול במשותף מזכירת המדינה הילרי קלינטון ושר ההגנה ליאון פנטה, הודגשה חשיבותה של "מערכית היחסים בין ארה"ב לפקיסטן, המשרתת את האינטרסים ההדדיים של שני העמים".

יחסי ארה"ב עם פקיסטן מתוחים מאוד כבר זמן מה, בין היתר בעקבות פרשת סוכן ה-CIA שנעצר בחשד לרצח שני מקומיים בעיר קראצ'י, שהסתיימה במרץ האחרון עם שחרורו תמורת "כופר". היחסים הורעו מאוד בעקבות פעולת החיסול של אוסמה בן לאדן באבוטאבד, אז הואשמו שלטונות פקיסטן בהעלמת עין מהימצאותו של בן לאדן במקום במשך שנים. מחלוקת נוספת התעוררה ביולי האחרון, אז האשים מפקד צבא ארה"ב, מייק מאלן, כי שלטונות פקיסטן הורו על חטיפתו ורציחתו של עיתונאי במדינה. זמן קצר לאחר מכן, הודיעה ארה"ב כי היא מקפיאה סיוע בהיקף 800 מיליון דולרים לפקיסטן, "עד שנתגבר על הקשיים" ביחסים. לצד כל אלו, מוחים הפקיסטנים בהתמדה על השימוש הגובר של נאט"ו בהפצצות מכלי טיס בלתי מאוישים בשטח המדינה, שמסתיימות לעתים קרובות בהרג אזרחים תמימים ואף חיילים מכוחות הביטחון המקומיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully