וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח האגודה למען החייל: בזבוז במקום גיוס כספים

24.11.2011 / 14:00

הוועדה שבחנה את התנהלות האגודה למען החייל חשפה ליקויים רבים. דו"ח הוועדה שהגיע לידי וואלה! חדשות מגלה התנהלות כספית בעייתית. "האגודה למען החייל נמצאת בפני שוקת שבורה"

פרסום ראשון: דו"ח ועדת מינטקביץ', שבחנה את התנהלות האגודה למען החייל וקרן לב"י, חשף ליקויים רבים בתפקוד שני הגופים. בדו"ח שהגיע לידי וואלה! חדשות נטען כי האגודה למען החייל מתרשלת לכאורה בגיוס תרומות לחיילים, יצרה מנגנון מנופח של עובדים, הפכה את העיסוק במתקני האגודה לעיסוק מרכזי בפעולתה, גבתה סכומים מופרזים ומופקעים עבור השימוש במתקניה ועוד. בשל כך ממליצה הוועדה לפרק את האגודה למען החייל ולבצע שינוי מבני במערך גיוס התרומות ובמתן שירותי הרווחה לחיילים. כמו כן המליצה הוועדה להקים שני גופים נפרדים: האחד יעסוק בגיוס תרומות והשני כגוף פיקודי בצה"ל, שמפעיל את שירותי הרווחה עבור חיילי צה"ל. באגודה למען החייל דחו בתוקף את הפרטים שנחשפו בדו"ח וציינו כי ישנם גורמים שמעוניינים לפגוע בפעילות האגודה.

כוננות והערכות בדרום הארץ בדרך לאילת, אוגוסט 2011. שי מכלוף
"יוצא אפוא שתרומתה 'האמיתית' של האגודה למען החייל לגיוס התרומות לרווחת חיילי צה"ל, בטלה בשישים"/שי מכלוף

הוועדה שמונתה לפני מספר חודשים על ידי מנכ"ל משרד הביטחון אלוף במיל' אודי שני קיימה למעלה מ-30 ישיבות, במהלכן הופיעו בפניה נציגים מהארץ ומהעולם וכן גורמי מקצוע. מנכ"ל האגודה למען החייל ומפקד קרן לב"י שימשו כמשקיפים קבועים בוועדה וראש מחלקת פרט באגף כוח-האדם אלוף-משנה צחי עין-גל, ליווה את העבודה. בראש הוועדה עמד יו"ר דירקטוריון גזית-גלוב אריה מינטקביץ' וחבריה היו עו"ד מאיה ליקוורניק, רואה החשבון גדי סומך ממשרד סומך-חייקין ותת-אלוף במיל' יצחק פוקס.

סך כל תקציב האגודה למען החייל לשנת 2010 עומד על 274.1 מיליון שקלים. הדו"ח חושף את עוגת התקציב: משרד הביטחון העביר לקופת האגודה למען החייל 91.3 מיליון שקלים עבור שירותים – סכום המהווה 33% ממקורות האגודה למען החייל; ארגון ידידי צה"ל בארצות הברית (FIDF) העביר לאגודה למען החייל 109.6 מיליון שקלים - סכום המהווה 40% ממקורות האגודה; 11.9 מיליון שקלים הועברו ממדינות אחרות; 9.7 מיליון שקלים הועברו עבור פרויקט "אמץ לוחם", במהלכו מאמצות חברות במשק את יחידות צה"ל; במהלך השירותרום גייסה האגודה 1.6 מיליון שקלים; המרכז הטלפוני לגיוס תרומות שנחשף לביקורת נוקבת על ידי חברי הוועדה גייס תשעה מיליון שקלים, אולם מחצית מהסכום שגויס שולם לחברת הטלמרקטינג.

בחינה שטחית ולא מעמיקה של הוועדה אודות פילוח המקורות, בהתבסס על הנתונים שנחשפו בדו"ח, מעלה כי האגודה למען החייל עצמה, גייסה בשנת 2010 כתוצאה מפעילות אקטיבית כ-48 מיליון שקלים לכל היותר. לעומת זאת, הוצאות גופי המטה של האגודה למען החייל, לפי נתוני האגודה המתייחסים לשנת 2010 לבדה, עומדות על 32 מיליון שקלים. בדו"ח נכתב בהקשר זה כי "יוצא אפוא שתרומתה 'האמיתית' של האגודה למען החייל לגיוס התרומות לרווחת חיילי צה"ל, בטלה בשישים, אם לנקוט לשון המעטה". בדו"ח נכתב כי "הוועדה סבורה כי במידה רבה האגודה למען החייל מתהדרת בנוצות לא לה כאשר היא מציגה נתונים בדבר גיוס תרומות, בעת שהיא למעשה משמשת אך ורק צינור להעברת תרומות שגייסו אחרים בחו"ל, ובראשם ארגון ידידי צה"ל בארה"ב".

מהדו"ח עולה כי האגודה למען החייל מעסיקה כיום 550 עובדים, כש-170 מתוכם נקלטו בימים אלה, עם השלמת העברת פעילות הקנטינות בבסיסי צה"ל אל האגודה. עלות העסקת העובדים בשנת 2010 הסתכמה בכ-75 מיליון שקלים. עוד נטען בדו"ח כי "האגודה למען החייל נוהלה במשך השנים באופן לא יעיל ובפעולותיה נפלו ליקויים רבים. הפעילות התפעולית בכלל ובפרט הפעלת המתקנים השונים, הפכה לעיסוק מרכזי של האגודה למען החייל, ואילו פעילות גיוס התרומות והקשרים עם התורמים מהווה רק חלק שולי מכלל עיסוקיה. השחיקה והירידה בגיוס תרומות בכלל ותרומות מיועדות בפרט, הביאו לכך שהאגודה למען החייל נזקקת למקורות גדלים והולכים למימון שכר של מאות העובדים שהיא מעסיקה ושל המנגנון הגדול שהיא הקימה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"האגודה למען החייל הגיעה למצב שבו היא נמצאת בפני שוקת שבורה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר האגודה למען החייל, אביגדור קהלני מסר בתגובה כי "מי שרוצה לפגוע באגודה למען החייל, פוגע ישירות בחיילי צה"ל. מהאגודה נמסר בתגובה כי "האגודה למען החייל קיבלה בתדהמה את דו"ח הוועדה שמינה משרד הביטחון לבדיקת פעילותה של האגודה. במקום לבדוק את פעילות האגודה עסקה הוועדה בשאלת עצם קיומה של האגודה למען החייל, מוסד ללא כוונת רווח המקדם מזה עשרות שנים את טובתם ורווחתם של חיילי צה"ל, ובהצלחה רבה. עיון ראשון בדו"ח הוועדה מלמד מיד כי הוועדה הסתמכה על נתונים שגויים בחלקם, ואף לא טרחה לבצע בדיקות עובדתיות בסיסיות שהיו מוכיחות מיד עד כמה מסקנות הוועדה מנותקות ממציאות עבודתו של גוף פילנתרופי הפועל לקידום רווחת חיילי צה"ל".

עוד נמסר בתגובת האגודה כי "לא סוד הדבר כי ישנם גורמים אשר מטעמים השמורים עמם שמו להם למטרה לפגוע בפעילות האגודה למען החייל, על מנת לנסות ולסכל את פעילותה. האגודה למען החייל משוכנעת שמסקנות אלו יידחו לאחר בדיקה ראויה ומעמיקה בידי ראשי מערכת הביטחון, כמו גם גורמי מדיניות נוספים בציבור הישראלי. אין ספק שבכל ארגון יש מה לשפר, ולעתים יש גם מה לתקן. אולם בין אלה ובין המלצותיה של הוועדה יש מרחק רב. בדברים כפי שנכתבו בדו"ח הוועדה יש מידה גדושה של חוסר אחריות, משום שיש בעצם כתיבתם, ללא בירור עובדתי מקיף ומספק (כפי שמעידה הוועדה על עצמה בגוף הדו"ח), כדי לפגוע בפעילותה הפילנתרופית של האגודה למען החייל. האגודה עומדת על כך שתבוצע בדיקה מקיפה ביחס לדו"ח הוועדה ולמסקנותיו. כפי שעשתה עד עתה, האגודה תשתף פעולה בעניין זה באופן מלא עם מערכת הביטחון".

גבייה במחירי הפסד

הוועדה גילתה שכדי לממן את הפעילות, הנהיגה האגודה למען החייל "סבסוד צולב" בחלק ניכר מפעולותיה. במקרים רבים גבתה האגודה ממשרד הביטחון ומצה"ל סכומים מופרזים שבחלקם, אף נכון להגדירה כמופקעים, עבור שירותיה (לינה בבתי החייל, אתרי נופש ועוד). לעומת זאת, במקרים אחרים, כשהאגודה למען החייל חששה מתחרות או כאשר רצתה להראות כי היא זולה לכאורה ממתחריה, היא גבתה מחירי הפסד.

בדו"ח צוין כי "בעקבות דברים אלו, ניתן לקבוע בבירור כי האגודה למען החייל קובעת מערכת מחירים בעייתית, בלשון המעטה, שאינה יאה לגוף במעמדה – גוף המתיימר לפעול בהגינות ובשקיפות מול משרד הביטחון ומול צה"ל מצד אחד ומול התורמים מצד שני. גם בהקשר זה האגודה למען החייל סובלת מבעיה קשה של אמון". עוד נכתב בדו"ח כי "הקשיים הבינאישיים ביחסים בין האגודה לבין ידידי צה"ל בארצות הברית, החמירו יותר את המצב. כל אלה הובילו לכך שהאגודה למען החייל מתקשה לגייס תרומות בלתי מיועדות. האגודה למען החייל הגיעה למצב שבו היא נמצאת בפני שוקת שבורה".

גורמים באכ"א אמרו כי "היום תתקיים פגישה דרמטית בין יו"ר האגודה למען החייל אביגדור קהלני ושר הביטחון אהוד ברק, במהלכה יובהר לאן מועדות פניה של האגודה. אם ברק יאמץ את החלטות הוועדה, זהו סופה של האגודה למען החייל ותחילתה של תקופה חדשה".

האגודה למען החייל הינה ארגון הגג המוביל בטיפול בחיילי צה"ל בתחומי הרווחה, חינוך וסיוע. בראשות האגודה עומד כאמור תת-אלוף במיל' אביגדור קהלני וכמנכ"ל האגודה משמש תת-אלוף במיל' אילן טל. האגודה למען החייל פועלת במשך 67 שנים, והיא ארגון ללא כוונת רווח. האגודה מקיימת פרויקטים רבים לרווחת חיילים בודדים ונזקקים, מנהלת רשת בתי חייל ודירות ברחבי הארץ להלנת חיילים, מקימה מבנים ואולמות בבסיסי צה"ל, מארחת חיילים לנופשים, מסייעת לחיילים מאושפזים בבתי החולים, מאמצת גדודים לוחמים, מפעילה מזנוני דרכים, מתקני נופש, תשעה סניפי בית החייל ברחבי הארץ ושש קריות חינוך. האגודה למען החייל גם פועלת למען אוכלוסיות מיוחדות, השכול והנפגעים, מלגות, תודעה יהודית, אבזור חדרי כושר ביחידות, ספריות ועוד.

עוד בנושא:

אכ"א החל בתהליכי פירוק האגודה למען החייל
"האגודה למען החייל מימנה נסיעות של נתניהו"
פנק לוחם: שלדג עם הדיוטי פרי, הסיירת עם הבנק

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully